מהחנויות ליוטיוב: למה יש פחות אלבומי מוזיקה מוחשיים?. צילום: Fotolia

מהחנויות ליוטיוב: למה יש פחות אלבומי מוזיקה מוחשיים?

עדיין ממשיכים לייצר דיסקים לחנויות כאלבומי מוזיקה, אך איכשהו יותר קל ויותר מוכרים כל הפלייליסטים הווירטואליים ברחבי הרשת. איך השתנה המצב הזה ומה בדיוק ההבדל? טור דעה

בואו נודה באמת, עידן היוטיוב הוא די חדש, ובאופן כללי לא תמיד השימוש בו היה כמו היום, לא כל שיר היה מגיע אליו, ובטח שלא אלבומים שלמים. והיום, הכל פשוט, הכל נגיש, הכל מגיע ישירות לטלפון הנייד שלנו ועוד מודיע לנו מראש על שיר חדש לזמר שאנחנו אוהבים בהתראה. שלא תבינו לא נכון, זה לא דבר שלילי, להפך, העולם מתפתח, משתנה, מתקדם ומשנה את הכל בהתקדמותו.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

אני תמיד אהבתי דיסקים באופן מיוחד, יש לי לא מעט דיסקים, כן, כן נערה שאשכרה קונה דיסקים בחנות! מפתיע קצת? אז כן, אולי אני קצת מוזרה, אולי אני יכולה להוריד את השירים מהיוטיוב, או אפילו לשמוע מהיוטיוב דרך כבל הישר לתוך הרכב (הזיה!) אבל כן, אני לגמרי מעדיפה את המוזיקה האהובה עלי בתוך דיסק.

© פרוגי

יש משהו מאוד מיוחד בעייני בדיסקים, עבודה שלמה של אותם הזמרים לתוך דיסק עטוף יפה, עם תמונה, מילות השיר ואפילו מכתב מיוחד מהזמר או הזמרת בסוף חוברת השירים, כל אלו שווים בעייני פי כמה מללחוץ פליי ביוטיוב ובכלל ההגעה לחנות המוזיקה שווה ומרגשת במיוחד לפחות בשבילי, כמעט כמו תחושתה של ילדה קטנה בחנות צעצועים גדולה במיוחד.

אז למה רק פלייליסט ביוטיוב?

יש היום לא מעט אמנים שמוציאים סינגלים ולא למטרת אלבום, אלא למטרת פלייליסט ביוטיוב. משהו במוזיקה שלנו השתנה כמעט לגמרי, אין חשיבה על אלבום אמיתי, כזה שמחזיקים ביד אלא רק אלבום יוטיוב. אז אולי זה בגלל הקידמה, בגלל ההתפתחות, ותכלס גם בגלל שהקהל כבר פחות רוכש אותם בגלל הזמינות של השירים אונליין. אבל האם יש הבדל כזה גדול בין השניים? בעייני, כן, ללא ספק. פלייליסט שלם ביוטיוב אמנם נגיש יותר ויביא לא מעט צפיות וכסף לזמרים המבצעים.

למה רק פלייליסט יוטיוב? © צילום: Fotolia

המוזיקה השתנתה לא מעט, נוספו ז'אנרים, הרכבים וצמדים חדשים נכנסו הישר לתוך המיינסטרים והפכו את המוזיקה לגמרי, למשל, אם לפני ארבע או חמש שנים סטטיק ובן אל היו מוציאים את "זהב" או את "טודו בום" אני לא בטוחה שהם היו מגיעים להישגים המרשימים שהגיעו היום, בשיאו של עידן היוטיוב. אז שוב, זה מוסיף רבות למוזיקה, מוסיף ז'אנרים ואמנים רבים נולדים הישר לתוך הדבר העצום הזה שנקרא "יוטיוב", אבל אני עדיין לא בטוחה לגביו, ובכלל לגבי המקום העצום שלו במוזיקה כיום.

אחד משינויי יוטיוב. טודו בום - הופק ע"י ROMS
 

ועדיין אני מתקשה להבין למה לא להוציא אלבום? למה פלייליסט ביוטיוב מספיק? אז אולי אין ממש מי שיענה לי על התשובה, אולי זה בגלל ההתקדמות, אולי בגלל סגנון המוזיקה המסוים ואולי זה סתם תלוי בבחירה אישית של הזמר או הזמרת.

נכון, יש דור אחר, דור שמבחינתו ה"יוטיוב" הוא הדבר המגניב והחם, אבל בתכלס? אין על התחושה וההתרגשות של לרכוש אלבום ולדעת שיש לך את היצירות האלו שאתה אוהב, של האמן שאתה כל כך מעריץ ומעריך במעין עטיפה מיוחדת, מעין מעמד מיוחד שלדעתי קצת אבד ולא יחזור, על אף שעוד ממשיכים לייצר. ליוטיוב יש מקום ענק בכל הנוגע להתעסקות המוזיקלית, וזה לא שזה רע, השינוי המהיר הזה שפשווט קורה לנו מול העיניים פשוט יוצר תחושה מוזרה של משהו שמשתנה לנו כאן למול העיניים ועוד קצת קשה לעיכול (מהבחינה הזאת) - יהיה מעניין לראות כיצד זה ישפיע על המוזיקה בהמשך ומה יהיה הדבר שיהפוך את יוטיוב ל"פאסה"?

ומה יפיל את יוטיוב? © צילום: Fotolia
תגובות