אימון כלבבי: כך תעשו ספורט עם החברים על ארבע. Fotolia

אימון כלבבי: כך תעשו ספורט עם החברים על ארבע

בימי חופשת הפסח אנחנו מבלים יותר בבית, נהנים מארוחות משפחתיות ומפנקים יותר את הכלבים שלנו בחטיפים ובשאריות. יחד עם הכיף של הבילוי המשותף, חשוב לזכור כי השמנת יתר בכלבים היא לא רק בעיה אסתטית, אלא בעיה בריאותית משמעותית. הוטרינר ד"ר דיויד רוזנבלט מביא לנו טיפים ומסביר איך לעשות ספורט עם החברים שלנו על ארבע

כולם יודעים שלהיות בעלים של כלב זו אחריות גדולה. מעבר לצורך בלטפל בו, חובתנו לספק לו תנאים מתאימים לקיים פעילות גופנית על פי צרכיו בשילוב תזונה מותאמת. לאורך השנים, ממש כמו אצלנו, בני אדם, מגפת ההשמנה של חיות המחמד מתפשטת בגלל שינויים באורח החיים: מעבר לסביבה עירונית, פחות פעילות גופנית ושפע של מזון עשיר וזמין. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 

אבל יש הבדל אחד משמעותי בין השמנת יתר בבני אדם לבין התופעה המקבילה בכלבים: לנו, בני האדם, יש החופש לבחור מה וכמה נאכל וכמה פעילות גופנית נעשה. לעומת זאת, לכלבים אין חופש לפעול כרצונם. הם בבעלותנו ובשליטתנו ולכן יש לנו אחריות מוסרית כלפיהם, להקנות להם תנאים שיאפשרו להם לחיות חיים בריאים ומהנים במצב גופני תקין. 

רובנו לוקחים את האחריות הזו ברצינות כשמדובר בבחירת מזון ואפילו בהגבלת הכמות שלו, אבל רבים מדי מזניחים את הצורך של הכלב שלהם בפעילות גופנית יומית. ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר מטעם חברת URBAN CHOICE, מציע לנצל את ימי החג לבילוי ספורטיבי עם חברנו על ארבע ומסביר למה חשוב שכלבים יבצעו פעילות גופנית: "פעילות גופנית חיונית לא רק לשמירה על מאזן קלורי תקין, אלא גם לשמירה על בריאות המפרקים, סיבולת לב-ריאה ועוד. בנוסף, הוצאת אנרגיה היא חיונית למצבו הנפשי של הכלב. כלבים שלא מוציאים מספיק אנרגיה עלולים לסבול משעמום המתבטא בהפרעות התנהגות, במיוחד התנהגויות הרסניות".

© adobestock

תנועה, משחקים בחוץ או בבית והתעמלות הם דרך טובה לעורר את חילוף החומרים של בעלי חיים ולעזור בהורדת המשקל. הצורך בפעילות גופנית שונה מכלב לכלב, אך ישנם כמה כללים שיכולים לסייע בתכנון הפעילות של הכלב שלכם:

מצב בריאותי

אם כלבכם סובל ממחלה ידועה, התייעצו עם הווטרינר לגבי מגבלות אפשריות. אם במהלך פעילות גופנית הכלב מראה סימני מצוקה או צליעה, הפסיקו מיד את הפעילות וקחו את הכלב למרפאה וטרינרית לבירור רפואי דחוף.

לא רצים אחרי האוכל

אם יש לכם כלב מגזע בינוני ומעלה, מומלץ להימנע מפעילות גופנית נמרצת מייד אחרי אכילה. קיימת תופעה המכונה "היפוך קיבה" אשר עלולה להיווצר בכלבים שמתרוצצים מייד אחרי ארוחה כשבטנם מלאה במזון. הקיבה של הכלב יושבת בתוך כלוב הצלעות, כשהיא תלויה אופקית בין הושט לבין הכניסה למעי הדק. כשהכלב רץ בתנועתיות על קיבה מלאה, הקיבה מתחילה להתנדנד כמו מטולטלת ובסיבוב חד היא עלולה לעשות היפוך מלא, ובכך נוצרת חסימה בכניסה וביציאה מהקיבה, מצב חרום המסכן חיים. לכן כדאי לחלק את כמות המזון היומית לשתי ארוחות לפחות ולהימנע מפעילות גופנית נמרצת מייד אחרי ארוחה.

© adobestock

אבל כמה?

כמות הפעילות הנדרשת ביממה תלויה בגורמים שונים, ובעיקר בגזע הכלב. משך הפעילות המומלצת ביממה הוא בין 30 ל-120 דקות. משכי הזמן המומלצים לפעילות יומית תלויה בגודל גזע הכלב: גזעים קטנים יכולים להתאמן כחצי שעה, בינוניים כשעה וגדולים כשעתיים.

איזה סוג פעילות מומלצת לכלב שלי?

טיולים רגליים, אפילו עם רצועה, נחשבים לפעילות גופנית אפקטיבית. ריצה עם הכלב עוד יותר מומלצת, ואם ניתן, כדאי למצוא הזדמנויות לשחרר את הכלב מהרצועה בגינת הכלבים ולאפשר לו לרוץ ולשחק עם כלבים אחרים, תמיד בהשגחה ובהתאם למגבלות החוק. זכרו, השעמום מרעיב! נצלו את תקופת חופשת החג לזמן משחק משותף עם הכלב שלכם. לשמחתנו, יש מגוון רחב של משחקים משותפים, שחיות המחמד כל כך צריכות ואוהבות ויכולים בעזרתם להעביר את הזמן. רק צריך למצוא את המשחקים שכלבכם מעדיף יותר ולהתחיל ליהנות יחד.

© Jeff J Mitchell

אוכל, קדימה אוכל

חשוב גם לזכור כי שילוב של תזונה ופעילות גופנית יובילו לתוצאה הטובה ביותר עבור כלבנו. על אף שהגברת פעילות גופנית תמיד מומלצת, לא יהיה שינוי במשקל הכלב אם נפצה על שריפת הקלוריות עם אכילת יתר. עם הספורט בא התיאבון, ולכן מומלץ לשלב הגברת פעילות גופנית עם מזון התומך בהפחתת משקל. מזונות דלי קלוריות לכלבים אורבניים מספקים את כל הצרכים התזונתיים בפחות קלוריות ושומן ביחס לאחוז החלבון שמכילים. זה תורם לתחושת שובע, מזרז את ירידת המשקל ובכלבים שכבר הגיעו אל היעד, מזון לייט תורם לשמירה על ההצלחה. 

 

תגובות