סופה של תקופה: אירועי האופנה של העשור שהיה. צילום: gettyimges.ILPascal Le Segretain, באדיבות נתנאל מויאל יחסי ציבור

סופה של תקופה: אירועי האופנה של העשור שהיה

היום הוא לא רק יומה האחרון של שנת 2019, אלא גם סופו של העשור השני למאה ה – 21. אלו עשרת הרגעים הגדולים ביותר שעשו לנו את העשור האחרון בעולם האופנה

סיכום עשור בעולם האופנה, משמעו להוריד אינספור אירועים ורגעים ששינו את חייהם של מליוני ומליארדי בני אדם, כדי לזקק לתמצית את התופעות שהשפיעו עלינו בגדול. את חלקן פגשנו פנים אל פנים ועל חלקן רק שמענו מרחוק, אבל כולן מהוות את הבסיס לכל בחירה אופנתית שלנו מידי יום.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

2010: השקת האינסטגרם

האפליקציה החברתית שבאה בעקבות פייסבוק שקדמה לה, שינתה את חיינו מקצה לקצה ביותר מובנים משאפשר לספור. אחד המובנים האלו, הוא התפיסה שלנו את עולם האופנה. לפני שהייתה אינסטגרם, האופנה הגבוהה הייתה נגישה רק לאליטה ולאחר שאינסטגרם נפתחה, אופנת הרחוב נהייתה נגישה גם לאליטה. השינוי היה כל כך גדול, עד שקשה לדמיין את עולם האופנה כיום בלי אינסטגרם.

2011: שבוע האופנה תל אביב

אירוע האופנה הכי נוצץ בישראל התחיל את דרכו בהפקת מוטי רייף לפני תשע שנים. אמנם הוא ממשיך להיתקל במהמורות בדרך בכל שנה מחדש, אך אין ספק שהיום הוא חלק בלתי נפרד מהאופנה הישראלית. מעצבי האופנה הישראלים המצליחים ביותר זוכים למשך שבוע בשנה לעמוד באור הזרקורים, אחרי שבכל שאר השנה הם מתאמצים ומצליחים לקדם את האופנה הישראלית בארץ ומעבר לים.

2012: ערוץ היוטיוב של אשלי וקסמן בקשי

וקסמן בקשי, מי ששמרה על תואר גורו הביוטי של ישראל במשך לא מעט שנים בעשור האחרון, לגמרי ראויה להיכלל בסיכום העשור. עם 200 אלף מנויים בערוץ היא הפכה ליוטיוברית שגרמה לאלפים ללכת בדרכה ולנסות להצליח כמותה. מה שהתחיל כסרטון תמים על מברשות איפור אי שם לפני שמונה שנים, הביא אותה לפתוח מותג טיפוח משל עצמה הנושא את ראשי התיבות של שמה.

2013: גל גדות תגלם את וונדר וומן

אמנם וונדר וומן שייכת יותר לעולם הבידור ופחות לעולם האופנה, אך זה לא מנע מגל גדות להפוך בעקבות המינוי לשגרירת אופנה שמייצגת אותנו בכבוד באירועים ובתצוגות של בתי האופנה הגדולים ביותר. כאורחת כבוד של דיור, לואי ויטון ואחרים, אין גאים ממנו לכלול את מלכת היופי של ישראל במיל' ברשימת העשור שלנו.

גל גדות
גל גדות © gettyimges.ILPascal Le Segretain

2014: פמיניזם נוסח שאנל

תצוגת האופנה של בית האופנה הגדול מכולם – שאנל, התחפשה באותה שנה למחאה פמיניסטית ברחובות פריז, כשהדוגמניות הולבשו בפריטים ללא אלמנטים מיניים והחזיקו שלטים שקוראים לשוויון. מאז, תצוגות אופנה עם מסרים פמיניסטיים הפכו לדבר שבשגרה ושמו את הבסיס למהפכת ה"ME TOO", שתגיע שלוש שנים מאוחר יותר, ב- 2017. אופנה מאז ומתמיד נועדה לשרת אג'נדות ומסרים, גם אם בשנים האחרונות מותגי האופנה המהירה העדיפו להשקיע בעניינים אחרים.

2015: קיארה פראני על שער ווג

אם דיברנו על אינסטגרם, אי אפשר שלא לדבר על תופעת הבלוגריות שהפכו עם השנים למשפיעניות שעיקר עיסוקן הוא אינסטגרם. שער ווג לבלוגרית אחת, הוא חתימת איכות לכל הבלוגריות שבאות אחריה וזה בדיוק מה שקרה עם שער הווג הראשון לבלוגרית אופנה. אותו השער נתן לגיטימציה למותגי על לעבוד עם בלוגריות אופנה שהצליחו בעיקר בזכות האינסטגרם ופחות בזכות קשרים. בעקבות הצלחתן, חמש שנים אחרי אותו השער, עולם האופנה השתנה לבלי היכר.

2016: פיצ'ר הסטורי באינסטגרם

הסיבה שלא רק האינסטגרם בכללותו נכנס לסיכום הזה, אלא גם בסטורי כשלעצמו, היא שהסטורי הפך את חייהן של בלוגריות האופנה, במיוחד בשבועות האופנה, לנגישים מתמיד. במשך שנים שבועות האופנה היו תענוג שרק החברה הגבוהה זכתה להכיר מקרוב, אך האפשרות לתעד כל צעד ושעל על המסלולים וביניהם, נתנה לכל אדם המחזיק בסמארטפון את הפריבילגיה לצפות בלב ליבו של עולם ההוט קוטור.

2017: ורסצ'ה במלוא הדרו

המסלול של ורסצ'ה הוא תמיד תענוג לעיניים, אך לפני שלוש שנים הוא התהדר בחמש הסופרמודלס של שנות ה – 90 שצעדו על המסלול יחד עם המעצבת הראשית דונטלה ורסצ'ה. הרשתות החברתיות נכנסו להיסטריה ותמונה פוטוגנית של חמש הדוגמניות  הופיעה בכל פינה נידחת. באותה שנה, ביתה של אחת מהן, קאיה גרבר, כבשה את מסלולי תצוגות האופנה הנחשקות בסערה והשאירה אבק לאימה, סינדי קרופורד.

43d1d46f890e7
43d1d46f890e7 © Gettyimages.IL/Catwalking

2018: החתונה המלכותית של הארי ומייגן

כל חתונה בארמון בקינגהאם הופכת לדבר הכי חם בעולם האופנה עוד לפני שההצעה אפילו מגיעה, עם דיבור נון-סטופ על הסטייל של הדוכסיות בהווה ולעתיד. כמו סיפור ורסצ'ה, גם סיפור החתונה הפך לנחלת כלל עמודי האינסטגרם עם זיקה לאופנה, שמיהרו לפרסם תמונות של שמלות הכלה של הדוכסית מסאסקס, הלא היא מייגן מרקל.

הארי ומייגן
הארי ומייגן © יוטיוב

2019: מותו ומורשתו של קרל לגרפלד

אי אפשר לסגור את סיכום העשור בלי להזכיר את האדם הכי חשוב בעולם האופנה בעשורים האחרונים. מי שעמד במשך שנים בראש בתי האופנה שאנל ופנדי כמעצב הראשי שלהם, הלך לעולמו השנה והותיר את עולם האופנה המום ושבור. אמנם וירג'יני ויאר, יד ימינו של קרל במשך 30 השנים האחרונות, ממשיכה את פעילותו של שאנל ביד רמה, אך אין ספק שהשנה עולם האופנה איבד נכס יקר ערך שהביא את האופנה לאן שהיא היום.

קארל לגרפלד
קארל לגרפלד © gettyimages.IL/Jamie McCarthy

לכל סיום יש התחלה חדשה ואנחנו בטוחים שהעשור החדש יביא לנו עוד שפע טרנדים, מותגים, שערוריות, אירועים ופאשניסטות שיפתיעו אותנו בכל פעם מחדש! #HAPPY_NEW_DECADE

תגובות