העיניים של העיוורים - על ארבע: כלבי הנחייה. צילום: אדר צרור

העיניים של העיוורים - על ארבע: כלבי הנחייה

כלבים מגזע לברדור, וגולדן רטריבר הם המשמשים כלבי נחייה בכל העולם בשל מזגם הנוח וחוכמתם הטבעית. הם מהירי תפיסה, שמחים לרצות את בעליהם ומסתגלים בקלות לסביבה משתנה

לא פעם יצא לנו לראות כלבי נחייה מנחים עיוורים להתמצא בדרך. כיום מספר העיוורים אשר נעזרים בכלב נחייה בארץ הוא הנמוך ביותר, כ-200 עיוורים בסך הכל. לשם העלאת המודעות הוקם המרכז הישראלי לכלבי נחייה, לפני הקמתו נאלצו העיוורים לטוס לחו"ל כדי לקבל כלב נחייה. חשיבותו הנוספת של המרכז היא במתן טיפול והדרכה אישית לאחר קבלת הכלב ובכל עת שיש צורך בכך.

עוד במדור הסביבה של פרוגי:
• ט"ו בשבט: שותלים עצים למען עתיד ירוק יותר
• תרכשו את הבגדים של עמית פרקש?
• 404: הנוער שנעלם מהעולם ולא מוכן לשתוק יותר

אז מה ההיתרונות בשימוש בכלב נחייה?
הכלבים מאומנים להנחות בסביבה ישראלית טיפוסית ולתמרן בין מכשולים טיפוסיים לישראל (כגון תחנות אוטובוס, עמודי תאורה שמותקנים על המדרכה, מחסומי בטון בפינות הרחובות, מדרכות צרות או מכוניות שחונות על המדרכה).


אגודת העיוורים הנעזרים בכלבי נחייה - אודות כלבי נחייה

כל עיוור שמגיע למרכז עובר קורס לפני קבלת הכלב. במשך קורס ההדרכה בארץ העיוורים מרגישים נינוחים יותר מאשר בחו"ל: הם אמנם שוהים שלושה שבועות במרכז שבבית עובד, אבל המשפחה והחברים יכולים לבקר אצלם בשבתות, כך שהנתק שלהם מהבית אינו מוחלט.

בשבוע האחרון בקורס ההדרכה מיועד להדרכה אישית ולהסתגלות הכלב לביתו החדש ולסביבת עבודתו או עיסוקיו של בעליו. היבט חשוב זה של היישום המעשי של קורס ההדרכה נעדר כמובן לחלוטין כאשר כלב הנחייה נמסר בחו"ל.

מי הם כלבי הנחייה?
כלבים מגזע לברדור, וגולדן רטריבר הם המשמשים כלבי נחייה בכל העולם בשל מזגם הנוח וחוכמתם הטבעית. הם מהירי תפיסה, שמחים לרצות ומסתגלים בקלות לסביבה משתנה. מבחר הגדלים של גזעים אלה ואופיים המגוון מאפשרים התאמה אופטימלית לצרכיו של האדם העיוור.

תהליך שיטת הגידול של כלבי הנחייה

רבייה וגידול הגורים

הגורים נולדים לכלבות רבייה שמטופלות בהשגחת המרכז על ידי משפחות מתנדבות ברחבי הארץ. מרגע לידתם ועד שהם בני שישה שבועות מלווה צוות המרכז את גידולם, עוקב אחר התפתחותם ומעניק להם טיפול וטרינרי.

משפחות אומנה

בגיל שישה שבועות נמסר הגור למשפחה אומנת שמתנדבת לגדלו במשך כשנה. במשך השנה מתבקשת המשפחה להרגיל את הגור לחיים בבית ולסביבה האנושית.

בנוסף להענקת טיפול, חום ואהבה, על המשפחה לחשוף את הגור למגוון גירויים שהוא עשוי להיתקל בהם בתפקידו העתידי, כגון רחובות סואנים, מרכזי קניות, מדרגות נעות, חנויות, מפגש עם בעלי חיים, אנשים ועוד. בתקופה זו מלווה צוות המרכז את הגור במעקב והדרכה צמודים. 

אימון הכלבים

בתום תקופה זו, מותאם הכלב לאדם עיוור על פי גודלו, אופיו, קצב הליכתו ומאפיינים אחרים, מתוך התחשבות בצרכיו האישיים של העיוור, הנקבעים על ידי סדר יומו, סביבת עבודתו וכדומה. כלבים שנמצאים לא מתאימים לנחייה עשויים לשמש כלבי לוויה לאדם בעל צרכים מיוחדים או להימסר חזרה למשפחה האומנת שגידלה אותם.

קורס הדרכת העיוורים

אדם עיוור שפנה לקבל כלב נחייה ונמצא מתאים מוזמן לקורס הכשרה שנמשך כחודש ימים. שלושה שבועות שוהה העיוור במרכז בתנאי פנימייה, ובמהלכם לומד הצמד (העיוור + הכלב) לתפקד ביעילות ובהצלחה.

תקופה זו מוקדשת גם להכרת התנהגות הכלב והטיפול בו. עוד שבוע מוקדש להסתגלות העיוור וכלבו לסביבת המגורים והעבודה לצד המדריך. הפעילות נערכת בסביבת ביתו של העיוור.

שירותי תמיכה ומעקב

לאחר סיום קורס ההכשרה ממשיך המרכז להעניק תמיכה וליווי לבוגריו במשך כל שנות שירותו של הכלב (שבע שנים בממוצע). תקופת הסתגלותו הראשונית של הצמד לסביבתו החדשה עשויה להימשך עד שישה חודשים.

במשך התקופה ולאחריה מקיים המרכז קשר קבוע עם בוגריו ונכון לסייע להם בייעוץ והדרכה בכל עת. כשמגיע הכלב לגיל פרישה, יכול בעליו לקבל כלב אחר מהמרכז. 

תגובות