הפרעת קשב: מה היא ואיך מסתדרים איתה בזמן קורונה?. AdobeStock

הפרעת קשב: מה היא ואיך מסתדרים איתה בזמן קורונה?

יש המון סטיגמות על הפרעת קשב - שזה משהו התנהוגתי בלבד, שזה רק אצל תלמידים עצלנים או שתלמידים ממציאים את זה כדי לקבל הקלות. ד"ר אילנה רייט עושה לנו סדר ומסבירה מה זאת הפרעת קשב, ויותר חשוב - איך מתמודדים איתה בזמן הקורונה והלמידה מרחוק

יש נטייה רווחת להאמין כי  הפרעת קשב זה משהו התנהגותי וניתן לשלוט בו, שהפרעת קשב היא בעיה לימודית בלבד, כי אנשים עם הפרעת קשב הם עצלנים, מופרעים או טיפשים ובכללי כל מי שרוצה "הקלות" במבחנים ממציא הפרעת קשב - כל ההנחות האלו ממש לא נכונות! הפרעת קשב הינה תכונה, ויש אפילו שיגדירו אותה כממש הפרעה או מחלה (תלוי את מי שואלים) התפתחותית וגנטית. 

עוד בפרוגי:

יש תפקודים משותפים לרוב האנשים עם הפרעת קשב והם מחוברים לשלוש קבוצות תסמינים - היפראקטיביות, אימפולסיביות וחוסר קשב. לכל אחת מקבוצת התסמינים, יש מאפיינים ייחודים.

 

 

אז באמת זה  מפריע רק בלימודים?

חלק גדול מהאנשים עם הפרעת קשב יכולים להיות עצובים, לחוצים, מתקשים חברתית, יעירו להם הרבה ואף יענישו אותם. נראה לכם שכל זה הוא בשליטה או מישהו היה בוחר לחיות ככה?

אז מה קורה ללמידה בזמן קורונה והפרעת קשב?

מתבגרים רבים מדווחים שהלמידה המקוונת בזום והקפסולות דווקא מאוד עוזרות להם. מצד אחד- הלמידה בקבוצות קטנות יותר כך יש פחות מסיחי דעת ויש התייחסות יותר אישית מצד המורה לכל תלמיד ותלמידה.

בנוסף, למידה בזום מאפשרת ישיבה בבית, במרחב הפרטי בנוחות, עם אפשרות לקום, להסתובב, לאכול, לפטפט עם חברים תוך כדי במדיות השונות, לבצע משימות קצרות בזמן מוקצב. אף אחד לא מעיר על התנהגות והלמידה הופכת פעמים רבות יותר יעילה, ורבים מהתלמידים עם הפרעת קשב ממש נהנים מלמידה בצורה זו.

© adobestock

מצד שני - בשל הקושי להתמיד, להתגייס למשימות וללמוד לבד- רבים מתלמידים עם הפרעת קשב לא מצליחים ללמוד ככה בכלל.

אפשר ללמוד בדרכים שונות – וכל אחד מוצא עכשיו מה הכי מתאים לו. תקופה זו מאפשרת לבחון דרכים חדשות. אז בכל זאת- מה יכול לעזור לכם, בעלי הפרעת הקשב, ללמוד בזמן זה?

  1. 1. עד כמה שזה נשמע הזוי בגילכם: חשוב מאוד לישון מספיק שעות. המלצה היא לישון בין שבע לתשע שעות בלילה, ולא פחות משש שעות שינה. כדי שתוכלו ללמוד בימים בהם מתקיימת הלמידה, יש להשתדל לישון ולקום בשעות קבועות.

  2. 2. בימים בהם יש למידה בזום מומלץ לקום לפחות חצי שעה לפני השיעור כדי להספיק לאכול משהו. הוכח שזה משפר את  הריכוז.

  3. 3. מי שלוקח תרופות לקשב וריכוז - יש לקחת גם בימי למידה בבית.

  4. 4. יש לשבת ללמוד ליד שולחן ולא במיטה (למרות שזה מאוד מפתה), או על כדור פילאטיס, או פיתה מיוחדת עם קוצים רכים וכדומה , כדי לא להירדם בשיעורים.

  5. 5. במהלך עבודה עצמית מול המחשב (כשיש משימות), אפשר לעשות הפסקות ובין לבין "לנשנש" משהו או לקום, להסתובב, למתוח איברים או אפילו לעשות מספר תרגילי התעמלות קצרים.

  6. © AdobeStock
  7. 6. למי שקשה ללמוד לבד – קשה להתרכז, קשה להתגייס ללמידה, אין את מי לשאול כשלא מבינים משימה - אנו מציעה לשבת בימי הלמידה בזום עם חבר/ה קבועים מהקפסולה שלכם – פעם אצלכם בבית ופעם אצלם (כמובן כל עוד זה תואם את הנחיות משרד הבריאות והממשלה). כך גם תוכלו לפטפט, לעזור זה לזה כשלא מבינים ובעיקר- עוזר להתגייסות כי כבר "קבעתם".

  8. 7. אנשים עם הפרעת קשב שונאים שיגרה, אך השגרה עוזרת להם להתגייס. לכן השגרה החדשה היא מחוייבות. ימי הלמידה בבית הספר, כשהם מתקיימים, הם חובה, וחשוב להקפיד ללכת לבית הספר, למרות שזה לא כל יום.

  9. 8. נסו להמשיך עד כמה שאפשר להיות בקשר עם חברים ולעסוק בספורט - על פי הנחיות משרד הבריאות. 

  10. 9. הכי חשוב- תהנו סוף סוף מהעובדה שניתנה לכם הזדמנות ללמוד אחרת. 

  11. כותבת המאמר היא ד"ר אילנה רייט, רופאת ילדים מומחית, מאבחנת ומטפלת בהפרעת קשב וריכוז מלאומית שירותי בריאות

 

 

תגיות
תגובות