טבעוני ולא מוותר על כלום. pexels

טבעוני ולא מוותר על כלום

בעשורים האחרונים אנחנו עדים לכך שצמחונות היא אינה מילה גסה. יותר ויותר אנשים עוברים לאורח חיים זה והגישה סביבה משתנה. רשתות השיווק, מפעלי הייצור, חברות המזון, כולן מציעות עוד ועוד מנות המתאימות לסגנון צמחוני או טבעוני. אפילו מסעדות בשרים פופולריות ומצליחות, מציעות מבחר מנות מותאמות לציבור שאינו אוכל בשר, וכן עולם התוכן מציע מגוון מנות המחליפות מנות רגילות

כתבה פרסומית

בעוד שצמחונות הייתה מאז ומעולם חלק מהעולם הקולינרי, טבעונות נכנסה אליו רק שנים האחרונות, והפכה חלק בלתי נפרד ממנו. מוצרי מזון שונים מסומנים כך שטבעונים ידעו שהם מתאימים להם, מסעדות מציינות מנות טבעוניות בתפריט, ובעיקר השיח סביב סגנון חיים טבעוני הפך מקובל ואופנתי יותר.

אם גם אתם רוצים להתנסות במטבח הטבעוני, דעו שישנן מנות "רגילות" רבות שניתן להכין בסגנון טבעוני, שהן לא פחות טובות וטעימות מהדבר האמיתי!

מרקים נפלאים – מעבר קל לסגנון טבעוני

מרק היא אחת המנות הקלות והפשוטות ביותר להכנה. מקלפים, חותכים, קוצצים, מטגנים, מבשלים, מערבבים, מחכים, והופ! יש מרק חם, סמיך, טעים ומשביע. מנה שיכולה להיות ארוחה שלמה.

מרקים הם לרוב טבעוניים במהותם כיוון שהם מכילים בעיקר ירקות ותבלינים. כמעט ואין צורך למצוא חלופות לרכיבים וניתן להכינם בדיוק כמו שזוכרים מהילדות או כמו במנה שהוגשה אצל חברים.

טיפ קטן שיכול להעשיר את המנה הוא להוסיף לה קוביות טופו, ניתן לבחור טופו מטובל או פיקנטי, ולקבל מרק הכולל גם מנת חלבון נהדרת. מרק תירס למשל, מרק חמוץ חריף, מרק עוף ואפילו מרק שעועית יכולים לקבל טוויסט מעניין אם יתווספו אליהם קוביות טופו קטנות.

פיצה טבעונית יפהפייה

פיצה היא מאכל לאומי ואהוב, מנה פופולריות בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, מנה טעימה וקלה שיכולה להחליף בקלות את ארוחת הצוהריים או הערב, ואם מצרפים לה גם סלט עלים ירוק ורענן זו הארוחה המושלמת. את מתכון הפיצה הפשוט ניתן להתאים בקלות למנה טבעונית.

בצק לפיצה טבעונית מכינים בדרך קלה ומהירה על־ידי ערבוב כל החומרים במיקסר – קמח, מים חמים, סוכר, מעט מלח, שמרים ושמן זית. מקבלים בצק גמיש ורך, מכסים את הקערה וממתינים כשעה עד שהבצק יתפח. 

בינתיים אפשר להכין את הרוטב האדום הנהדר. מטגנים בצל ושום קצוצים, מוסיפים עגבניות קצוצות או מרוסקות, בהתאם להעדפה האישית, מתבלים במעט סוכר, מלח, פלפל ואורגנו ואם אוהבים אפשר להוסיף גם פלפל קינה חריף. כאשר הרוטב מבעבע הוא מוכן וניתן לכבות את הכיריים ולהניח לרוטב להתקרר מעט.

לשים מעט את הבצק, מרדדים אותו לעלה דק אך לא דק מידי, ומכניסים לתנור חם לכמה דקות. מוציאים ומתחילים להרכיב את הפיצה. יוצקים את הרוטב על הבצק ומוודאים כי הוא מכסה את כולו, עליו מפזרים גבינה טבעונית ותוספות אהובות. אפשר גם לוותר על הגבינה ולהניח על רוטב העגבניות עלי תרד ובזיליקום, פטריות צלויות, זיתים שחורים וטבעות בצל סגול.

לאחר הרכבת הפיצה, מכניסים אותה לעוד כחמש עד עשר דקות לתנור, מוציאים וחותכים למשולשים שאפשר לזלול בידיים.

המבורגר טבעוני מטריף

גם ההמבורגר הוא מנה אהובה ופופולרית, שיכולה בקלות לשמש כארוחת צוהריים כיפית ומשביעה. את קציצת ההמבורגר ניתן להכין מכמה סוגים של רכיבים ואף לגוון בכל פעם ולהגיש קציצה ייחודית ושונה בכל ארוחה. 

הרכיבים הטובים ביותר להכנת קציצת המבורגר טובה ומוצלחת הם מבחר פטריות צלויות שקוצצים אותן ומערבבים עם בצל קצוץ, גזר, שום ותבלינים שונים. אפשרות נוספת להכנה היא עם עדשים. מבשלים אותם, מוסיפים להן פטרוזיליה, גזר, בצל ותבלינים וטוחנים.

את ההמבורגר אופים בתנור ומגישים לשולחן עם לחמניות עגולות, ירקות טריים ורטבים כך שכל אחד יכול להרכיב לעצמו את השילוב המועדף. טבעונים נהנים יותר. זו ללא ספק אמירה מדויקת ונכונה. 

לסיכום, מבחר המנות הטבעוניות אינו יורד ממבחר המנות הרגילות, וטעמם כמובן אינו נפגע. יחד עם זאת, הם דואגים לשמירה על הטבע ושאר מיני החיים הסובבים אותנו כמו גם על איכות הסביבה והפחתת גז החממה הנפלט לאוויר.

גם מי שאינו טבעוני, או  צמחוני, יוכל ליהנות ולאהוב מנות טבעוניות, ויוכל אף לשנות ולגוון את התפריט השבועי שלו עם טעמים, סגנונות ומנות שעד כה לא נכנסו אליו.