קרינה בבית הספר - "התלמידים וההורים חוששים מאוד". צילום: הרצל יוסף

קרינה בבית הספר - "התלמידים וההורים חוששים מאוד"

תלמידי תיכון מקיף ז' בבאר שבע, גילו ביום שני האחרון כי כבר מספר שנים הם לומדים ליד מקור קרינה גבוהה, המסכן את בריאותם. אתמול (ג') הם שבתו, היום הם חזרו ללימודים, אבל רבים מהתלמידים עדיין חוששים. ויש גם ממים

חלק מהכיתות במקיף ז' בבאר שבע נסגרו אחרי שהתברר שנמצאת במקום קרינה מסוכנת שעלולה לפגוע בתלמידים והמורים הנמצאים בקרבת המקום. ביום שני האחרון, נשלחו הודעות ממנהלת בית הספר להורי התלמידים במקיף ז' בבאר שבע שהעלו את חששותיהם ודאגותיהם. במכתב היה כתוב שנמדדו רמות קרינה גבוהות מהמותר ושיש חשש למצב בריאות התלמידים.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

יום למחרת קבוצת ההורים החליטו להשבית את הלימודים אתמול (ג'), בעקבות קבלת דוח המציין שבחלק מן הכיתות בבית הספר יש רמת קרינה גבוהה במיוחד שעלולה לסכן את חייהם של התלמידים והמורים. כרגע מקור הקרינה עדיין לא ברור, אך כנראה שהוא נובע ממקור חשמל. בנוסף לכך כרגע בבית הספר נמצאים כ-13 חולי סרטן תלמידים ומורים, אך עדיין אין תשובות מוכיחות שהם חלו בגלל הקרינה.

דו"ח שהגיע לידי ynet העלה תוצאות מטרידות. לפי המשרד להגנת הסביבה, עוצמת השדה המגנטי הממוצעת שאפשר להיחשף אליה ביום היא 4 מיליגאוס (יחידת מידה לקרינה אלקטרומגנטית) או 2 מיליגאוס בממוצע בשנה. אך במדידות בבית הספר נרשמו עד 32 מיליגאוס ביום, שזו רמת קרינה גבוהה במיוחד והתוצאות מחרידות ומעלות דאגה.

שוחחנו עם שיר אזולאי ואת עדן חלפי, שתי תלמידות הלומדות במקיף ורצינו לשמוע מה יש להם לומר על המצב בתיכון. 

מתי שמעתן על הקרינה החריגה שיש אצלכם בתיכון?

עדן: "שמענו על הקרינה אתמול במקיף וגם זה היה מתלמידים אחרים ולא ממורים בהודעה מסודרת".

שיר: "היום בבוקר התפשטה שמועה, ובסביבות 14:00 בצהריים המורים דיברו איתנו על זה בכיתות".

מה אתם עושים עכשיו?

עדן: "נכון לעכשיו בית הספר רצה לקיים את הלימודים כרגיל בכיתות שהקרינה בהם פחות גבוהה מהכיתות שסגרו אך וועד ההורים הצליח להשבית את הלימודים עד להודעה חדשה. בכל מקרה גם אם הלימודים היו מתקיימים כרגיל רוב התלמידים לא היו באים כי גם התלמידים וגם ההורים חוששים מאוד".

שיר: "הלימודים להיום בוטלו אז כרגע אנחנו בבית, וועד ההורים כינס ישיבות חירום בשביל לדון מה לעשות הלאה אז אנחנו מחכים לתשובות להמשך ההתנהלות".

איך לא ידעו על זה עד עכשיו?

עדן: "ממה שהבנתי המנהלת ידעה אך הסתירה את המידע הזה מצוות המורים, ההורים והתלמידים. אני לא יודעת את הסיבה אבל זה כבר ידוע שנים רבות".

שיר: "אם הבנתי נכון אתמול הגיעו התוצאות של הבדיקות והתגלו שיש רמות גבוהות של קרינה. לפי מה ששמעתי, וזה בעירבון מוגבל, היה מספר מאוד מצומצם של אנשים שכן ידע את זה לפני כן".

מה שקורה בוואטסאפ
מה שקורה בוואטסאפ של התלמידים

מה ההורים שלכן חושבים על זה?

עדן: "ההורים בדיוק כמוני ואפילו יותר, במיוחד אמא שפוחדת לשלוח אותי עכשיו ללימודים בביטחון, גם אם זה מצריך לעבור מקיף או ללמוד בבית עד שהעניין יטופל. ההורים רוצים להעביר אותי בדיקות מקיפות כדי להסיר ספק מהגרוע מכל ואני לא היחידה כמעט כולם כך".

>>הצטרפתם כבר לעמוד הפייסבוק של פרוגי?<<

שיר: "כמונו התלמידים, הם מאוד חוששים ומופתעים מהסוגיה ורוצים שיימצאו פתרון לבעיה הזו".

איך המורים הגיבו לזה?

שיר: "המורים היו מופתעים ומזועזעים מאוד, כמו התלמידים."

איך אתן מרגישות עכשיו?

עדן: "כעס בעיקר. זה מכעיס מאוד לשמוע דבר כזה שישבתי במשך שנתיים בכיתה עם קרינה פי 15 מעל המותר. זה מעלה חששות רבות וכעס על זה שלא לקחו את הנושא ברצינות".

שיר: "אני מאוד חוששת ורוצה לדעת מה הלאה וכיצד אפשר לפתור את הבעיה הזו. מקווים שיהיה טוב".

היום (ד') הלימודים שבו למסלולם, שיר אמרה לנו: "קיבלנו הודעה שהצליחו לצמצם משמעותית את הקרינה ואנחנו חוזרים ללימודים". אומנם יש תלמידים רבים שעדיין לא הגיעו לבית הפסר כמו עדן: "בעקרון חזרו ללמוד היום כרגיל וטוענים שהבעיה נפתרה. אני בכל זאת נשארתי בבית". 

ואי אפשר בלי לצחוק קצת. הנה הממים שרצו בשכבה על המקרה: 

זוהי לא הפעם הראשונה שבה תלמידים לומדים ליד מקור קרינה גבוה. לפני כשנה, 3 תלמידי תיכון "בן גוריון" בפתח תקווה חלו בסרטן, ככל הנראה בעקבות כמות קרינה גבוהה המגיעה מארון חשמל הסמוך לכיתתם. 

מדוברות מחוז דרום של משרד החינוך נמסר בתגובה: ״משרד החינוך פועלבהתאם להמלצות המשרד להגנת הסביבה. הואיל וגורמי מקצוע מוסמכים מטעם הרשות המקומית ורשת "עמל" טיפלו במקורות הקרינה, התלמידים יכולים לשוב ללמוד בכיתות.

מנהלת בית הספר שלחה להורי התלמידים את העתק דו"ח הממצאים העדכני של בדיקת הביקורת, שנערכה על ידי המשרד להגנת הסביבה, ובנוסף החליטה כי על אף שהדו"ח מתיר, לא יתקיימו לימודים במספר כיתות, עד לתיקון מוחלט של כלל הליקויים״.

 
תגובות