לא הולכים לבית ספר: כל מה שרציתם לדעת על חינוך ביתי. ADOBESTOCK

לא הולכים לבית ספר: כל מה שרציתם לדעת על חינוך ביתי

תהיתם פעם איך זה ללמוד עם אמא? מה כוללת למידה עצמאית מהבית? ומה זו בכלל השיטה המונטוסרית? • תכירו את משפחת פילצר שדוגלים בתהליך של "חינוך ביתי", לפיו אביטל היא גם האמא וגם המורה והיא דואגת להעניק לילדים את המסגרת החינוכית כבר למעלה משנתיים.

חינוך ביתי הוא תהליך חינוכי שמנוהל בבית וניתן בעיקר על ידי המשפחה של התלמיד ולא במוסדות פורמליים חיצוניים ממלכתיים או פרטיים כמו בתי ספר. היום ניתן למצוא משפחות רבות שבוחרות בחינוך הביתי לילדיהם, מתוך שלל סיבות ביניהן; אכזבה מהמסגרת הקיימת, רצון להשקיע והזמן הפנוי הקיים להורים.

גם משפחת פילצר בחרה בחינוך ביתי. ההורים אביטל ומוטי ושלושת ילדיהם דובל'ה (6), צביקי (3) ולוי (2) מגבעת זאב, ומאז תקופת הסגר הראשון הם מנהלים מסגרת חינוכית בביתם. 

עוד בערוץ הלימודים של פרוגי:

"כשהסתיים הסגר הראשון אמרנו שנשאיר אותם בבית עד תחילת שנה" © אלבום פרטי

- אז למה בעצם חינוך ביתי?

״שילוב של שני דברים: לא כל כך הייתי מרוצה מהמסגרות החינוכיות באזור שלי ובמקביל הרגשתי שאני לא מספיק אמא, לא מספיק נמצאת איתם ולא חווה איתם חוויות. הקורונה הגיעה ונתנה לנו טעימה, בתקופת הסגרים ניסינו למסד את האופציה בבית. זה נתן לנו הזדמנות לניסוי ותהייה".

- איך הכרת את האופציה הזו?

"נכנסנו לפייסבוק, כדי להבין מה זה בכלל ובמה זה כרוך. התחלתי להיכנס לקבוצות רלוונטיות ולקרוא המון, הכרתי תוך כדי אנשים שעוסקים בחינוך הביתי ושאלתי אותם שאלות. כשהסתיים הסגר הראשון אמרנו שנשאיר אותם בבית עד תחילת שנה, בשלב הזה הילדים עוד היו רשומים למסגרות וראינו בזה הזדמנות להמשיך לנסות וזה הלך ממש טוב. היום זה כבר לא שאלה זה ברור שנמשיך גם שנה הבאה".

 - איך את יודעת באיזה גישה לבחור? איזה חומר ללמד אותם?

״אני לומדת תוך כדי תנועה כי באמת יש המון גישות של חינוך ביתי. אני משתדלת ללמוד ולקרוא כמה שאפשר. יש לי חברה גננת שמתייעצת איתה על התוכן שהם צריכים לדעת. יש תוכנית של משרד החינוך שאני מעיינת בה,  אני לא עובדת לפי הספקים, אין לנו חומר שחייב להספיק. אני פה כדי להנגיש להם את הידע, הסקרנות והרצון ללמוד מגיע מהם. אני בשאיפה לזה שהם אלו שיבואו וישאלו, הם יחפשו ויסתקרנו. אני פה כדי לכוון אותם, לא לתת את המידע על כפית של זהב".

- באילו אתגרים את נתקלת?

"אחד האתגרים הכי גדולים בחינוך הביתי הוא התחום החברתי, ביישוב שלנו אין הרבה חברה. נהוג לחשוב שיש קושי בלימוד או בהעברת החומר אבל הבעיה האמיתית היא איך מגיעים לחברים, איך את מקנה לילדים שלך כישורים חברתיים. אז אמנם יש שכנים, קרובי משפחה, הייתה תקופה שהיינו חלק ממפגשי חינוך ביתי לצערנו עזבנו כי לא התאים לנו מבחינה דתית. אבל אנחנו מנסים ליצור להם קשרים כל הזמן למשל בגן השעשועים".

"החינוך בבית מאפשר סביבת למידה רגועה" © אלבום פרטי

- מה היתרונות של חינוך ביתי?

״יש המון יתרונות. הדברים העיקריים הם שקודם כל החינוך בבית מאפשר סביבת למידה רגועה, אין 30 ילדים בכיתה, אין מנהלת שמבקשת לסיים כמויות של חומר, אין מערכת קבועה, הילדים לא מובלים אלא מובילים את הלמידה, הרוגע מאפשר ריכוז בלמידה, חצי שעה בבית יותר איכותית מאשר בבית הספר. בבית לי יש את היכולת לבחור את שיטות הלמידה, כמו הלמידה העצמאית למשל".

- מה היו התגובות של הסביבה?

״אז אמנם זה לא משהו שמקובל בסביבה שלנו, אין עוד משפחות כמונו אבל קיבלנו תגובות מתלהבות, מאוד מעריכות, מפרגנות, אני שומעת על הרבה הורים שהיו רוצים לעשות את זה אבל הם מרגישים שהם לא מסוגלים״.

- מה למדת מתהליך החינוך הביתי?

״בעיקר לשחרר ופחות להתערב, למדתי שהלמידה הכי יפה היא לבד. למבוגרים יש נטייה להתערב לילדים כשיש מריבה או על כל שאלה. לדעתי ילדים צריכים לחפש ולמצוא את התשובות בעצמם, לא כל הזמן להגיד את מה שאנחנו יודעים. במילה אחת שחרור. אני בעד קצת להיות בשקט, פשוט להתבונן בהם".

"למבוגרים יש נטייה להתערב לילדים כשיש מריבה או על כל שאלה" © אלבום פרטי

 יש רגעי שבירה?

"היה לי תקופה לאחרונה, שהרגשתי שאני לא מתפקדת מספיק כאמא. אפילו אמרתי מתוך רגע של ייאוש שאולי יחזרו למסגרות. בדרך כלל רגעי שבירה לא מובילים לאמירות כאלו, אבל לפעמים יש גם אמירות כאלה וזה בסדר. רגעי השבירה נובעים מזה שאין לי כוח ואני זקוקה גם לזמן לעצמי".

- מה החלום שלך בהקשר של חינוך?

"הייתי רוצה שבתי ספר מונטוסורים יהיו בארץ נפוצים, בתי ספר שעובדים על התבוננות בילד, ששמים דגש על למידה עצמית, כיתות קטנות ובקיצור כל מה שאני מאמינה בו. חלום אישי זה הייתי רוצה להיות מנחת הורים. כל הורה רוצה להיות הכי טוב, להיות שם בשביל אחרים. לעזור להורה להרגיש שהוא ההורה הכי נכון בעבור הילד שלו".

"לדעתי ילדים צריכים לחפש ולמצוא את התשובות בעצמם" © אלבום פרטי
תגובות