סרטן בביה"ס: למה הממצאים לא נחשפים?. נועם לגוסי מהשמיניה שלומדת בבית ספר. צילום: אלון אלבכרי

סרטן בביה"ס: למה הממצאים לא נחשפים?

שלושה תלמידים מבית הספר התיכון "בן גוריון" בפתח תקווה חלו בסרטן. זאת בעקבות ככל הנראה מארון חשמל שרמות הקרינה שלו גבוהות ונמצא סמוך לכיתה. אחת התלמידות: "היינו בהלם; זה יותר מצירוף מקרים"

לא להאמין. בהמשך לפרסום ביום חמישי האחרון בו דיווחנו לכם על 3 תלמידי תיכון בבית הספר התיכון "בן גוריון" בפתח תקווה שחלו בסרטן, ככל הנראה בעקבות כמות קרינה גבוהה המגיעה מארון חשמל הסמוך לכיתתם (יב' 1), הגענו יום לאחר חשיפת הפרשה אל בית הספר.

עוד במדור החדשות של פרוגי:
• שערורייה בכיתה: התלמידים צפו במערכון מיני
• תלמידה איימה להתאבד בגלל תמונה בפייסבוק
• "הוא מוציא אותי אנס / וזה לא נכון"

שעות בודדות לאחר החשיפה, נשלחה הודעה לכלל התלמידים וההורים ממנהלת בית הספר שאמרה כך "לפני שבוע התקיימה בתיכון בן גוריון בדיקת קרינה מדגמית, זאת בעקבות מספר מקרים של תחלואה של סרטן בבית הספר. בדיקה העלתה ערכים גבוהים של קרינה בסמוך לארונות החשמל במסדרון, אך לא נמצא קשר ישיר בין הקרינה ובין התחלואה".

כתבת: שנהב דעבול; צילום ועריכה: אלון אלבכרי.

כמו כן, הזמינה המנהלת את כל מי שמוטרד להגיע לפגישה עם ועד ההורים וגורם מהעירייה, אולם על פי עדויות של מספר תלמידים, הם לא הורשו להיכנס. גם הצוות של פרוגי שנכח במקום ניסה להיכנס, אולם נאסרה אליו להיכנס למתחם. יש לציין כי המנהלת עברה בין כל הכיתות וניסתה להרגיע את הרוחות.

דבר שאנחנו לא מבינים הוא, למה הנהלת בית הספר, ובראשה עומדת המנהלת מיכל אפרתי, לא מעוניינת לדבר ואף לא לחשוף את נתוני הממצאים לכלל הציבור שנמצא בדאגה ובחשש רב. יש מי שאומר כי מדובר בניפוח של המציאות, אך מה קורה שההנהלה לא מוכנה לחשוף את תוצאות הבדיקה?

ההודעה שיצאה לאחר החשיפה.
ההודעה שיצאה לאחר החשיפה.

כל אחד הוזמן? לתלמידים לא הורשע להיכנס.
כל אחד הוזמן? לתלמידים לא הורשע להיכנס.

בווטסאפ: התלמידים מבולבלים

בעקבות החשיפה והודעות המנהלת, הורים ותלמידים רבים התלבטו האם בכלל לבוא לבית ספר. תלמידים רבים סיפרו לפרוגי כי הנוכחות ביום שישי האחרון הייתה נמוכה יחסית, והסיבה לכך - בעקבות החשש לקרינה.

תלמיד אחד רשם בקבוצת וואטסאפ כיתתית: "מחר לא הולכים, נשבע אל תלכו", תלמידה מבולבלת מאותה כיתה ענתה לו: "הולכים או לא הולכים?" ואותו תלמיד ענה לה: "תכף תקבלי הודעה ותביני שאת לא הולכת".

גם בכיתות אחרות התקיים דיון כזה: "זה לא מקום מוגן" רשם אחד התלמידים. בכיתות אחרות אפילו עלה רעיון לא להגיע באופן קולקטיבי לבית ספר.

כמו כן, תלמידים הבחינו בכך שחלק מהמורות מודאגות בעצמן, מכיוון שהן לימדו בכיתות שהקרינה בהן גבוהה, אך בכל זאת ניסו להרגיע את הרוחות הלוהטות, משום שזהו תפקידן. 

המורה.
המורה: "אתם חשובים לי יותר מבית הספר".

בקרב ההורים הרגשות היו מעורבים. הורים רבים הגיעו לפגישה עם הנהלת בית הספר ואף על פי שחלק מההורים יצאו מהפגישה רגועים יותר, רבים נשארו לחוצים גם לאחר הפגישה. "הפגישה הייתה בסדר, ימים יגידו, בוא נראה מה יהיה" אמרה אחת האימהות. "אנחנו לא פחות לחוצים, אבל בואי ניתן להם את הצ'אנס לעשות את מה שהם אומרים".

"יהיה מעניין. יהיה בסדר גמור. אנחנו נטפל בכל מה שצריך לטפל" , אמרה רויטל שפירא, המנהלת הקודמת של בית הספר וכיום המפקחת על בתי הספר העל-יסודיים באזור.

"עיריית פתח תקווה מתייחסת במלוא הרצינות לנושא הקרינה"

מעיריית פתח התקווה נמסר כי "עיריית פתח תקווה מתייחסת במלוא הרצינות לנושא הקרינה, ולראייה היא העיר הראשונה במדינת ישראל שעשתה לפני כחמש שנים סקר קרינה ב-400 מוסדות הציבור בעיר, ובהשקעה של למעלה ממיליון שקל תוקנו הליקויים. כל מוסד עירוני חדש נבדק טרם אכלוסו וכל תלונה או פנייה מצד הורים או מוסד חינוכי נענית מיידית"

"לגופו של עניין, בעקבות פניית בית הספר בשבוע שעבר נערכה בדיקה על ידי מפקחת הקרינה העירונית. בבדיקה התגלו בשתי כיתות הצמודות לארון חשמל, ערכים החורגים מעל הערך המומלץ של קרינה ממקור חשמלי. מיד עם קבלת הממצאים הוחלט בעיריית פתח תקוה לתת לנושא עדיפות עליונה והבוקר (יום חמישי ה-19 בדצמבר - ש"ע) נערכה בדיקה נוספת ומקיפה בכל המבנים בבית הספר, ואולם בכל יתר אזורי בית הספר לא נתגלו ממצאים חריגים"

"לאור הממצאים שנתגלו בבדיקה הראשונית הוחלט על פינוי תלמידי הכיתות הנ"ל והן ריקות מתלמידים מיום שני השבוע. הוחלט להזמין טיפול דחוף במקור הקרינה הכולל התקנת מיגון מתאים כדי למנוע פליטת קרינה מעל המותר. העבודה תבוצע בתחילת שבוע הבא. ההורים והתלמידים יכולים להיות סמוכים ובטוחים כי העירייה פועלת ותמשיך לפעול ככל שיידרש ממנה על מנת לאתר כל מקור קרינה, ולא תחסוך במאמצים ומשאבים על מנת לטפל בכל מפגע שיימצא - באופן מיידי"

מנהלת בית הספר התיכון "בן גוריון" בפתח תקווה, מיכל אפרתי, סירבה להגיב לכתבה.

תגובות