להתרגש ולזכור: פלייליסט מיוחד ליום השואה. צילום: רותם ואחניש

להתרגש ולזכור: פלייליסט מיוחד ליום השואה

הערב אנחנו מציינים את ערב יום השואה המזכיר לנו, כמו בכל שנה, מה עברו היהודים באותן שנים הארורות. אספנו לכם כמה שירים שקטים ומרגשים

הערב (א') מתחילים לציין ברחבי הארץ את יום הזיכרון לשואה והגבורה. היום העצוב, שמסמל את החוויות הקשות שעברו היהודים לפני כמה שנים, שחשוב שנזכור ולא נשכח. על כן הכנו פלייליסט מיוחד המורכב מכמה שירים רגועים.


בך לא נוגע
השיר נכתב על ידי דן תורן ומבוצע על ידי יהודית רביץ. השיר שוחרר לאוויר בשנת 2001 לאחר האינתיפאדה שהתרחשה. את השיר עצמו כתב תורן על לינץ' שנעשה ברמאללה בשנה קודם לכן. מה שגרם לו ולכתוב את השיר היא הניגודיות שבין העולם שבחוץ לבין מה שקורה בבית. "בך לא נוגע" מתקשר לשואה בגלל הניגודיות וההשוואה שעושה הכותב בין מה שקורה בחוץ למה שקורה בפנים.

 

לראות את האור
את השיר כתב ברק פלדמן והלחין אסף אמדורסקי אך הוא ידוע כשיר של אפרת גוש. השיר יצא לפני כשבע שנים וכבש את כולם. בשיר ישנן מגוון שורות שמזכירות ומסמלות באופן מובהק את השואה. החיפוש אחר האור, חיפוש אחר הדרך שנעלמת בתוך יער סבוך, ובמיוחד השורה: "ונפלתי לארץ, בשקט. עצמתי עיני, אטמתי ליבי, והרגשתי איך אני מתפרקת, מכל כאבי, מכל בדידותי".

 

אמא
השיר לקוח מתוך המחזה ״אביב מתעורר״ שהופיע על הבמות בשנת 2010. את השיר כתב סטיבן סייטר, הלחין דנקן שיק ותרגם לעברית דניאל אפרת. השיר במקור נכתב בכלל בהקשר אחר בגלל ההצגה, אך הוא מאוד מתאים ליום השואה. השיר מרגש מאוד ואף נגע בנו, כיוון שהוא מסמל את הקשר של אמא וילדה שהופרדו בשואה.

 

ארים ראשי 
השיר "ארים ראשי" שהולחן על ידי אהובה עוזרי ומשה דעבול ונכתב ובוצע על ידי שי גבסו הוא אחד השירים המרגשים והנוגעים ביותר שיש. השיר מדבר על אדם בהווה, ככל הנראה של השואה, שחווה את קשייו ומתאר את סביבתו בעדינות שמרגשת אותנו. "מבקשות את העזרה להמשיך איתך את המסע, ובצדדים הפרחים כאילו איבדו את זהותם".

 

 

בגרמניה לפני המלחמה
השיר של שכתב הלחין וביצע שלמה ארצי, "בגרמניה לפני המלחמה". ארצי הוא דור שני לשואה, והתמודד עם מספר קשיים בנושא. השיר שיצא כחלק מאלבומו "חום יולי אוגוסט", מדבר על זוג לפני השואה, בגרמניה, ובמקביל מכניס את ההווה שלהם יחד, ההווה המאושר שנהרס עם המלחמה.

 

 

 

תגובות