צליל קליפי חושפת את האמת מאחורי השירים של "כפולה". צילום מסך מאינסטגרם

צליל קליפי חושפת את האמת מאחורי השירים של "כפולה"

מאחורי הלהיטים האהובים עליכם עומדים לא מעט כותבים, מלחינים ויוצרים. תפסנו לראיון מיוחד את היוצרת, המלחינה, ואפילו הזמרת - צליל קליפי, אשר כתבה לאמנים הכי גדולים בישראל - מאייל גולן ואליעד נחום ועד עדן בן זקן ונועה קירל

בראיון מיוחד עם צליל קליפי, שטעמה גם מעולם הבמות וגם מעולם יצירת המוזיקה, היא מספרת על הקשיים שהיו בדרך, מדברת על הריאליטי בו היא השתתפה, וחושפת לנו טיוטה ללהיט החדש שכתבה לאליעד נחום – "מסע" וגם מאחורי יצירת הלהיטים של סדרת הנוער "כפולה". 

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

איך התחלת לכתוב וליצור לאמנים הכי גדולים בישראל? 

"הרבה שנים כתבתי שירים במטרה לבצע אותם בעצמי, ואת חלקם גם הוצאתי. אף פעם לא חשבתי ליצור לזמרים אחרים. זה התחיל ממש במקרה לפני שנתיים בערך, כשהשמעתי לחברה סקיצה. בדקה הראשונה של השיר היא אמרה לי 'השיר הזה תפור על עדן בן זקן'. פניתי לעדן ואחרי חודשיים השיר יצא באלבום שלה. ההרגשה הזו ממכרת. אתה יושב יום אחד בסלון שלך בכיף שלך עם פיג'מה וכותב איזה משהו שעולה לך בראש, ולא הרבה זמן אחרי אתה שומע את אותו השיר ממכונית שעוברת ברחוב - זה מדהים והזוי!". 

 

כתבת שירים לזמרים רבים שהפכו ללהיטי ענק, איך ההרגשה? 

"בשנה האחרונה זכיתי לכתוב לאמנים מצליחים כגון אייל גולן, ליאור נרקיס, אליעד נחום, שירי מימון, רגב הוד, עדן בן זקן, נסרין קדרי, ליאב יעקובי, יוסי שטרית ולנועה קירל בסדרה 'כפולה'. כל פעם כששיר יוצא זה מרגש אותי מחדש, וזה תמיד מלווה בסקרנות ותהיות - האם הקהל יאהב ויתחבר לזה? יש משהו מאוד עוצמתי בלהעביר את השיר שלך למבצע אחר. כשהשיר מוכן אני ממש מנסה לדמיין איך הוא ישמע על זמר כזה או אחר שאני רוצה לשלוח לו, מעין 'ויז'ן' של איך הוא ישיר את זה ואז כשהוא או היא מגיעים להקליט את השירה יש איזה רגע ממש מיוחד!".

 

היו לך רגעי משבר בתחום הכתיבה או פעמים שחשבת לוותר?

"ברור שיש משברים. כל יום יש לי. בכל פעם אני חושבת שהפעם זהו - מלאי המילים והלחנים אזל סופית. אבל איכשהו בסוף משהו מתעורר ויוצאים דברים חדשים. יכול להיות שאני טועה ויש שיחלקו עליי אבל בשנתיים האחרונות למדתי שאין דבר כזה 'מוזה'. היו תקופות מאוד ארוכות שאמרתי 'אני לא במוזה' ופשוט לא כתבתי, משהו כמו תקופה של שנה ושנתיים. היום אני מבינה שאסור להניח לזה לדעוך, פשוט כל הזמן לנסות עד שמשהו יצא". 

השתתפת בתכנית הריאלטי "דה וויס", את מרגישה שהתכנית הועילה או קידמה אותך? 

"אני חושבת שהייתי בדה וויס פיזית אבל לא באמת הייתי שם. פשוט לא הייתי אני ולא הצלחתי להתאפס מהלחץ. עם כל הרוח והצלצולים שלי אני יכולה בשנייה להפוך חסרת ביטחון בטח בסיטואציה בה בוחנים אותי. קשה לי להצביע האם התוכנית קידמה אותי או לא אבל אני כן יכולה להגיד שאחריה דברים טובים קרו".

 

את אחת מן היוצרים שהתנסו גם במאחורי הקלעים - כאשר כתבת שירים, וגם בפרונט - שהוצאת סינגלים משל עצמך. לאיזה עולם את יותר מתחברת - לפרונט או למאחורי הקלעים?

"אני מתחברת לשני העולמות וגם עושה את שני הדברים במקביל - מופיעה ויוצרת. אולי זה זמני ואולי לא, אבל אני מרגישה שלהיות מאחורי הקלעים עושה לי יותר טוב כרגע. משהו שם פחות חשוף לפגיעה ולביקורת ויש בזה משהו מרגיע. אני אפילו לפעמים טיפה מרחמת על הלחצים שהזמרים המצליחים עוברים ואומרת לעצמי 'איזה נחמד שאני לא שם כרגע'. ועם זאת, אני יודעת שמקומי הוא גם על הבמה, ואין לדעת מתי משהו יתעורר בי". 

 

קיימות לפעמים תחושות החמצה או באסה כאשר שיר שאת כתבת מצליח, ונותנים את הקרדיט בעיקר לזמר המבצע? 

"וואו לא! קרדיט זה נחמד, ונחמד כשזמר מפרגן ליוצרי השיר, אבל המטרה העיקרית היא הצלחת השיר עצמו! מוזיקה ואגו לא מתחברים אצלי".

האם כשאת כותבת שיר שלא הזמינו מראש את מדמיינת לאיזה זמר את רוצה שהוא ילך? 

"יש פעמים שאני יוצרת שיר ורק כשהוא מוכן אני חושבת למי הוא מתאים ואז שולחת. ויש פעמים שאני יוצרת שיר ומכוונת כל מילה ואות לאמן מסויים. במקרה הזה יוצא הרבה פעמים שבמהלך העבודה על השיר אני ממש מנסה להכנס לדמות של אותו אמן - שרה כמוהו, שזה תמיד יוצא מצחיק, ומנסה לחשוב כמוהו! אם הייתם זבוב על הקיר הייתם חושבים שאני משוגעת!".

 

ממש לפני חודש יצא לאליעד נחום שיר שכתבת לו בשם "מסע", והוא זכה לתגובות טובות והצלחה רבה. ציפית לכזאת אהבה? 

"שבוע וחצי אחרי שהשיר יצא טסתי לארצות הברית. הספקתי להיות כשהוא נכנס לפלייליסט גלגל"צ וראיתי שהוא מקבל תגובות מעולות בשטח וברדיו, אבל מסתבר שנסעתי לפני הפיק. מהרגע שהגעתי לשם אני לא מפסיקה לקבל אין ספור הודעות וסרטונים לגבי מה שקורה עם השיר בארץ. אני פשוט עדיין בשוק! יש לי חיבור עצום לשיר הזה ויש לי חיבור ענק עם אליעד, ולכן בהחלט פיתחתי ציפיות וייחלתי לזה לקרות - מטורף שמה שקורה הוא מעל לכל ציפייה". 

 

ביקשנו מצליל טיוטה לשיר "מסע", וזה נראה כך:

 

© צילום אישי

 

 

טיוטה ראשונית לשיר
טיוטה ראשונית לשיר "מסע" של אליעד © צילום פרטי

את מרגישה שאת תורמת לאנשים בעזרת השירים והטקסטים שאת כותבת? 

"הלוואי ואני תורמת לאחרים באמצעות המוזיקה. זו השאיפה! לנסות לגעת בכמה שיותר אנשים".

קהל היעד שלך הוא רחב ומגוון מאוד. אך היה לך גם פרוייקט שבו כתבת שירים לסדרת הנוער ״כפולה״. איך כותבים שיר שילדים ונוער יוכלו להתחבר אליו?

"את הפרוייקט של 'כפולה' יצרתי יחד עם היוצר והמפיק ערן קאשי שהוא גם חבר טוב שלי. ערן כתב, הלחין והפיק מוזיקלית ארבע עונות של כפולה וזכיתי לקחת חלק בשתיים מתוכן. בשונה מכתיבת שירים 'רגילים', בכפולה הסצנה נכתבת קודם על ידי הבמאי ואז יוצרי השיר מקבלים הנחיות כלליות על מה לכתוב. אני חושבת שאין באמת הבדל בין לכתוב שיר לסדרת נוער, לזמר ים תיכוני, לזמרת פופ, לזמר רוק וכו'... יצירת שירים בהרבה מקרים מזכירה לי את עולם המשחק. ברגע שנכנסים לדמות ול'אווירה' מסויימת אז אפשר לגעת בכל מיני ז'אנרים".

 

כשכתבת את השירים האלו חשבת קצת על עצמך בתור ילדה?  

"אני כל הזמן חושבת על עצמי בתור ילדה וזה קטע שבכלל נשאלתי על זה. כילדה שנולדה וגרה רוב חייה במושב קטן בצפון - מושב ניר יפה, היו לי חלומות שהיו נראים לי בלתי אפשריים. ויש סיכוי שזה הלך איתי הרבה שנים ש-'אי אפשר'. רק לא מזמן דיברתי עם חברה ואמרתי לה: 'למה שיקחו את השירים שלי?' נראה לי שפשוט החלטתי ביום בהיר שאין זמן לתירוצים, בטח לא בגיל 30! זה הזמן לעשות, להאמין ולהגיד את זה בקול - גם אם מישהו יחשוב שזה יומרני או שחצני - כמו שרוב חיי פחדתי להשמע. להגיד בקול - בתאריך הזה והזה בעוד שנה אני משיגה א' ב' ג'".

מה קורה במצב של מחסום כתיבה או כשאין לך רעיונות? מאיפה את שואבת השראה?

"הייתי יוצאת מגניבה אם הייתי אומרת לך שאני מפרה את דימיוני עם ספר טוב או שומעת מוזיקה מהעולם כדי לקבל השראה, אבל האמת היא שבמחסום יצירה אני פשוט יושבת ושוברת את הראש עד שאני מוצאת רעיון".

יש זמר שהיית רוצה לכתוב לו שיר ועוד לא יצא לך?

"יש מלא זמרים שאני ממש אוהבת ועוד לא יצא לי לעבוד איתם. אבל אם זה בגדר 'לצבוט את עצמי' אז החלום זה שיר ללהקת 'היהודים' ושיר לעמיר בניון".

במבט לאחור, אילו טיפים היית רוצה לקבל כשהיית צעירה יותר ולהעביר עכשיו לכותבים צעירים כיום?

"אני חושבת שאני בעצמי צריכה טיפים. אני מתפתחת תוך כדי תנועה ומנסה לגלות כמה שיותר בזמן קצר. ואגב גם אני כותבת צעירה, בגיל פחות - אבל שולחת שירים רק שנתיים. אם הייתי יכולה לקבל טיפ בשלב מוקדם יותר אז הייתי רוצה שהוא יהיה - "תתמידי!".

תגובות