מעל המצופה: תום יער יצאה לבדוק איך מכינים קרמבו. נחום סגל

מעל המצופה: תום יער יצאה לבדוק איך מכינים קרמבו

הוא אחד המוצרים האהובים בישראל, נחשב לאחד הסמלים הבולטים של החורף וכל אחד חושב שהוא המציא את השיטה איך לאכול אותו. רוצים לדעת מנין מגיע הקרמבו שלכם? כי תום יער ממש רצתה ואפילו נסעה לעכו, למפעל גלידת שטראוס של יוניליוור ישראל, לבדוק בעצמה איך קרמבו הופך לקרמבו. צפו

בשיתוף עם יוניליוור
צילום: ירון שרון
 

קרדיט צילום: ירון שרון ואריק מרמור | בימוי: רועי פלורנטין | מפיקה: ניצן כהן | הפקה: מור גורן


להתחיל מלמטה או מלמעלה? זו השאלה הנשאלת ביותר בקרב מעריצי הקרמבו, והיא אפילו עומדת במרכז יריבות עתיקת שנים בנושא. טוב, לא באמת. אבל בין אם אתם אוכלים קודם את הביסקוויט או שישר נותנים ביס בראש המוקצף ומשאירים את הביסקוויט לסוף, אין ספק שקרמבו הפך עבור כולנו לסמל של החורף הישראלי.

כמו פטריות שצצות אחרי הגשם, בין אוקטובר למרץ, מתמלאים הסופרים בממתק האהוב והמוכר. אז מה יותר מתאים מלשלוח את תום יער, חובבת קרמבואים ותיקה, למפעל החברה כדי לענות על השאלה: איך קרמבו הופך לקרמבו. כך הצפינה לה יער עד עכו, למפעל גלידת שטראוס של יוניליוור, במסגרת הפינה החדשה שלה "מאפס ל...".

רגע לפני שנכנסים למפעל, כדאי לדעת שהשם קרמבו בנוי משתי מילים – קרם בו, נשמע פתאום מובן מאליו, נכון? והנה משהו נוסף שלא בטוח שאתם יודעים: הקרמבו הראשון נוצר בכלל בדנמרק אי שם במאה ה-19. אבל בישראל הוא הכי טעים. ככה החלטנו וזה סופי.

ועכשיו, אל פס הייצור. יער הגיעה למפעל בעכו, שם פגשה את שמוליק כהן, מנהל מחלקת הקרמבו, הידוע גם בכינויו "מלך הקרמבו". במפעל מייצרים כ-50 מיליון קרמבואים בשנה ומועסקים בו כ-300 עובדים.

השלב הראשון בתהליך ייצור הקרמבו הוא סידור הביסקוויטים אחד על גבי השני בתוך מכונה מיוחדת, שמניחה אותם על מסוע. את הביסקוויטים, אגב, לא מכינים במפעל עצמו, אלא קונים אותן ממפעל מקומי אחר. לאחר שהעוגיות נפרשות באופן מסודר על המסוע, מתחיל השלב השני בייצור – והכיף הגדול של הקרמבו: הקציפה.

מדובר בקציפה עדינה בסגנון מרנג, שעשויה מחלבונים, סוכר ומים, אליה מוסיפים תמצית וניל או מוקה. כל החומרים האלה נכנסים לבלנדר גדול, שמערבב אותם לקציפה אוורירית.
הקציפה עוברת דרך צינורות ישירות למסוע, שם מחכים לה בקוצר רוח הביסקוויטים. בפעימות מדויקות וקבועות, מולבשת הקציפה על הביסקוויט ואז מתקבל קרמבו, אבל עדיין בלי שמלת שוקולד.

את הקרמבו, שעדיין לא קיבל את הכיסוי השוקולדי (צימקאו), מעבירים לקירור כדי שהקציפה תהפוך ליציבה ומוצקה. לאחר הייצוב, הקרמבו עובר להגשים חלום של אנשים רבים: מעבר מתחת למפל הצימקאו, שעוטף את הקרמבו מלמעלה ומצדדיו בצורה אחידה ודקה. מאחר שהשוקולד נוזלי וחם, הקרמבו עובר תהליך קירור אחרון - לפני שהוא מגיע לשלב האחרון שלו, האריזה.

© נחום סגל



שמתם לב שבשנים האחרונות הקרמבואים כבר לא עטופים בנייר אלומיניום? אז זה לא במקרה. כהן מסביר שביוניליוור החליטו לוותר על נייר האלומיניום כדי להפחית את הפגיעה בסביבה. במקום זה, אורזים את הקרמבואים בכוורת פלסטיק, שגם שומרת על הטריות וגם ניתנת למחזור. יפה, גם טעים וגם אקולוגי.

האמת? למדנו הרבה מהתהליך. אמנם זה לא ענה על השאלה שכנראה תישאר אלמותית לנצח – מאיפה לתת את הביס הראשון, אבל זה בהחלט עשה לנו חשק לקרמבו, כאן ועכשיו. הצטרפו אלינו שוב בפרק הבא כדי לגלות איך מייצרים את הדברים האהובים עלינו. או במילים פשוטות יותר, איך דברים נהיים דברים.

תגובות