שי המבר: "התפקיד של אומנות הוא לקחת משהו קשה שקרה ולייצר ממנו חיים ויצירה ותקווה". שי פרנקו

שי המבר: "התפקיד של אומנות הוא לקחת משהו קשה שקרה ולייצר ממנו חיים ויצירה ותקווה"

כוכבת "בית ספר למוזיקה" ו-"הכוכב הבא" - שי המבר, בראיון מיוחד לכבוד השיר החדש שיצא ורגע לפני שיוצאת למחזמר בכיכובה

יש שירים שאפשר לשמוע אין סוף פעמים ובכל פעם מחדש להתרגש מהמילים שנכנסות כמו חץ בלב ולהתאהב בקול של הזמר שמבצע. בדיוק כאלו, השירים של שי המבר. כוכבת "בית ספר למוזיקה" ו-"הכוכב הבא" יוצרת ומבצעת מוזיקה כבר מעל עשור ונכנסה לליבנו במיוחד בזכות השירים האישיים שלה שמספרים רגעים ותקופות מחייה. כשהשתתפה ב-"הכוכב הבא", באחד הביצועים לשיר מקורי שלה "פעם את לילה" שיתפה המבר על תקיפה מינית שעברה. היא מאמינה שהכוח של האומנות והמוזיקה הוא לרפא את הנפש. תפסתי את המבר לראיון בערך בשניה הפנויה היחידה שהייתה לה מאז צאת הסינגל החדש שלה "רציתי הכל", פחות מ24 שעות אחרי שנחתה בארץ מחופשה ביוון ורגע לפני שהיא יוצאת למחזמר בכיכובה.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

חזרת עכשיו מחופשה ביוון. כמה היית צריכה את החופשה הזאת?

"מאוד! אני עדיין צריכה אותה. זה היה חמישה ימים, החמישה ימים היחידים שלי שהיו פנויים בשנה האחרונה בערך, וגם שיהיו פנויים בחודשים הקרובים. ברגע שראיתי ביומן איזושהי הזדמנות מיד שריינתי מקום מול כל הגורמים והייתה חופשה מטורפת. עשיתי רוד טריפ כזה ביון, קטן וחמוד".

כשאת לא בחופשה, במה את עסוקה?

"אני בשירים ומוזיקה שלי ובהופעות שאנחנו עכשיו גם בתוך סיבוב. סיימנו סיבוב לא מזמן. כל ההופעות, החזרות, ההקלטות. אני מקליטה שירים חדשים לאלבום ועובדת כל הזמן על עוד יצירות שאפשר להוציא החוצה ואני בלהקה שזה מחזמר ובהחלט מרגש מאוד לראות שהוא רץ כל כך יפה ואנחנו מופיעים בכל הארץ. כולל היום, יש לי הצגה בערב ואני לקראת חודש יולי שבו יהיו 18 הצגות. ככה שמנסים לשלב בין כל העולמות היפים והמטריפים שבהם אני עסוקה כרגע".

© צילום מסך מיוטיוב

זה מחזמר ראשון שאת משחקת בו?

"אם אנחנו הולכות מאוד מאוד אחורה אז יצא ששיחקתי כשהייתי בת 13 בהצגת ילדים אבל זה תפקיד ראשי ראשון שלי במחזמר. מאוד מרגש".

וזה התרגשות שונה מההתרגשות של לעלות על במה במופע אישי שלך?

"יש המון מקומות זהים אבל אני חייבת להגיד שזו חוויה שהיא אחרת במהות שלה מלעשות מוזיקה באיזשהו אופן. יש קווים מאוד ברורים שאת צריכה לעמוד בהם. קודם כל יש טקסטים, אם אני מדברת בהופעות שלי ואני מדברת בהם לא מעט ואני אומרת מה שאני מרגישה שבא לי להגיד. פה יש לך עוגנים, יש לך את הטקסט, יש איתך עוד אנשים שמשתתפים איתך בדבר הזה ואתם כאילו שלם שהוא אחד, כולם ביחד מנסים ליצר איזשהו משהו טוב. אז אני חייבת להגיד שיש בזה משהו אחר אבל זה מאוד כיף ומרענן כי פתאום לשחק זה מגניב ופתאום להיכנס לנעליים של מישהי אחרת זה מגניב ולתת לדמות הזו משהו ממני ולקבל ממנה משהו אלי זה סופר חוויה אחרת".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Shay Hamber שי המבר (@shayhamber)

תספרי לי קצת על הדמות שאת משחקת.

"מיקי היא היסטרית, היא מדהימה. זה דמות מאוד מגניבה. היא מאוד חזקה. אני חושבת שזה אחת הפעמים הראשונות בקולנוע הישראלי (עכשיו מחזמר), שמישהי מובילה מהלך של מרד. במחזמר שלנו הקצנו קצת את כל הרבדים של השוביניזם של אז ושל הדברים האלה. היא באה מאוד חזקה מול הבמאי של הלהקה שמשחק אותו דב נבון המושלם. יש שם הרבה עימות סביב הדבר הזה והיא גם מתאהבת. יש פה דמות שהיא מאוד חזקה, מאוד אסרטיבית אבל יש לה גם את כל הקשת. היא גם מאוד רגישה ומאוד נפגעת. זהו, מיקי מטריפה והיא לא רואה ממטר. היא נתנה לי המון. יש בי מן המיקי, כלומר יש בי הרבה ממה שיש למיקי אבל אצלה זה הרבה יותר דומיננטי ואני חושבת שהיא חזקה אצלי באיזשהו אופן את המקום האסרטיבי".

החוויה הזו של הריאליטי היא מאוד מלחיצה ומאוד עמוסה. איך חווית את זה בתור נערה?

"דברים מטבעם הם לא שחור או לבן. היה גם מזה וגם מזה. זאת אומרת היו רגעים גם מאוד מורכבים. את בטלוויזיה בפריים טיים, זה רייטינג מאוד גבוהים שאנחנו כבר לא מכירים היום ואת חשופה לעיני כל ויש בזה הרבה רגעים מלחיצים אבל במקביל את גם עושה את הדבר שאת הכי אוהבת בעולם. את שרה מול מורים, שופטים, אנשים שאת הכי הכי מעריצה ואת לומדת, את מתפתחת. יש לך הזדמנות להראות את הכישרון שלך בגיל צעיר מול הרבה עיניים. זה גם הרבה מאוד טוב וגם יכול להיות מורכב".

© צילום מסך מפייסבוק

כפי שצוין, בהשתתפותה ב״כוכב הבא״ שיתפה המבר על התקיפה המינית שעברה "עברתי תקיפה היום אני בפוסט טראומה בעקבותיה והייתי צריכה שיר שיירפא אותי. לצערי, המון נשים עוברות את זה. חשבתי הרבה עם לדבר על זה. זה נושא מדובר, אבל לא מדברים על היום שאחרי, לא מדברים על החיים שאת צריכה להמשיך לחיות אחר כך וכתבתי שיר שיהיה לי נחמה כזו, ואני מקווה שמי שתשמע את זה תשאב מזה נחמה" היא ספרה בתוכנית.

איך לוקחים חוויה כל כך טראומטית והופכים אותה לאומנות?

"זה התפקיד של אומנות אני מאמינה. לקחת איזה משהו קשה שקרה ולייצר ממנו חיים ויצירה ותקווה. אומרים שכל מיני דברים אבל אני חושבת שבין היתר היא אמורה לעשות את זה ואצלי זה קורה טבעי כי אני כותבת את השירים, אני כותבת וכמו שאנשים מנהלים יומן אני מנהלת יומן עם שירים והוא מתפרסם אז זה כאילו כלי אחר. זה לא נשאר אצלי במגירה למרות שיש הרבה שירים שכן אבל במקרה הזה זה יצא וזה היה מרפא גם בשבילי באיזשהו אופן".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Shay Hamber שי המבר (@shayhamber)

איך את בוחרת מה לשתף ומה לא?

"אם השיר טוב ברמה המוזיקלי, ברמה של הטקסט, שהוא חזק, שהוא עובר אז אני משתפת אותו. גם אם השיר מאוד פרטי אני אדע לעשות עם עצמי תהליך ולהוציא אם אני חושבת שהוא מספיק טוב. לא על זה יפסל שיר. כל השירים שלי הם סיפור, הם הסיפור שלי. דווקא מהמקום שזה נכתב אתה מבין שכל בן אדם הוא מיוחד ועובר חוויות אחרות אבל בסוף יש הרבה מאוד קווים זהים לכולנו, באהבה, באכזבה, ברצון להצליח ובלנסות לא להיכשל וגם לדבר על זה. בסוף אתה נחשף וזה מורכב אבל אתה גם מגלה כמה אנשים הם דומים והרבה אנשים יכולים להזדהות עם החוויה שלך".

ביום חמישי שעבר, שחררה שי את הסינגל "רציתי הכל", אחד המשפטים שאותי הכי תפסו זה "כשמשהו נגמר הוא בורא התחלה".

זה מתקשר למשהו ספציפי שהיה לך בחיים? מה הוביל אותך למשפט הזה?

"זה הכוח שמניע את החיים שלנו ואת החיים בכלל. גם סופים זה דבר מאוד קשה וגם התחלות זה דבר קשה ואין שום קשר שאי אפשר להפריד. ברגע שמשהו נגמר משהו חדש מתחיל. כשמשהו מתחיל משהו אחר נגמר. כל פעם בגלגל הזה הוא ביחד וזה קשר שאי אפשר להפריד אותו. כשכתבתי את זה כתבתי את זה מהמקום של עכשיו קשה יבוא מחר, כשמשהו נגמר משהו אחר מתחיל וזה צריך להגיע מתוך אמונה שגם זה יקרה לי".

 

עבדת על השיר עם קרן פלס. תספרי לי קצת על הקשר בינכן, איך זה היה העבודה איתה?

"אחרי שסיימנו את "הכוכב הבא" שלחתי לקרן המון שירים שכתבתי וגם הגעתי אליה הביתה. אני מגיעה אליה לעיתים קרובות גם בשביל לפטפט ולקשקש אבל גם בשביל לעשות מוזיקה וליצור. הגעתי אליה וככה פרסתי את כל שירי וזה היה אחד השירים והוא היה בשלב מאוד. אני גם הרגשתי עוד לפני שיש משהו שזה שיר שהוא טוב, שהוא טוב בעיני והייתה איתו עבודה כי גם עכשיו הוא מורכב ממרכיבים מוזיקליים שונים אז הוא היה אפילו עוד יותר. יש בתים שהיו בשיר ושהם כבר לא נמצאים בשיר הזה בגרסה הזאת וגם זו עבודה מאוד אינטנסיבית. זהו היא גם חברה מאוד מאוד טובה שלי והיא כמו אחות בשבילי, ממש כמו משפחה. אני מרגישה שזו גאווה בשבילי לעבוד איתה וזה ממש חלום. איזה כיף לי שזה מתגשם לי בחיים האלה שאני עובדת עם יוצרת כזו".

לסיום יש סיכוי שנראה אותך בעוד ריאליטי, אולי לייצג את ישראל באירוויזיון?

"אני לא חושבת שהאירופיים בנויים לכל העצב הזה. תראי מצד אחד אני לא חושבת שאירוויזיון, אני חושבת אולי בשביל הסקרנות הפרטית שלי יכול להיות שיום אחד, לא יודעת אם זה אפילו יקרה בשנים הקרובות אבל אני אנסה לשיר בעוד כל מיני אולי שפות אחרות. יש לי גם חלומות על צרפתית ויש לי חלומות על כל מיני. אבל כרגע אני רואה  את עצמי עושה את מה שאני עושה, עברית זה בדמי ובנשמתי ויש לי עוד הרבה שירים לתת בשפה הזאת ואני רוצה להמשיך ליצור ולעשות מוזיקה ולהתפתח אולי בתיאטרון של מחזות זמר או בטלוויזיה, ולגלות את עצמי בתוך עצמי עם העולם כל הזמן".

תגיות
תגובות