התלמידים שובתים: "אי אפשר לשבת בחיבוק ידיים". צילום: שובל עלי

התלמידים שובתים: "אי אפשר לשבת בחיבוק ידיים"

כחצי מליון תלמידים בכל רחבי הארץ שובתים, במחאה על עיצומי ארגון המורים. בכל רחבי הארץ מתקיימות הפגנות וטיולים אלטרנטיבים. הורים שבניהם נהרגו נפגעו: "אף אחד לא לקח אחריות - האנשים האלו לא ראויים להיות מחנכים"

שביתה בכל הארץ: תלמידים בכל רחבי הארץ, על פי ההערכת מועצת התלמידים והנוער הארצית כחצי מיליון תלמידים, משביתים את מערכת החינוך במחאה על עיצומי ארגון המורים, בניהולו של רן ארז. כזכור, בעקבות העמדתם לדין של צוות בית ספר, שבו נהרג תלמיד במהלך טיול שנתי, החליט ארגון המורים לבטל את הטיולים השנתיים לאחר חנוכה. בתחילת השבוע העיצומים הוחרפו, והוחלט לבטל כל יציאה אל מחוץ לבית הספר, למעט יציאה לפולין, הכנות מסוימות וימי שדה של של"ח.

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

בוועדת החינוך של הכנסת כונס דיון חירום בנושא, והקולות שעלו שם היו קשים מנשוא. נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, אמר שלא הגיוני, שרן ארז מדבר על אהבת הארץ. "למה טיולים בארץ ישראל לא, אבל טיולים בפולין כן? מדברים פה על ערכים סותרים". הורים שתלמידהם נפגעו העלו טענות קשות ביותר. לימור, שבנה נשרף במהלך פעילות של בית הספר: "כששאלתי את מנכ"ל הרשת שבה בני למד, מי אחראי לאירוע, הוא אמר שאף אחד". אביטל אפל פנקס מארגון בטרם, אמרה "אם אנחנו מבטלים טיולים שנתיים מסיבות בטיחותיות, למה לא לבטל גם את ההפסקות? שם נפגעים הכי הרבה. או את שיעורי המעבדה? יש שם סיכון עצום. אין בטיחות בלי אחריות".

© מועצת התלמידים והנוער המחוזית מחוז צפון
© נועה בר יוסף

גילי שטרן, מאגודת מדריכי הטיולים בישראל, אמר "המורים הוכנו להיות מחנכים, גם אחראים בשטח". אורי דגול, מנכ"ל אנ"א: "וועדת חריגים בניהולו של רן ארז לא מאשרת פעילויות גם כשאין בהם שום סיכון. למה? זאת ציניות".

 

בוועדת החינוך של הכנסת לא נמצא פתרון לשביתה. רן ארז, הודיע שהוא והנהלת הארגון מסרבים לבטל את העיצומים, למרות בקשתם של יו"ר הוועדה ח"כ עמרם מצנע וגל יוסף, יו"ר מועצת התלמידים והנוער. השלטון המקומי ועיריות חיפה, תל אביב וירושלים, הגישו עתירה לבית המשפט בבקשה להוציא צו מניעה זמני לעיצומי ארגון המורים. אם הבקשה תתקבל, העיצומים ככל הנראה יופסקו מחר וכך גם השביתה. אם הבקשה תידחה, העיצומים והשביתה עלולים להימשך זמן רב.

התלמידים מטיילים
התלמידים מטיילים © מועצת התלמידים והנוער הארצית מחוז צפון 
© נועה בר יוסף

אבל בינתיים, התלמידים לא מגיעים לבתי הספר ומפגינים. שלומי אוחיון שלומד במקיף גילה בירושלים סיפר לפרוגי: ״אני מאמין בשביתה כמוצא אחרון, גם אם יש שביתה אי אפשר לשבת בבית בחיבוק ידיים רגל על רגל ולהאמין שזה ידחוף לפתרון, צריך לצאת הרחובות. אני מקווה שזה ידרבן את משרד החינוך להגיע לפתרון או לפחות שארגון המורים יקפיאו את העיצומים״.

אולם לבית הספר עמל ב' בפתח תקווה כחמישה עשר תלמידים. אחד התלמידים שכן הגיע אמר: "באתי לבית הספר כי אני מתנגד לשביתה. אני חושב שמועצת התלמידים יכולה לעשות את כל זה גם בלי שביתה. וחוץ מזה, בסופו של דבר זה הפסד של התלמידים שלא הגיעו. הם מפסידים חומר ויצטרכו להשלים אותו אחר כך". 

© מועצת התלמידים והנוער המחוזית מחוז צפון

בתיכון "סולם צור" שבגשר הזיו, הטיולים לא בוטלו, והפעילויות החוץ בית ספריות נמשכו כרגיל. לכן, החליטו התלמידים שלא לשבות. אולם, במהלך יום הלימודים, גילו התלמידים כי הטיולים כן בוטלו בסופו של דבר, כולל פעילות בנושא סמים ואלכוהול מחר. הם החליטו לצאת מהשיעור, להכין שלטים והחלו להפגין בחצר בית הספר. "אנו מועצת התלמידים קוראים לכם להגיע לדשא של בית הספר, ביום ראשון הקרוב בשעה ראשונה, ולקחת חלק במחאה הארצית" נכתב בהודעה שהועברה ברשתות החברתיות בקרב תלמידי בית הספר.

התלמידים בבית הספר © נווה קלישר
ניסו למחות בבית הספר © נווה קלישר
צפו בהפגנה בבית הספר ליד"ה בירושלים אוהד בכור
 

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן אמרה היום: "הטיולים מהווים נדבך משמעותי וחשוב בתוך מערכת החינוך, שכן הם מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך עיצוב דמותו של בוגר מערכת החינוך. עמיתי אנשי החינוך, לאחרונה, הודיע ארגון המורים על השבתת הטיולים על רקע תביעתם להעניק למורים המצטרפים לטיולים, חסינות מפני תביעות פליליות בגין תאונות, באם חלילה יתרחשו. במהלך הדיונים הוצגו בפני שותפיי הדרכים שיש בהן כדי לתת מענה לסוגיית האחריות בטיולים. כמו כן, פניתי ליועץ המשפטי לממשלה לצורך קבלת חוות דעת משפטית, אשר תתייחס לבקשת הארגון לקבל חסינות מפני תביעות פליליות. בתשובה לפנייתי השיבה לשכת המשנה ליועץ המשפטי, כי לא ניתן להעניק חסינות פלילית גורפת".

© מועצת התלמידים והנוער המחוזית מחוז צפון
יוצאים לטיולים במקום ללמוד © שובל עלי

עוד היא הוסיפה: "כאמור, אני לא מקלה ראש בנשיאת אחריותם של המורים בטיולים. אך יחד עם זאת, ברצוני לציין כי מנתוני משרד החינוך עולה, שברבות השנים מספר כתבי האישום הפליליים, אשר הוגשו בגין אירועים אלה, מסתכם במקרים בודדים בלבד. יצוין, כי הניסיון מלמד שעמידה בנהלי המשרד מונעת אסונות ואירועים חריגים בטיולים. בימים אלה עיצומי ארגון המורים נדונים בבית הדין הארצי לעבודה ואנו ממתינים להחלטתו. פניתי אל מועצת התלמידים, כפי שהצעתי לארגון המורים, וביקשתי מהם להמתין להחלטת בית הדין בנושא זה. לצערי, למרות הטיפול המקצועי, הקשוב והענייני של משרד החינוך, בכל זאת ננקטים עיצומים. המשרד ממשיך גם בימים אלה בקיומו של שיח עם כל הגורמים הרלוונטים, שביכולתם לקדם את פתרון הסוגיה."

 

 

תגובות