שנה חדשה, מטרה חדשה: כך תצליחו לאכול בריא ומאוזן בשנה הבאה. adobestock אילוסטרציה

שנה חדשה, מטרה חדשה: כך תצליחו לאכול בריא ומאוזן בשנה הבאה

השנה החדשה כבר ממש כאן, וזה בדיוק הזמן לעמוד בהבטחות היפות שהבטחתם לעצמכם כשהיא התחילה – כן, כן, אנחנו מדברים על ארון החטיפים שהבטחתם לרוקן, על דמי הכיס שהבטחתם לעצמכם להקדיש לארוחות בריאות יותר בקניון (יש דבר כזה!) ועל סנדוויצ'ים מגוונים ומשביעים יותר שילכו איתכם לבית הספר. אם אתם רוצים לאכול בריא ומאוזן יותר בשנה שתבוא ולא בטוחים מהיכן להתחיל, בדיוק לשם כך אנחנו כאן! הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על אורח חיים מאוזן, אנרגטי וסופר בריא

כתבה פרסומית

קבוצות מזון – Go!

במיוחד עבור מתבגרים ומתבגרות, חשוב מאוד להקפיד על תזונה מאוזנת התואמת את צורכי האנרגיה שלכם (רמז: הם גבוהים, מאוד!). המשמעות היא שכל המנות שאתם אוכלים צריכים להיות מורכבים מחמש קבוצות מזון עיקריות: פירות וירקות (הפתעה, אה?), פחמימות, חלבונים ושומנים. 

והתפריט הקולינרי שלכם הופך להיות קצת מצומצם כי לאבא ואמא אין זמן – בואו וננסה יחד לפרק את חמשת קבוצות המזון האלה לסוגי מאכלים, ותראו כמה זה פשוט לגוון וליהנות מהאוכל שאתם אוכלים.

בגזרת הפירות והירקות תמצאו פירות וירקות במגוון דרכי הכנה – שייקים של פירות טריים ורעננים, סלט ירקות חתוך או ירקות מבושלים בכל דרך שאתם אוהבים לצרוך אותם, החל מאנטיפסטי ועד למוקפץ ירקות עם נודלס. 

בגזרת הפחמימות נמצא בעיקר מזונות עמילניים, כמו לדוגמה תפוחי אדמה, לחם, אורז, פסטה ופחמימות נוספות. חשוב לצרוך גם שעועית וקטניות נוספות, דגים, ביצים, בשר וחלבונים אחרים. 

הקפידו לשלב בתזונה גם שמנים וממרחים שונים, וגם מוצרי חלב או תחליפי חלב אם אתם מקפידים על תזונה טבעונית.

ברזל, סידן ומה שביניהם

ברזל הוא אחד מרכיבי התזונה החיוניים ביותר בתפריט שלכם, בייחוד בשנות ההתבגרות המאופיינות בצמיחה והתפתחות מהירה. תוכלו למצוא ברזל במגוון מקורות מהחי (בשר ודגים) ובמקורות צמחיים (דגני בוקר מלאים, ירקות עליים ירוקים כהים, קטניות ופירות יבשים). בגלל שהגוף שלנו סופג ברזל בצורה טובה יותר ממקורות של בשר ודגים, אם אתם לא מקפידים על תזונה צמחונית – הקפידו לשלב מגוון מנות בשר ודגים בתפריט שלכם. כדי שהברזל יקבל את התנאים הכי טובים לספיגתו בגוף, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לשלב מאכלים או משקאות המכילים ויטמין C. 

סידן הוא מרכיב חשוב לא פחות, והוא חיוני לבריאות העצמות והשיניים וגם לתפקוד מערכת העצבים והשרירים. במהלך שנות העשרה, הדרישה לסידן כמעט בשיאה מאחר וזו, כפי שציינו קודם, תקופה של צמיחה והתפתחות מהירה. שלבו בתזונה שלכם חלב, יוגורט, גבינה, סויה, טופו או דגני בוקר מועשרים בסידן. הוסיפו לתזונה שלכם גם מאכלים העשירים בוויטמין D, שהוא חשוב במיוחד לבניית השרירים, העצמות ולשיניים בריאות (ומי לא רוצה חיוך מושלם?). ויטמין D מסייע גם לספיגה טובה יותר של הסידן, והמקור הטוב ביותר שלו הוא השמש, הנמצאת בישראל בשפע ברוב ימות השנה. 

ממה כדאי להימנע?

דיברנו על מאכלים וקבוצות מאכלים שכדאי לשלב בתזונה – אך ממה כדאי להימנע? אתם בטח מנחשים בעצמכם, אבל הנה זה בא: מזונות עתירי שומן, במיוחד כאלה שמסומנים כ"שומן רווי", או עם כמויות גדולות של סוכר ומלח, כדאי לאכול בכמויות קטנות, או לא לעתים קרובות.

גם אם אתם מבלים הרבה עם חברים ומתפתים ליהנות יחד ממזון מהיר טעים וזמין, נסו להגביל את כמות המזון המהיר שאתם צורכים. צ'יפס מטוגן, פיצה נוטפת שמן או ופל בלגי עמוס בתוספות מתוקות הם אומנם טעימים מאוד, אבל רק ירחיקו אתכם מהמטרה. עם זאת, אל תתנזרו לחלוטין מדברים טעימים. אנחנו חיים בעולם כדי ליהנות ממנו, ואוכל הוא אכן דרך ראויה ליהנות. פשוט תגבילו את עצמכם ותנהלו את המזון שאתם אוכלים – במקום שהוא ינהל אתכם.

לסיכום, תוכלו תמיד לשבת עם ההורים שלכם, להסביר להם על חשיבות הדברים או על מהפך תזונתי שאתם עושים אם אתם בוחרים בכך. בגזרת ההורים נדגיש כי כמו שיש חשיבות לתזונה נכונה כך יש חשיבות לתקשורת בריאה וכנה ולכן תמיד תפנו אל הוריכם כדי שיוכלו להציע אוזן קשבת, כתף תומכת ועצות מועילות להמשך הדרך, אפילו אם מצטרפים למשפחה שלכם אח או אחות, תוכלו לייעץ על שמות לבנות ואולי אתם תהיו אלו שיעניקו לנסיכה החדשה את שמה.