קישטה! בעלי החיים שכולנו שונאים בקיץ. צילום מסך מהאינסטגרם

קישטה! בעלי החיים שכולנו שונאים בקיץ

הקיץ הגיע ועמו שבו אלינו כל הדברים שאנחנו הכי אוהבים: ים, שמש, בריכה וגלידת שוקולד קרה. אך יחד עם בואם של כל הדברים הטובים והמפנקים שאנו כה אוהבים, מגיעים לבקר גם מספר אורחים קצת פחות רצויים שכולנו שונאים

מה לעשות, בין אם נרצה בכך ובין אם לא, מדובר בעובדה ידועה שבקיץ עולה רמת הפעילות של החרקים, כלומר מחזור החיים שלהם מתקצר וקצב ההתרבות שלהם עולה מה שאומר שיש מהם יותר. בדיוק כמונו, גם החרקים סובלים מאוד בחום של 40 מעלות ולכן הם מחפשים סביבה מעט נוחה יותר. למזלם (ולצערנו), הסביבה הזו היא לא אחרת מאשר הבית שלנו.

יתושים

היתושים חיים במשך כל השנה, גם בחורף. אך עדיין, יתושים לא אוהבים מקומות קרים ולכן הם פעילים יותר בקיץ. הזכרים ניזונים מצוף פרחים, אולם הנקבות זקוקות גם לדם מבעלי חיים אחרים, כדי להשיג את החלבונים הדרושים ליצירת הביצים. העקיצות של נקבת היתוש יכולות להעביר גורמי מחלות ולכן רשויות באזורים רבים בעולם נוקטות צעדים, כגון ייבוש ביצות כדי למזער את אוכלוסיית היתושים. מספר האנשים המתים בשנה בגלל מחלות המועברות על ידי היתוש מוערך בכ- 3 מיליון (!) ולכן היתוש נחשב לבעל החיים שממית הכי הרבה בני אדם בעולם.

זבובים

גם הזבובים, כמו היתושים, חיים במשך כל השנה, גם בחורף. אך גם הם אינם אוהבים מקומות קרים ועל לכן פעילים יותר בימי הקיץ החמים. אזור מחייתו של זבוב הבית הוא בחברת בני אדם ובעלי חיים, והוא מהווה מטרד קשה עבורם, זאת בשל העובדה שהוא חודר לאזורי מחייתם ונוחת על גופם, נמשך למזונם, כליהם ולחלקי גופם החשופים. ובדרך זו, הוא מעביר תולעים ופתוגנים שהוא נושא על גופו ולכן גם הזבוב נחשב לבעל חיים מזיק העלול לגרום למחלות ואף למוות.

נחשים

הנחשים הם יצורים בעלי דם קר ולכן נמנעים מלזוז במהלך החורף. את רוב זמנם הם מבלים במקום מסתור: מחילות, נקיקי סלע, גרוטאות או מאחורי סלעים ואבנים גדולות. בימי הקיץ החמים, כשהנחשים מתעוררים מתרדמת החורף שלהם – המכונה, אגב, "היברינציה" - הם מחפשים מזון, עכבר או חולדה, המהווים עבורם טרף למאכל. הנחש הגדול ביותר הקיים בימינו הוא הפיתון המרושת, שאורכו עשוי להגיע עד לכ־ 10 מטרים, והכבד ביותר הוא אנקונדה כהה שמשקלה עשוי להגיע לכ־ 100 קילוגרם! 

עקרבים

כמו הנחשים, גם העקרבים מתעוררים בקיץ מתרדמת החורף שלהם. העקרבים נחלקים ל- 13 קבוצות, כ- 1750 מינים שונים בסך הכל, כאשר המכנה המשותף לכולם הוא העוקץ הארסי שבסוף זנבם הקצר, העוזר להם לשתק ולהמית את טרפם. אך אף על פי שכולם נחשבים לארסיים, רק כ- 25 מינים מסוכנים לאדם. בקיץ במיוחד רצוי להיזהר יותר, משום שהם עלולים להימצא גם בחצרות, בבתי קרקע ובקומות בניין נמוכות ואף בעלי יכולת לטפס על קירות אבן וחומות.

קיפודים

בעונת החורף הקיפודים נכנסים לתרדמת חורף, ממש כמו הנחשים והעקרבים. תקופת התרדמת משתנה במקומות שונים בהתאם למזג האוויר, אך בדרך כלל היא נמשכת עד לתקופת האביב. הקיפודים, לעומת הנחשים והעקרבים, פחות מסוכנים לנו – בני האדם. ואם נדייק בפרטים, אנחנו מהווים להם סכנה הרבה יותר גדולה. הקוצים של הקיפוד אינם מנגנון הגנה מספק כנגד סכנות מודרניות, כמו דריסה על ידי כלי רכב בכבישים או פגיעה על ידי מכסחות דשא כשהקיפודים ישנים במקום המסתור במהלך שעות היום.

 

 

 

תגובות