למלא את המצה – מתכוני מצות במילויים שונים. צילום: fotolia

למלא את המצה – מתכוני מצות במילויים שונים

גם את המצות ניתן למלא. הסוד הוא לרכך אותך עם מים עד שהן גמישות וניתנות לעבודה בצורה קלה ונוחה. וכיוון שסוד זה התגלה, נפתח עולם שלם של אפשרויות מילוי וטעמים חדשים. הנה כמה רעיונות מעניינים ומפתיעים למילוי מצות

פרסומת

בורקס מצה ותפוח אדמה

בורקס תפוחי אדמה בעל טעם פיקנטי הוא מנה נהדרת שיכולה להיות תוספת לכל ארוחה בשרית, או לשמש כארוחת ערב קלה לצד סלט רענן וירוק.

כדי להעניק למצות גמישות שוטפים אותן היטב במים, עוטפים אותן במגבת לחצי שעה אך לא יותר כדי שלא יתקשו ויתייבשו חזרה, רק לשמור על הלחות. בזמן שהמצות מתרככות מכינים את מלית תפוחי האדמה. מבשלים תפוחי אדמה עד שיתרככו לחלוטין, מועכים אותם לפירה ומוסיפים להם בצל קצוץ מטוגן היטב, ביצה, מלח, פלפל, אבקת מרק עוף ומערבבים היטב.

את המצה הרטובה חוצים לחצי ומניחים כף גדושה במלית באחד מקצותיה. מגלגלים את המצה כלפי הצד השני עד הסוף. טובלים את הגלים בצלחת עם ביצה טרופה ואחר־כך בצלחת עם קמח מצה ומסדרים בתבנית אפייה מרופדת. מרססים שמן על כל גליל ומכניסים לתנור לרבע שעה, ואז הופכים את הגליל לצד השני לעוד כמה דקות. כל צדדי הגליל צריכים לקבל צבע שחום.  

© adobestock

מצה במילוי בשר לארוחת צהרים

מנה נהדרת לארוחת צהרים שיכולה להיות המנה העיקרית או לשמש כמנת פתיחה לארוחה חגיגית היא גלילות מצה במילוי בשר טחון מטוגנות עם ביצה. 

יש לרכך ראשית את המצות באותה דרך כמו במנה הקודמת, ובזמן שהמצות נחות להן בתוך המגבת, ניתן להכין את מילוי הבשר העסיסי והמתובל. 

מטגנים בצל קצוץ ומוסיפים לו פרוסות שום. אחר־כך מוסיפים את הבשר הטחון ותבלינים – מלח, פלפל וכמון. לאוהבי החריף ניתן להוסיף פפריקה חריפה ואף טבעות פלפל ירוק חריף. מטגנים היטב תוך כדי פירור הבשר, עד שכל הנוזלים מתאדים. בשלב האחרון מוסיפים חופן צנוברים וממשיכים בטיגון עוד כמה דקות.

את פעולת מילוי המצות עושים באופן דומה – חוצים כל מצה לשניים, מניחים כף או שתיים מהבשר באחד הקצוות ומגלגלים עד לסוף הקצה הרחוק. כל גלילה טובלים בצלחת עם ביצה טרופה ומטגנים תוך כדי הפיכת הגליל כך שיטוגן היטב מכל הצדדים.

מצה עם תרד וגבינות 

בורקס תרד וגבינות הוא אחד הבורקסים האהובים והפופולאריים ביותר ולכן זה רק מתבקש להכין גלילת מצה בשילוב דומה. 

מתחילים בבישול במים של עלי התרד עד שהם מתרככים מעט, מעבירים למסננת וסוחטים היטב את כל הנוזלים. 

בקערה נפרדת מכינים את תערובת הגבינות – גבינה לבנה או קוטג', קוביות קטנות של גבינה בולגרית, גבינה צהובה או קשקבל מגורדת, מלח, פלפל ואגוז מוסקט.

חוצים את המצה הרטובה לחצי באופן זהה למנות קודמות ופורסים עליה עלה תרד כך שיכסה את רוב המצה. לאחר מכן מניחים כף או שתיים מתערובת הגבינות ומגלגלים. טובלים בצלחת עם ביצה טרופה ומטגנים היטב מכל הצדדים.

עוגת שוקולד ומצות בלי מאמץ כלל

אי אפשר שלא להזכיר עוגת מצות נהדרת ומרשימה בהקשר זה של מצות במילויים שונים. זו הרי העוגה האולטימטיבית לחג שאין קלה ופשוטה ממנה.

מכינים קערה או צלחת עמוקה, רחבה יחסית כדי להכיל מצה, ומוזגים אליה חלב עם תמצית וניל לצורך השריית המצות לפני הכנת העוגה.

בסיר קטן ממיסים שמנת מתוקה, חמאה, מעט מלח ושוקולד חלב או מריר, בהתאם לטעם האישי. כאשר השוקולד נמס מכבים את הכיריים, מערבבים היטב ומכניסים למקרר לקירור להתייצבות קלה. אין צורך לייצוב מוחלט של התערובת רק שתהיה סמיכה מספיק למריחה ולא תיזל בין המצות.

לבניית מגדל העוגה היפהפה טובלים בכל פעם מצה אחת בחלב ומשרים אותה לכמה שניות לספיגת הנוזלים. את המצה מניחים בצלחת ההגשה או בתבנית ואז מורחים אותה באמצעות מרית בתערובת השוקולד שהסמיכה וחוזר חלילה. מסיימים בשכבה אחרונה של שוקולד.

אפשר להכניס למקרר עד להגשה או לאכול מיד בהנאה גדולה.

בכל דרך בה תחליטו למלא את המצות, לגלגל אותן, לקפל אותן או להניח אותן זו על־גבי זו, תוכלו לקבל מגוון מנות נהדרות שיוכלו להתאים לארוחת בוקר מהירה, למנת פיקניק נהדרת לאכילה בידיים, לארוחת צהרים משביעה ואף לקינוח נהדר בסוף היום. גם אם נדמה שהמצה היא אך ורק הכרח של החג, מבחר האפשרויות הטמון בשימוש בה הוא אינסופי ונהדר.