עשו היסטוריה: הקאמבק של בית האופנה הישראלי הראשון . צילום: אייל נבו

עשו היסטוריה: הקאמבק של בית האופנה הישראלי הראשון

מידי שבוע נספר לכם את סיפורו של אדם ששינה את עולם האופנה הישראלי או הבינלאומי מקצה לקצה. הפעם החלטנו להתמקד במשכית, בית אופנה ישראלי שהוקם אי שם בשנות החמישים, נסגר בשנות התשעים וחזר לפעול לפני כשש שנים, הוא הסיפור האופנתי והתרבותי של כולנו. כתבה חמישית בסדרה

"מַשְׂכִּית", ציור, תמונה, תכשיט, קישוט. הגדרות שבגדי המותג מחזיקים בכבוד. מילה שמקורה, איך לא, מהתנ"ך, לפני שהאנגלית הפכה למושכת הרבה יותר. לפני שכל דבר שקנינו בכל אזור נידח בעולם יוצר בסין, כשעוד לא הייתה ישראליות מובהקת, אלא רק כור היתוך שלעתיד יעצב את החינוך, התרבות, האוכל והחיים שלנו בארץ. זהו סיפורו של מותג האופנה העילית, אשר הוקם ב-1949 על ידי זהרה וילבוש ורות דיין שתפקידה המקורי היה לחנך את העולים מהעלייה ההמונית (עליית הפליטים מאירופה ומארצות ערב) לחקלאות ובפועל, קרה אחרת. שתי הנשים הבחינו בכישוריהם של העולים באומנות התפירה, הרקמה והצורפות והן התחילו בפרויקט "אשת חיל". הפרויקט שימש לאיתור בעלי המקצועות המתאימים למיזם, להדרכתם, ולהתחלת שיווק יצירותיהם.

עוד בערוץ האופנה של פרוגי:

לאחר כחמש שנים, בתמיכת גולדה מאיר וטדי קולק, יושב הראש הראשון של משכית, הפך בית האופנה לחברה ממשלתית. מטרת החברה הייתה לספק לעולים תעסוקה ופרנסה בדרך שתמצה את יכולותיהם האמיתיות ולא בחקלאות בה מעולם לא עסקו, לשמר את המסורת החומרית והתרבותית של העולים, רובם מעדות המזרח, ולהצמיח את החברה הישראלית מתוך ערכי תרבות ואסתטיקה ולא רק מתוך מציאות של מצוקה ומחסור. בשנת 1954 שכרה דיין את פיני לייטרסדורף כמעצבת ראשית של המותג, וזו עבדה שם יותר מ- 15 שנה בהן יצרה פריטים אייקוניים רבים ובראשם מעיל המדבר המיתולוגי.

© אייל נבו

בשנים האחרונות התעוררה ביקורת על "משכית" בעקבות ההכרה בכך שבאותן שנים בהן פעל המותג המקורי נעדרו קרדיטים לאמנים שיצרו את הפריטים, והכל שווק תחת שם החברה. ב-1994 נסגר המותג בעקבות עזיבתן של דיין ולייטרסדורף ולא נמצאה מעצבת שתחליף אותה ותחדש את סגנון הפריטים. בעקבות המוצרים המיושנים שלא שבו את לב הלקוחות כבעבר, החברה נקלעה לחובות עד שלבסוף נסגרה.

במהלך שנות פעילותו, בית האופנה הצליח מעל ומעבר למצופה. הקולקציות הוצגו בכל רחבי העולם, מעיל המדבר נמכר בכמויות לתושבות הארצות הקרות, ובסוף שנות השישים פורסמה ב"ווג" העולמי כתבה ארוכה על "משכית".

בשנת 2013, שנים לאחר הצלחתו המסחררת של בית האופנה הישראלי, החליטה שרון טל, בוגרת שנקר ומעצבת אופנה ("אלכסנדר מקווין", "לנוון") להרים את הכפפה 'להחזיר עטרה ליושנה. שרון עשתה זאת יחד עם בן זוגה ניר טל, בעל תואר במשפטים ומנהל עסקים, ויחד הם הצליחו לגייס למהלך את סטף ורטהיימר כמשקיע. תקופה ארוכה נפגשה שרון עם רות דיין כדי לדעת הכל על העסק שהפך לחלום גדול, ולאחר מכן פתחו הזוג טל את מותג ההלבשה מחדש.

כיום משמשת שרון כמעצבת הראשית של החברה וניר כמנכ"ל. יחד הם פתחו שלוש חנויות ביפו - תל אביב, כשבמרכזית שבהן נמצאת גם המתפרה ומעין מוזיאון קטן לציורי האופנה, התמונות, והפריטים מהארכיון. ב- 2015 פתחה תצוגת המותג את שבוע האופנה גינדי תל אביב. גם השנה היא התקיימה בשבוע האופנה תל אביב עם פריטים ייחודיים ויפים, כאלה ששומרים על מורשת המותג ועם זאת מחדשים ומרעננים. במרץ האחרון חגגה רות דיין 102 וגם ביום ההולדת הזאת נכחה שרון טל ששומרת על קשר חזק עם המייסדת הראשונה.

רות דיין, שרון טל והפרנזטורית שביט ויזל
המקימה רות דיין, המעצבת הנוכחית שרון טל והפרזנטורית שביט ויזל © תומר בן אבי

הקו העיצובי של בית האופנה לוקח השראה ברורה מהנוף הארץ-ישראלי, אז והיום. ניכרים בפריטי המותג מאפייני המדבר, הים, עצי הזית, החיבור שבין האוכלוסייה היהודית לערבית בארץ ועוד ועוד. כל הבגדים נתפרים ונרקמים בעבודת יד מאז ומתמיד . פרזנטורית המותג בשנים האחרונות היא שביט ויזל, מלכת היופי במיל'. בשבועות האחרונים נראה שהעולם חוזר להתאהב מחדש במותג הישראלי כאשר בגרסאות האיטלקיות של מגזיני האופנה הנחשבים "ELLE" ו"ווג", כתבו עליו כתבות גדולות ומפרגנות. במרץ האחרון בית האופנה עשה עוד צעד בהתפתחותו, והקים את המותג "M BY MASKIT" שמטרתו להגיע לקהל יעד גדול יותר עם היצע פריטים במחירים זולים יותר.

© אבי ולדמן

 

תגובות