ביקורת אלבום: בילי אייליש היא הדבר הכי לוהט כרגע. gettyimages.IL/Rich Fury

ביקורת אלבום: בילי אייליש היא הדבר הכי לוהט כרגע

ביילי אייליש בת השבע עשרה, היא הדבר הכי טוב שקרה למוזיקה האלטרנטיבית בשנים האחרונות. שמענו את אלבומה החדש והגענו למסקנות. לקריאה

מאז שפרצה לתודעת הקהל בשנת 2016 עם השיר "Ocean Eyes" והפכה לדמות הכי מסקרנת וייחודית בתעשייה, ביילי אייליש הספיקה לשחרר לא מעט להיטים כמו למשל השיר ״Lovely״ - אשר שיחררה בשיתוף פעולה עם הזמר חאליד שהפך לאחד משירי הפסקול של העונה השנייה של "13 סיבות" וגרם לנו ליפול בקסמיה, או השיר "You should see me in a crown" שכולנו מכירים דרך הפרסומת המוכרת של 'קסטרו'.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי: 

אתמול (ו') שחררה אלבום בשם "When We All Fall Asleep Where Do We Go?" ואנחנו פה בכדי לסקר לכם בקצרה את האלבום ולהתאהב בביילי כמו תמיד. את האלבום פותחת הזמרת בצורה לא שגרתית, המאופיינת לה - הקלטה שלה ושל אחיה פיניאס (המפיק המוזיקלי של ביילי ודמות מהותית בחייה) צוחקים ביניהם בזמן שהם מציגים את האלבום. איך ההקלטה הזאת נקראת ? "!!!!!!!" ייחודית, כבר אמרנו?

השיר הראשון באלבום נקרא "Bad Guy". בכנות, ברגע שצפינו בקליפ ששוחרר אתמול לשיר לא יכולנו למצמץ לשנייה. השיר מלווה בקצב באס מקפיץ ביותר כך שלוקחת לנו המאזינים בדיוק שנייה אחת להתמכר ליצירה של ביילי. הוא עוסק בהתגרות של ביילי באהובה, המיקום של כל אחד מהם בזוגיות תוך שהיא מציגה את האופי הקשוח שלה. הקליפ רק מדגיש את הקשיחות, הססגוניות של ביילי, והעוצמה שיש רק לה.

 

נמשיך לשיר הבא באלבום "Xanny". מהשיר המקפיץ והחזק שהושמע קודם לכן נשמע שיר מיוחד לא פחות, אמנם יש בו קצב מקפיץ אך הוא מופיע לפרקים קצרים בעוד שהקול של ביילי לא משתנה ושומר על אחידות במהלך כל השיר. העדינות של ביילי בשיר הזה מזכיר לנו את סגנון השירה הטיפוסי לנשים בשנות החמישים המוקדמות. נושא השיר הוא שימוש בסמים. בראיון שנערך עם ביילי היא הצהירה כי: "בחיים לא עשיתי סמים. מעולם לא עישנתי דבר בחיי, אני יודעת שיש אנשים מסביבכם שמתעסקים בשטויות מהסוג הזה אבל אתם לא חייבים לעשות סמים. המסר של השיר הוא לא לא לעשות סמים אלא יותר בכיוון של שמרו על עצמכם. אני לא רוצה שהחברים שלי ימותו יותר".

את השיר השלישי "You Should See Me In A Crown" כולנו מכירים מהפרסומת של קסטרו בכיכובם של רותם סלע וברקאי חרדל מהסדרה הפופולארית, "הכלה מאיסטנבול". בנוסף לקצב מרענן ומקורי גם נושא השיר מראה צד חדש באופי של ביילי, רוח תחרותית וקשוחה שמסבירה את הגישה שלה. בכל מקרה, השיר גורם לנו להרגיש חזקים ,קשוחים ובטוחים בעצמנו .

 

את השיר שבא אחריו "All The Good Girls Go To Hell" ניתן לתאר במילה אחת - כנה. בעזרת קצב חצוף ביותר, ומילים חדות, מציגה את הדעה האתאיסטית שלה לגבי הנצרות ואלוהים. ואם כבר מדברים על כנות, גם השיר הבא אחריו כנה לא פחות. "Wish You Were Gay" הוא שיר שבו פותחת ביילי סיפור אישי שקרה לה, אהבה נכזבת. ביילי מתארת אהבה חד צדדית בצורה פתוחה ועל הדרך, מאחלת שיתוודה כי הוא לא נמשך לנשים שכן אז, תהיה סיבה לכך שהוא דוחה את אהבתה.

נמשיך עם השיר "When The Party's Over" שיר המתאר מערכת יחסים חד צדדית המזכירה את השיר "Wish You Were Gay" לאחר האזנה לשיר והבנת משמעותו, נשאלות שתי שאלות. מי זה ששבר לביילי את הלב? ואיך הוא יכול היה לעשות את זה? כנראה שלא נדע. נמשיך לשיר השמיני באלבום. ״8״ להגיד שאנחנו מופתעים משם השיר? לא. לקרוא לשיר השמיני באלבום ״8״ הוא דבר מתוחכם מאוד אך צפוי בכל הקשור במקוריות המאופיינת לה. לפני כשנתיים ביילי שיחררה שיר בשם ״see through” שגם הנושא שלו הוא אהבה חד צדדית. למה אנחנו מציינים את זה פה? ובכן, השיר ״see through“  הוא למעשה אותו השיר רק עם עריכה מוזיקלית חדשה.

 

לאחר השיר ״8״ מגיע השיר ״my strange addiction“ - שיר התואם את נושא השירים הבאים לפניו אך בשונה מהם השיר מתנגן עם מנגינה מקפיצה שמשנה לגמרי את הגישה שלנו לאהבות של ביילי. במקרה הזה, ביילי עוסקת באהבה דיי לא בריאה, התמכרות למישהו או משהו. במהלך השיר נוספו קטעים מהסדרה האהובה עליה, ״המשרד״. ״bury a friend” הוא השיר העשירי באלבום. שיר מקפיץ ומיוחד אך באותה הנשימה שיר אפל ומפחיד. בראיון נשאלה הזמרת , מהי משמעות השיר והיא השיבה כי מדובר במחשבות שיש לכל המפלצות שיש לנו מתחת למיטה, לאחר מכן אמרה כי היא האויבת הכי גדולה שיש לה וכי היא המפלצת של עצמה.

את משמעות שם השיר "Ilomilo" האחד עשר באלבום של אייליש ככל הנראה לא תכירו. לאחר שחקרנו את משמעות השיר הבנו כי מדובר במשחק מחשב אשר מטרתו היא להשלים מעין פאזל ולאחד בעזרת עבודת צוות של השחקנים שתי דמויות בשם "ilo" ו-"milo" למה זה קשור ? השיר עוסק בפחד של ביילי מפרידות ממש כמו במשחק. נראה כי אייליש חושפת את כל הרבדים הכי עמוקים שלה באלבום אחד.

השיר מחזיר אותנו בחזרה לקו הנקי והשירה העדינה של הזמרת. ״listen before I go” הוא שיר המדבר על דיכאון. אייליש לא מסתירה את העובדה כי היא סובלת מדיכאון וכן מדברת על כך בצורה גלויה בתקשורת, ולכן הקדישה לחלק זה בחייה מקום באלבום .נראה כי לא צריך מנגינה לשיר, המילים מספיקות לשיר בכדי להבין את כל מה שהשיר מציג .

״I love you” אם תאזינו לשיר בתשומת לב רבה תשימו לב לכך שהמנגינה מוכרת לכם. מאיפה ? מדובר בלא אחרת ממנגינת השיר  המוכר והקלאסי של לאונרד כהן ז״ל ״hallelujah “. לאחר עריכה של המנגינה ושילוב המילים נוצר שיר ח?ש לחלוטין העוסק בקשיים ורגשות בתוך זוגיות לא פשוטה. רגע לפני שסיימנו לסקר את האלבום, השיר האחרון של ביילי ״Goodbye“ לא נאמר שמדובר בשיר הכי מטורף של ביילי אך אכן מדובר בשיר שמסכם את האלבום בצורה מעולה. אם תקראו את מילות השיר תבחינו כי כל השורות הן שורות הלקוחות מהשירים הקודמים באלבום. אחלה סיום אלבום לא ?

 

לסיכום, הבנו כי אייליש היא אמנית ומוזיקאית מיוחדת במינה, דרך הססגוניות ששידרה, הכנות, הצדדים האפלים שלה והגישה שלה שמפרידה אותה מכל כוכבי הביצה .הופתענו רבות מכמות התחכום שלה והמחשבה שהיא משקיעה בכל שיר ושיר ובמבנה האלבום , אך מדבר אחד לא הופתענו, האופן שבו היא שובה את לב הקהל בקלות ע״י כנות , מוזיקה אמיתית ואמת שרק היא יכולה לספר לקהל שלה .

תגובות