הזמרים והיוצרים חושפים את הסודות: איך יוצרים מוזיקה טובה?. אינסטגרם , איתן ברנט

הזמרים והיוצרים חושפים את הסודות: איך יוצרים מוזיקה טובה?

אם אתם רוצים לנצל את הזמן הרב שיש לכם בבית בעקבות משבר הקורונה - זו בדיוק הכתבה בשבילכם! שלושה יוצרים וזמרים חשפו לנו את הסודות הגדולים, סיפרו לנו ממה הם שואבים השראה בימים אלו, נתנו טיפים מוזיקליים, וגילינו אחת ולתמיד - מהי הנוסחה לשיר מצליח?

כמו רוב בני האדם - גם האמנים והמזוזיקאיים נאלצים לעצור את עבודתם ולהישאר בבית, בעקבות נגיף הקורונה שהגיע אל ארצנו. אך ישנם כמה יוצרים וזמרים שמנצלים את ההזדמנות ויוצרים עוד ועוד מוזיקה משובחת עבורנו.

אנחנו תפסנו שלושה מהם לראיון מיוחד בו הם חושפים את כל הטיפים המוזיקליים שלהם, שלא הייתם רוצים לפספס: שי רון, שכיכבה ב"אקס פקטור" וב"אביב או אייל", כיום זמרת, יוצרת וכוכבת אינסטגרם. נעם חורב, אחד היוצרים הבולטים במוזיקה הישראלית שממשיך לייצר תוכן רב באינסטגרם גם בתקופה זו. ומורן דוד, זמרת ויוצרת ואחת המובילות בתחום, שלגמרי אפשר לכנות אותה כמכונת להיטים מוצלחת.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

איך המוזיקה באה לידי ביטוי בחייכם בתקופה זו?

שי רון: "אני כותבת המון שירים, מלחינה ויושבת עם הגיטרה בחדר, מעבר לכך שאני מנסה גם להעביר איתה את הזמן - אני פשוט יושבת ומנסה, לא מחכה שזה יבוא". 

מורן דוד: "המוזיקה היא הדבר שמציל אותי בתקופה הזו יותר מתמיד. אני נזכרת דווקא עכשיו כשהכל עצר מלכת עד כמה אני אוהבת את העבודה שלי, ועד כמה מוסיקה נותנת לי כוח".

נעם חורב: "מרגיש שהתקופה הזאת היא הזדמנות מדהימה ליצור. אין הסחות דעת או גירויים חיצוניים. התפנה לי המון זמן, כל ענייני השיגרה נדחקו לצדדים וכולנו פתאום הורדנו רגל מהגז ויצאנו מהמרדף. זה פינה חלל עצום ואני דואג לנצל אותו לכתיבה. מעבר לזה, כל מה שמתרחש בעולם עכשיו מהווה השראה מצוינת. הווליום הרגשי גבוה יותר, העולם כולו נמצא במערבולת, וזה זמן מצוין להתבונן מהצד, לאסוף תובנות ורעיונות״.

נעם חורב, ממשיך לשתף בתוכן מדהים באינסטגרם © באדיבות יחסי ציבור

כעת כשאי אפשר לצאת לטיולים, לצפות בנופים ולהיפגש עם אנשים - איך מצליחים לשאוב השראה?

נעם חורב: "בגלל שהתפנה כל כך הרבה זמן - אפשר לקרוא ספרים, להקשיב למוזיקה, לראות סרטים, לדבר במשך שעות עם חברים בזום! כל עניין הסדנאות און-ליין פורח עכשיו, אז תמיד אפשר לעשות סדנה מעשירה. אפשר לחפש באינטרנט משימות כתיבה ולעשות אותן, אפשר לצפות בהרצאות. לשבת עם מילים של שירים שאתם אוהבים ולחפור קצת לעומק".

מורן דוד: "השראה בשבילי מגיעה מאנשים, צבעים, ריחות, שיחות טובות ועמוקות, מבט בעיניים של הילד המתוק שלי, השראה עבורי זה החיים עצמם".

שי רון: "אני אגלה לך סוד קטן - אני פשוט רואה סירטונים בטיקטוק של קאברים יפים ואתגרים של שירה, ובכך אני שואבת השראה. לא תמיד יש צורך בלצאת החוצה ולשאוב כך השראה, אפשר למצוא אותה בכל דבר, גם בטיקטוק".

נעם חורב: "אבל בעיקר הייתי מציע לנסות להסתכל על העולם ולכתוב על המצב. כולנו עוברים ימים מורכבים שמולידים הרגשות, פחדים, תקוות ורגעים שלא ידענו שקיימים. זה הזמן לכתוב על זה, ואם אפשר - למצוא נקודות מבט מקוריות על כל מה שמתרחש".

תסבירו לאלו שיש להם נושא בראש עליו הם רוצים לשיר, אך לא מצליחים לפתח אותו לשיר בפועל - איך עושים זאת, איך יוצרים מנושא שיר?

שי רון: "אם יש כבר נושא לשיר אז חושבים על משפטים ומנסים לחרז אותם על הנושא המסויים שבראש שלכם. למשל כרגע אני בחדר ולא יכולה לצאת, אז כך יצרתי את השיר שלי 'צאי כבר מהחדר' שיצא ממש לא מזמן".

מורן דוד: "אצלי לרוב השירים מגיעים מלחן והתחושה שמשאירים בי הצלילים מפתחת את ליבת התוכן של השיר. מה גם שאני מאוד אוהבת לכתוב טקסטים בשיתוף פעולה עם אנשים, ככה ששניי עולמות יחד מביאים כל כך הרבה תוכן ולב לשיר".

מורן דוד, כותבת שירים ומלחינה © צילום מאינסטגרם

נעם חורב: "אני דווקא חושב שאין תשובה אחת לשאלה הזאת, אלא יש המון דרכים. אני אוהב לשאול את עצמי שאלות לגבי הנושא, להתחיל לברוא לו עולם. למשל, כשכתבתי את 'שיר עידוד' (לחן של רמי קלינשטיין וביצוע של כל שחקני הבימה - שיצא ממש בשבוע שעבר לאור משבר הקורונה) – שאלתי את עצמי איך אפשר להתעודד מהמצב. מה היתרונות שלו. מה אפשר להרוויח מהסיטואציה. מה אנשים יכולים לעשות בבית כדי לשמוח ולהתחזק. שאילת שאלות תמיד מאפשרת לנו לקבל המון אינפורמציה על הרעיון שלנו. הייתי מציע לכם גם לשבת עם דף ולעשות כתיבה אסוציאטיבית כלומר לכתוב בראש הדף את הרעיון, ואז במשך 5 דקות רצוף לכתוב מה שעולה בראש בלי להרים את העט".

זמן טוב לשאוב השראה דרך סדנאות כתיבה
זמן טוב לשאוב השראה דרך סדנאות כתיבה © אינסטגרם

אוקיי, אז הצלחנו לפתח את הנושא ולמצוא משפטים טובים וחרוזים מגניבים. איך יודעים לצמצם רעיון ולקחת רק את הדברים החשובים?

מורן דוד: "שיר זה רזולציות מטורפות של דיוק! הכל צריך להיות בול! מהמילים ללחן לעיבוד לקליפ - פשוט הכל. מה שמנחה אותי בדרך כלל זה הוקים חזקים בשיר שיחקקו בנפש של המאזין".

שי רון: "אני חושבת שצריך להתמקד במטרה של הסיפור, בנושא העיקרי, להבין מה אנחנו רוצים להעביר מהשיר ואז לנסות להעביר אותו בפשטות ולא בצורה מורכבת".

נעם חורב: "אני מנסה בראש ובראשונה להבין מה המסר שלי. מה אני רוצה להעביר. מה השורה התחתונה. ואני אז שואל את עצמי האם כל מה שכתבתי משרת את הרעיון. תומך בו. מעצים אותו. מדייק אותו. אם תשאלו את עצמכם את השאלה הזאת, תגלו שהרבה ממה שכתבתם לא בהכרח רלוונטי או משרת את המטרה, וכך תוכלו להוריד אותו בעריכה".

שי רון © אינסטגרם

אם ישנם כאלו שניסו לשאוב השראה בכל דרך יצירתית ובכל זאת, לאור משבר הקורונה והמצב - לא כל כך הצליחו. איך אתם מציעים להתמודד עם מחסום כתיבה?

נעם חורב:״קודם כל – נרגעים. כולנו חווים מחסומי כתיבה. גם הכותבים הכי גדולים.  
אי אפשר לצפות שבכל פעם שתתיישבו לכתוב ייצא לכם משהו מושלם. כדי להיפטר ממחסום כתיבה אני מציע לעשות דברים שמגרים לכם את היצירה ואת הרגש. כלומר, אם אתם אוהבים לכתוב בלילה, אז שבו בלילה ותנסו. אם אתם יודעים שאחרי שאתם צופים בסרט עולים לכם המון רעיונות – אז תצפו בסרט. תתחילו להכיר את עצמכם ואת המנגנונים שלכם כיוצרים. תנסו להקיף את עצמכם בסביבה שתפרה אתכם. משימות כתיבה הן תמיד דרך מצוינת להתגבר על מחסום. תעשו משימות כתיבה עם חברים ואחר כך תראו אחד לשני מה יצא. אבל בעיקר, תישארו מחוייבים ונאמנים לתהליך ותמשיכו לנסות לכתוב גם אם ייצא משהו שאתם לא מרוצים ממנו. לפעמים צריך לכתוב כמה שירים שאתם לא עפים עליהם כדי להגיע לאחד מעולה".

אז תגלו לנו - מהי הנוסחה לשיר מצליח?

מורן דוד: "לדעתי אין נוסחה - אני פשוט כותבת שירים שמרגשים אותי, ומייחלת שהיקום יתרגש מהם גם".

מורן דוד - "
מורן דוד - "מייחלת שהיקום יתרגש מהשירים שלי גם"  © אינסטגרם

שי רון: "הנוסחה היא בעיקר לעשות את זה באהבה ולהנות מזה. אפשר גם לנסות לכתוב דברים שיכולים להתאים לכל תקופה, כמו התקופה הזו למשל".

נעם חורב:״מבחינתי אין דבר כזה, אין נוסחה ואין חוקים ואין דרך אחת. הכי חשוב זה שתישארו נאמנים לעצמכם. כלומר, תספרו את הסיפור האישי שלכם, אל תנסו להסתתר מאחורי מילים גדולות, תנסו לדייק את האמת שלכם ולהיות אמיצים, תנסו להתעסק עם העולם הפנימי שלכם בגילוי לב".

בקיצור, מה הטיפ המוזיקלי העיקרי?

מורן דוד: "הטיפ המוסיקלי שלי הוא לא לדעת כלום. ידיעה מסרסת רגש. שיר טוב בעיניי נוצר ברגע שבו אגו, ציניות, ומחשבה לא היו נוכחים בחדר. שיר טוב נוצר כשהלב שלך פרוס על השולחן הכי נקי הכי חשוף. שיר טוב זה נס. וניסים קורים".

תגובות