האם התזונה של טליה מ"האח הגדול" בריאה?. רן יחזקאל, באדיבות רשת 13

האם התזונה של טליה מ"האח הגדול" בריאה?

בריבים על התקציב או בארוחות משותפות - טליה מ"האח הגדול" אומרת ומציגה לא פעם תזונה מצומצמת הנשענת בעיקר על ירקות, טונה וטחינה. האם מדובר במהלך בריא? איך צריך לנהוג? חלי ממן עונה לנו על השאלות בנושא!

אם פופאי הוא דמות המזוהה ביותר עם תרד, הרי שטליה עובדיה, אולי הדיירת המדוברת ביותר בבית האח הגדול, היא ללא ספק הפרזנטורית הכי מוצלחת שמגדלי הגזר יכלו לפלל לו. אין עוררין לגבי העובדה שגזר וטחינה הם שני מאכלים בריאים ובעלי ערכים תזונתיים במיוחד, אך האם נכון להסתפק בשני מאכלים בריאים אלו בלבד למשך תקופה כה ארוכה? האם גם מאכלים בריאים במינונים לא סבירים יכולים להסב נזק לגוף? 

פנינו אל חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא שהסבירה: "הגזר אכן מועיל לבריאות העיניים, אבל כדאי לגוון אותו עם ירקות נוספים שהם חלק חשוב מתזונה בריאה והטחינה – רצוי לא להגזים איתה".

אנחנו זקוקים לפירות, ירקות, חלבונים ודגנים כדי שהגוף שלנו יקבל מספיק ויטמינים ואבות המזון. אכילת מזונות מאותו סוג בעקביות עשויה ליצור הרגלים בריאים ולסייע בירידה במשקל, אך, חשוב להתמקד גם בגיוון תזונתי על מנת למנוע נזק לבריאות.

לגזר יש מרקם קראנצ'י משלו, ובמידה ואוכלים אותו טרי, הוא מעסיק את הפה לאורח זמן ודורש לעיסה מרובה. על כן, הוא יכול להוות פתרון נהדר למי שמחפש נשנוש בריא בין הארוחות והוא עדיף על פני חטיפים מעובדים למיניהם.

© adobestock (אילוסטרציה)

האם הוא דיאטטי כמו שחושבים עליו?

גזר בינוני מכיל כ-50 קלוריות, וכ-5 גרם פחמימות זמינות כסוכר (כפית סוכר). לכן, אכילה מרובה של גזר לאורך היום אם כן יכולה להצטבר לכמות סוכר לא קטנה. 3-4 גזרים מספקים למעשה את אותה כמות הקלוריות והסוכר כמו שנקבל מ- 2 פרוסות לחם קל. על כן, אם הנשנוש של הגזר נועד למנוע מאתנו לאכול מזון משביע אנו יוצאים מופסדים.

חשוב לדעת! כי אכילה מרובה של גזר או ירקות ופירות בעלי צבע כתום עשויה לשנות את צבע העור. הבטא קרוטן הנמצא בירקות ופירות אלו מצטבר בשכבה תת עורית וגורם לעור להיראות כתמתם.

© מתוך האח הגדול, רשת 13

ומה קורה עם טחינה? האם גם איתה אפשר להגזים? מן הסתם ידוע שטחינה היא מקור לשומן בריא ויש לה ערך תזונתי טוב, מקור נהדר לסידן וברזל מהצומח. אם נדלל כף טחינה במים אז הכמות של הכף תהפוך ל-3 כפות וזה בהחלט מטבל נהדר (לגזר או לירקות אחרים).

אך הבעיה עם טחינה היא שנורא קל להגזים איתה. כף טחינה גולמית מספקת לנו כ-10 גרם שומן וכ-100 קלוריות. לכן, אם לא נקפיד על כמות מדודה מהטחינה הגולמית נקבל מטבל עשיר בקלוריות. מי שמעוניין לשמור על משקל צריך להתחשב בזה בתכנון התזונה היומית שלו.

© adobestock (אילוסטרציה)

"את תפיסת העולם התזונתית שלי אני יכולה לסכם בשתי מילים: תפריט מאוזן", מסבירה חלי ממן. "האני מאמין שלי, שמסתמך גם על ניסיון אישי, הוא לדעת לחיות במינון הנכון - לאכול מהכל, אבל לא הכל!", היצמדות לתפריט מצומצם ולא מגוון יכולה ליצור חסרים תזונתיים, לדוגמא בחלבונים אותם ניתן לקבל מדגים, טונה, עוף, מוצרי בשר, גבינות וקטניות.

נסו לאמץ את התזונה הים תיכונית - כלומר תפריט המבוסס על צריכה של דגים, דגנים מלאים, קטניות וירקות. מזונות אלה מכילים סיבים תזונתיים שמאזנים את רמות הסוכר בדם. מומלץ להוסיף לתפריט גם 2-4 מנות פרי טרי ביום בשילוב כמה שקדים או אגוזים. צרפו תמיד לפחמימה מנת שומן היא מאטה את ספיגת הסוכר מהפחמימה ותורמת לתחושת שובע למשך זמן ממושך יותר.

חלי ממן © רונן פדידה
תגובות