מאחורי השירים: "כשיש מחסום כתיבה - כותבים". צילום מסך מהאינסטגרם

מאחורי השירים: "כשיש מחסום כתיבה - כותבים"

מאחורי הלהיטים האהובים עליכם עומדים לא מעט כותבים, מלחינים ויוצרים. בראיון מיוחד עם יהונתן בן סימון, כותב, מלחין וזמר בעצמו, הוא מספר על הקשיים בתחילת דרכו, השלווה שמעניקה לו האמונה בבורא עולם, העבודה על הסינגל החדש שהוציא, ומהי הדרך הנכונה כדי להגיע לכתיבה איכותית?

עם טוב ואמונה גדולה, מתראיין יהונתן בן סימון, מי שעומד מאחורי הלהיט האהוב עליכם "לך עם האמת שלך" של עדן מאירי, ומספר על התקופה של חוסר האמונה בעצמו, הפרגון שהזמר צריך לתת ליוצר, ועל ההשראה שהוא שואב מהאמונה המדהימה שלו בהקב"ה. אם עדיין לא שמעתם עליו, אז הוא כותב, מלחין, ואפילו זמר, שרק בשבוע שעבר שיחרר סינגל חדש ומהמם בשם "לא מחפש תשובות". תכירו, כי את הדרך שלו הוא רק התחיל!

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

ספר לנו על תהליך היצירה שלך מהתחלה ועד היום.

"התחלתי בגיל מאוד צעיר לכתוב. מאוד פחדתי בהתחלה שזה לא טוב ושהכתיבה לא ברמה מקצועית, אז חתכתי טקסטים שכתבתי ושלחתי חלקים מהם לזמרים. ממש שורות קטנות. ארבע, חמש שורות בלבד מתוך כל השיר, או 10 שורות, במקרה הטוב. שלחתי אותם לאנשים שאני מאמין בהם. אנשים שהם חברים טובים שלי שיגידו לי את האמת. לרוב הם מורן בן דוד, תמר יהלומי, יונתן קלימי, לידור סולטן. אחרי כמה זמן הבנתי שכן יש שם משהו, ושהדברים שלי כן טובים. בשנה האחרונה התחילו לצאת יותר שירים שעשיתי, האמת. לחיים איפרגן, חיים דדון, "לך עם האמת שלך" של עדן מאירי, ויש שיר שכתבתי לעידן יניב ביחד עם מורן דוד והוא אוטוטו צריך לצאת, אחרי החגים בעזרת ה'. בסינגלים הבאים שלי אני מעורב בהם, גם בכתיבה וגם בלחנים".

יהונתן בן סימון. צילום מסך מהאינסטגרם
 

הוצאת בשבוע שעבר סינגל חדש בשם "לא מחפש תשובות". ואפרופו מעורבות בכתיבה וביצירה, הפעם את השיר החדש כתב דודי בר דוד והלחינה מורן דוד. מדוע בעצם בשיר הזה לא היית מעורב בעצמך בכתיבה או בהלחנה? 

"אני מאוד מאמין בלבוא בלי אגו. בלבוא מאיפה שאתה מרגיש שיש לב, ושאתה מצליח להתחבר. לא שייך לשים את האגו. יש לי עוד בעזרת השם הרבה זמן לכתוב לעצמי ולעשות מה שאני רוצה. אני חושב שכשיש משהו טוב, אז האגו יכול דווקא להרוס אותו. אני נוטה להאמין שלכל שיר יש את הכתובת שלו ואת הזמן שלו ואני חושב שזה דווקא לא בושה לקחת שיר כשהוא טוב ושאתה מצליח להתחבר אליו".

 

היו לך רגעי משבר בתחום המוזיקה או פעמים שחשבת לוותר? 

"הייתה תקופה שחשבתי שאני לא מספיק טוב, שאין בי שום דבר שיכול להוביל אותי למקום של באמת להתעסק בתחום הזה. הייתי בהדחקה. תקופה כזו שבה הדחקתי. והיום אני אומר לאנשים ש'אתה לא בוחר במוזיקה, המוזיקה בוחרת בך'. ככה אני מרגיש. זה פשוט 'רדף' אותי, והביא אותי למקום הזה".

בתור זמר שמבצע את היצירה, ובתור כותב ומלחין שיוצר את היצירה - לאיזה עולם אתה יותר מתחבר - ליצירת השיר או לביצוע השיר?

"זה כמו לשאול את מי אתה אוהב יותר - את אבא או את אמא. אין כל כך תשובה, זה הכלאה, זה מיקס. אני לא יכול להחליט". 

 

מבאס אותך שנותנים את הקרדיט בעיקר לזמר המבצע ולא ליוצרי השירים?

"מבאס לא. בסופו של דבר מי שמוציא את השיר החוצה זה מי שמבצע אותו - אבל ביחד עם זה, באותה הנשימה, אני חושב שכשאמן מפרגן ליוצרים כשהוא מוציא שיר - זה יפה. אני חושב שזה צריך לבוא ביחד. תמיד נחמד לקבל קומפלימנט ולקבל מחמאות ופידבקים לגבי העבודה שלך, ולגבי דברים שאתה יושב, עושה ומשקיע בהם. בסופו של דבר, אם אמן כותב שירים או מלחין - זו עבודה. עבודה לכל דבר. זה לא בא בשנייה". 

האם כשאתה יושב בבית או באולפן וכותב שיר, אתה מדמיין וחושב למי השיר מתאים ומי היית רוצה שישיר אותו?

"לא כל כך, אני יותר מונע מרגש, פחות מעניין אותי במהלך התהליך למי זה מתאים. אני שם את הלב, ומה שיהיה אחר כך - זה מה שיהיה. תכל'ס? רוב השירים שאני כותב, לפחות בתקופה האחרונה, אני יותר מכוון אותם לעצמי. אני רוצה לכתוב לעצמי הרבה, שאני אבצע. ודברים שלא - אז באהבה אני אשלח. יש המון זמרים שהייתי רוצה לעבוד איתם ולכתוב להם". 

כמו מי? לאיזה זמר היית רוצה לכתוב וליצור במיוחד?

"יש המון המון המון שהייתי רוצה לכתוב להם. נגיד אמיר דדון מאוד הייתי רוצה לכתוב לו". 

 

ביחד עם מורן דוד יצרתם, שניכם,  את "לך עם האמת שלך" של עדן מאירי, אשר זכה להצלחה מסחררת. איך ההרגשה והאם ציפיתם להצלחה הזו?

"האמת שהייתה הרגשה טובה מלכתחילה. ידענו שזה שיר טוב, אבל ברוך השם, לא ידעתי שזה יגיע לרמה כזו. אין דבר יותר כיף מזה. בתכל'ס המילים שכתובות שם, שאני כתבתי אותם, הם על החיים שלי. בגלל זה אני עשיתי גם את הקאבר, כדי להרגיש את מה שאני חוויתי, את מה שאני כתבתי". 

 

בראיון קודם שלי עם מורן דוד, היא סיפרה שהשיר של עדן מאירי נכתב לפני שנים, ובכלל לישי לוי. אך לאחר גילגולים ומספר שנים, השיר הגיע למקומו וזכה להצלחה שמגיעה לו. האם אתה מאמין בזה שלכל שיר יש את הייעוד שלו?

"בוודאי. לכל שיר יש את הזמן שלו, את הייעוד שלו, את הזמר שלו. זה סוג של זיווג. מאמין בזה לגמרי!".

 

מעבר לכך שיהונתן הוא זמר ויוצר שירים, הוא גם כותב טקסטים מרגשים וקולעים ומשתף אותם בחשבון האינסטגרם שלו. כל טקסט מיוחד בפני עצמו, וכל טקסט באמת זוכה לפרגונים ושבחים רבים. לכן שאלנו אותו האם הוא מרגיש שהוא תורם לאנשים בעזרת השירים והטקסטים שהוא כותב ומעלה, ובן סימון ענה כי "ברוך השם אני באמת מרגיש שאנשים מתחברים. אלו דברים שאני כותב באותו הרגע, אני לא יושב ומתכנן בבית. אם עולה לי משהו לראש - אני שופך את זה ככה... לפעמים זה בא עם לחן, אבל את הלחן אני רק מקליט בצד, ומפרסם את המילים. משתף מה עובר לי בראש. אנשים משתפים, מפרגנים, מתחברים מאוד להמון דברים. זה משמח אותי. הכל כמובן זה בעזרת הקב"ה, בלעדיו כלום לא היה קורה!".

© צילום מסך מהסטורי של בן סימון
טקסטים באינסטגרם
טקסטים באינסטגרם © צילום מסך מהסטורי

איך יוצרים שיר שנוגע גם בקרב הצעירים וגם בבוגרים? יש תכנון לפניכן?

"כל עניין המסחריות - אני פחות מאמין בזה. אני חושב שכשאתה שם את הלב, ובאמת כותב את האמת שלך, ולא סתם קוראים לשיר "לך עם האמת שלך" - אני חושב ש"לך עם האמת שלך" נתן פה איזה באמת מיקס כזה שכולם יכולים להתחבר אליו. כי הרי ללכת עם האמת שלנו - כולם רוצים ללכת עם האמת שלהם. גם בן אדם בן 80 וגם בן אדם בן 20. בן אם זה בן אדם שיכול ללמד ילדים ללכת עם האמת שלהם, או בן אם זה ילד בן 15 שחושב מה לעשות ולא יודע אם זה שווה משהו. זה שיר העצמה בעיני".

מה קורה במצב של מחסום כתיבה או כשאין לך רעיונות? מאיפה אתה שואב השראה?

"כשיש מחסום כתיבה - כותבים. אין באמת מחסום כתיבה, זה הכל בראש, זה פסיכולוגי. אני כותב כל יום. לא משנה מה יהיה. גם אם יוצא שיר פחות טוב, יותר טוב, חצי שיר, רבע שיר, בית, פזמון או שרק הלחנתי מנגינה. כל יום אני כותב! זו עבודה לכל דבר ועניין. וזו עבודה שאני גם מאוד אוהב לעשות, כן? אני כמובן נהנה מזה. האמונה מאוד מאוד מפרה אותי בראש. נותנת לי המון כיוונים שהם כן נותנים לי השראה, וגם כל מיני דברים שעברתי בחיים - אלו בעיקר הדברים שנותנים לי השראה. כמובן שגם סיטואציות שקורות לך בחיים. פתאום אתה עובר משהו, פתאום קרה משהו, פתאום אתה מבין משהו, או שנופל לך האסימון ואתה מוציא איזה משפט. או שאפילו מישהו זרק איזה משפט תוך כדי שיחה. זו גם המון מוזיקה שהיא בעיקר מחו"ל. או שזמר מוציא איזה שיר ואתה שומע משפט שנותן לך השראה. זה באמת עולם אינסופי".

יהונתן בן סימון
"האמונה מאוד מפרה אותי ונותנת לי כיוונים". יהונתן בן סימון © צילום מסך מהאינסטגרם

אילו דברים מתבשלים? על מה אתה עובד בימים אלו?

"אנחנו עובדים על חומרים חדשים לאלבום הראשון שלי. עושים כל הזמן, מנסים חומרים, וכותבים דברים חדשים. אני יוצר עם עוד הרבה אנשים מוכשרים. יש כל מיני שירים שהם סקיצות מוכנות והן מטיילות עד שיימצאו את מקומן בעולם. יש שני שירים שלי שהם בדרך לסקיצה הראשונה שלהם, שאני כתבתי". 

במבט לאחור, אילו טיפים היית רוצה לקבל כשהיית צעיר יותר ולהעביר עכשיו לכותבים צעירים כיום?

"לכל אמן - לזמרים, יוצרים, כותבים, מלחינים - אני חושב שקודם כל צריך להאמין בעצמך. יש איזה משהו פנימי בכל בן אדם שהוא אמן שאומר לו 'אתה שייך לעולם'. את זה אף אחד לא יכול לתת לך את זה. ואם אתה יודע שאתה שם אז תהיה שם. אני לא מאמין בקיצורי דרך, ואני לא מאמין בלעשות חצי - ברגע שאתה מקבל החלטה - העולם עוזר לך. ברגע שאתה מאמין - מאמינים בך. אלוקים לא נותן סתם מתנות, הוא רוצה שיעשו עם המתנות האלו משהו: לשמח, לרגש, לחבק אנשים. זה העולם. זו מהות העולם". 

 
תגובות