לטיול יצאנו? ארגון המורים שוב מבטל את הטיולים. צילום: שנהב דעבול

לטיול יצאנו? ארגון המורים שוב מבטל את הטיולים

לפני חנוכה הודיע ארגון המורים כי לאחר החג לא ייצאו המורים לטיולים שנתיים ואף לא ימלאו טפסים בנושא. התלמידים תומכים במורים, אבל לא חושבים שהמאבק צריך להיות על חשבונם ומתכננים להיאבק

ושוב, הטיולים השנתיים מתבטלים: על פי חוזר שפורסם באתר ארגון המורים והופץ למורים בכל הארץ, מורה הארגון לכל המורים בארץ לא להוציא טיולים לאחר חנוכה, ביניהם טיולים שנתיים ואף לא להתעסק בכל טופס הקשור לנושא. עם זאת, ימי שדה של של"ח, תיאטרות, מוזיאונים, הכנות לפולין ויציאות לפולין יתקיימו כרגיל.  

עוד במדור החדשות של פרוגי:

כזכור, זוהי לא הפעם הראשונה השנה בה אנחנו מקבלים הודעה על ביטול הטיולים. הטיולים השנתיים בוטלו בעקבות העמדתם לדין של חברי הנהלת בית ספר בארץ, בעקבות טביעתו למוות של תלמיד במהלך טיול שנתי בשנת 2009. כיום, המורים דורשים ממשרד החינוך להסדיר נושא האחריות הפלילית של המורים מול משרד החינוך.

© giphy

"מכה כלכלית קשה"

בעקבות ההודעה על ביטול הטיולים השנתיים, החברה להגנת הטבע יצאה בהודעה, ובה היא קוראת לארגון המורים לחזור בו מהחלטתו. בהודעה קורא קושה פקמן, מנכ"ל החברה להגנת הטבע לרן ארז, יו"ר ארגון המורים, "להמשיך ולהוביל את הטיולים השנתיים, אליהם נקראתם שלא להצטרף. מבקשכם להמשיך במשימתכם החשובה לחיבור ילדינו לארצם, בחינוכם לאהבתה - ברקימת החיבור הערכי והרגשי לארצנו בדרך הבלתי אמצעית - העיקרית והחשובה ביותר - הטיול השנתי".

עוד מוסיף פקמן, כי ביטול הטיולים עלול לגרום לפגיעה כלכלית וכספית קשה: "בימים בהם נאבקים רבים מאתנו על פרנסתנו וחיינו בכבוד - ראוי לחדד את שכולנו יודעים - עצירת הטיולים, היא פגיעה כלכלית קשה ביותר לעשרות אלפי משפחות בישראל, מרביתן באזורי הפריפריה (בהם מתקיימים מרבית הטיולים), המתפרנסות מפעילות מדהימה זו, המהווה חלק משמעותי ביותר מכלל תיירות הפנים במדינת ישראל". 

© שנהב דעבול

התלמידים תומכים במורים, אבל מתנגדים לפגיעה בטיולים

התלמידים יוצאים גם הם בקריאה משולבת - מצד אחד הם תומכים בדרישה של ארגון המורים ממשרד החינוך, להעניק חסינות משפטית למורים, אולם הם מתנגדים למהלך של המשרד. בעצומה שנפתחה בנושא וצברה למעלה מ-150 חתימות, טוענים תלמידים כי זוהי פגיעה באחד מרגעי השיא של התלמידים, אירוע שמחזר את הקשר לארץ ישראל, מנחיל ערכים ומגבש את התלמידים.

כותב העצומה הוא אפיק בן שימול, תלמיד כיתה י"ב בתיכון אליעזר בן יהודה בנס ציונה. בעצומה הוא מספר גם על הציפייה לטיול השנתי האחרון, ועל הבעייתיות שבצעד שכזה: "חלק מאיתנו (ואני בינהם) נמצאים בישורת האחרונה שלנו במערכת החינוך לקראת גיוס לצהל, כיתה י"ב. השנה היא השנה האחרונה שלנו בבית הספר ואם העיצומים של ארגון המורים לא ייענו לפני הרכבת הממשלה הבאה, נגיע למאי וזה כבר תקופת בגרויות, ולא הגיוני שיוציאו אותנו לטיול בתקופת בגרויות. לכן, הפגיעה בנו היא כפולה ומכופלת. הטיול הזה הוא האחרון שלנו והוא חשוב לנו מאוד. אל תתנו לנו לסיים את הלימודים בלי טיול שנתי."

© שנהב דעבול

אפיק סיפר בשיחה עם פרוגי על הרקע לפתיחת העצומה. "אצלנו בבית הספר הודיעו על דחיית הטיולים השנתיים, עד להודעה חדשה. כשדיברתי על זה עם אמא שלי, שהיא מנהלת בחטיבה ברחובות, היא סיפרה לי על העיצומים של המורים ואת כל הסיפור מאחורי זה. בתכלס הבנתי שהמורים צודקים. אחרי כמה ימים פרלמנט הנוער בנס ציונה החליט שהוא משבית את הלימודים בבית הספר שלי, אבל הוא נסג מזה כי בית הספר או העירייה אמרו לו שהם יטפלו בזה. פרלמנט הנוער החליט שהוא נותן להם כמה ימים להגיש תאריכים חדשים לטיולים, או שהם משביתים מחדש את הלימודים. בסופו של דבר בית הספר הביא תאריכים חדשים, אבל הבנתי שכל עוד העיצומים לא מפסיקים לא באמת נצא לטיול. לכן פתחתי עצומה בנושא והזמנתי אנשים לחתום על העצומה ברשתות החברתיות וכו'". 

© שנהב דעבול

אתה חושב שזה יעזור?

"אני מאוד מקווה. אני חושב שאם מספיק אנשים יבואו ויחתמו על העצומה, זה יפעיל לחץ על משרד החינוך. גם אם אין שר חינוך, אז מנכ"ל המשרד יכול להוציא תקנה שפותרת את העניין. אז אני כן חושב שזה יכול להשפיע, במיוחד מכיוון שזה ענייני ולא מתלהם". 

גם בנס ציונה התלמידים לא מתכוונים לשתוק. התלמידים מתכוונים להשבית את הלימודים לבוקר אחד, ובמקום לישון עד מאוחר לעסוק בפעילות למען הקהילה. שובל, אחת ממארגנות המחאה הזאת מספרת לנו: " כל התלמידים בחטיבות ובתיכונים בנס ציונה מתכוונים לשבות נגד ביטול הטיולים השנתיים. הכותרת של השביתה היא אם לא לוקחים אותנו אל הסביבה אנחנו נצא אליה! מה שאומר שביום השביתה כל התלמידים השובתים יצאו את גבעות הכורכר שיש לנו בעיר וננקה אותם כולם ביחד. המטרה של השביתה היא לא לשבת בבית ולישון עד מאוחר אלא באמת לעשות משהו". היא מספרת, כרגע אין עוד תאריך מדויק להפגנה זו, אך הם מבטיחים כי הדבר יקרה בקרוב מאוד. 

כידוע, גם בשנה שעברה התרחש סיפור דומה, אז התקיימה גם מחאת התלמידים בעקבות ההחלטה של אותו ארגון לבטל את הטיולים השנתיים. אז נושא המחלוקת בין משרד החינוך לארגון המורים היה על רפורמת "עוז לתמורה" ו"אופק חדש" המיושמים במקביל בבתי ספר שש שנתיים. המחאה התחילה אז מדף שהוקם בפייסבוק, וצברה תאוצה. תלמידים הפגינו בהפסקות עם אוהלים בתוך בית הספר, ותוכננה שביתת תלמידים, שהתבטלה לבסוף. 

ממשרד החינוך נמסר, כי בימים אלה מתקיימים דיונים עם ארגון המורים במטרה למנוע את הפגיעה בטיולים.

 
תגובות