"בגלל שאין מבנה הרבה חניכים עזבו את הסניף". צילום: שלומי צור

"בגלל שאין מבנה הרבה חניכים עזבו את הסניף"

החניכים והמדריכים של תנועת הנוער בני עקיבא, סניף חומת שמואל הנמצא בירושלים מעבירים כבר 11 שנה את הפעולות בשטחים פתוחים, גני שעשועים, מגרשים, כניסות של בניינים וחניוני מכוניות. עכשיו הם מוחים, "החניכים לא מגיעים ומי שכן מגיעים קופאים מקור".

"סניף בני עקיבא חומת שמואל, קיים בשכונה 11 שנה מונה כ-300 חניכים וכ- 28 מדריכים. למרות המספר הרב של המשתתפים בפעילות הענפה בסניף, לצערנו אין לנו מבנה סניפי ולכן הפעילויות מתקיימות בשטחים פתוחים. דבר זה גורם לבעיות רבות: הן במישור הביטחוני-בטיחותי והן במישור הסביבתי. כמו כן בימי קור וגשם לא ניתן לבצע פעולות דבר שגורם להורים רבים לא לשלוח את ילדיהם לסניף ובכך משתבשות פעולות, מפסידים חניכים והמצב הנ"ל גורם לאי יציבות, מה שמוריד את המורל הסניפי". כך נפתח פוסט ששיתפו עשרות חניכי, מדריכי ובוגרי סניף בני עקיבא חמ"ש שבירושלים, בו הדרישה ברורה: "עזרו לנו להציל את הסניף".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 
סניף בני עקיבא חמ
סניף בני עקיבא חמ"ש © שלומי צור

"מלכתחילה לא היה מבנה מאורגן לסניף" 

שוחחנו עם הדס מלכה בוגרת התנועה שסיפרה לנו מה מיוחד בסניף שלהם: "הסניף שלנו פתוח לכל האוכלוסייה, הוא מאוד חם ומקבל. כשהייתי מדריכה היו לי הרבה חניכות שהסניף היה המשפחה שלהם, למשל הייתה לי חניכה שההורים שלה היו בתהליכי גירושים, היה לה מאוד קשה והסניף מאוד עזר לה לעבור את התקופה הזאת".

"מלכתחילה לא היה מבנה מאורגן לסניף" מספרת הדס על המצוקה שלהם "הייתה תקופה שבמשך שנתיים פעלנו בתוך מבנה בשכונה שחלקנו אותו עם תנועת הנוער "עזרא", ההסדר בוטל והמבנה נשאר שלהם, אבל גם בתקופה שחלקנו את המבנה המצב היה בעייתי בגלל שיש מבנה אחד קטן לשתי תנועות נוער שמונות יחד כ-600 חניכים".

© צילום פרטי

"הייתה הצעה להביא לנו קראון ששייך לבית הספר היסודי בשכונה ובגלל שהקומנרית (האחראית לסניף) התפטרה לקחו לנו אותו, האחראית התפטרה בגלל שהיא לא הסתדרה עם ההנהלה של המתנ"ס ובית הספר היסודי וכרגע הסניף פועל תחת שטח פתוח, וזה מאוד מסוכן מבחינה ביטחונית ובעייתי מבחינת מזג האוויר".

"השכנים צועקים עלינו ומזמינים את המשטרה"

עברתם כל מיני "חוויות" בגלל שאין מבנה מאורגן?

"לא פעם ולא פעמיים הייתי צריכה לבטל פעולה בגלל מזג אוויר בעייתי, המצב הביטחוני בירושלים הקשה על התפקוד ובאופן כללי זה מאוד לא נעים להעביר פעולות מבלי שיהיה לך פרטיות, מכיוון שאין לנו מקום מסודר אנחנו לפעמים מעבירים פעולות בשכונות מגורים וכניסות לבניינים, השכנים לא אוהבים את זה, בדרך כלל הם צועקים עלינו ומזמינים את המשטרה".

הסניף שלכם הוא הסניף היחיד בתנועה שאין לו מבנה מאורגן?

"אני מאמינה שלא, אבל הוא בין הסניפים היחידים. המחאה שלנו היא כלפי העירייה ופחות כלפי התנועה עצמה בגלל שהעירייה אמורה לדאוג לנו למקום והיא לא עושה את זה. אני לא חושבת שהעירייה מבינה מספיק את החשיבות של תנועות הנוער ולכן זה לא בסדר העדיפויות שלהם".

שמי טל בר-לב תלמיד כיתה יא' בתיכון הרטמן, מדריך בבני עקיבא סניף חומת שמואל. מבקש לשתף אותכם במצוקת הסניף אשמח אם תפגשו נ...

‎Posted by Tal Barlev on‎ ראשון 24 ינואר 2016

 "בגלל שאין מבנה הרבה חניכים עזבו את הסניף"

דנה סוויסה, חניכה בכיתה ט' בתנועה אמרה לנו, "אני אוהבת להיות חניכה בבני עקיבא בגלל שאני חושבת שבאופן כללי להיות חבר/ה בתנועת נוער זה מאוד מפתח את האחריות, המעורבות חברתית  וזו גם דרך לנצל את הזמן הפנוי בשביל דבר שהוא ערך לימודי וחברתי חשוב, בנוסף זה מקדם ומעשיר את החניך מהבחינה הלימודית והחברתית".

יש סיכוי שתפרשי במקרה שגם בהמשך לא יהיה מבנה מאורגן לסניף?

"אני לא חושבת, למרות שאין לנו מבנה ואנחנו נאלצים להתמודד עם תנאים של קור, גשם והרגשה של חוסר אונים. כמובן שהמבנה הוא חשוב מאוד אבל אני נמצאת בבני עקיבא בעיקר בשביל לחוות וללמוד דברים חדשים. בגלל שאין מבנה הרבה חניכים עזבו את הסניף אז אני בעיקר מרגישה דאגה לשאר החניכים הצעירים שנאלצים להתמודד עם התנאים שאנחנו נמצאים בהם כעת".

© צילום פרטי

"לפעמים כל מה שאני מכין הולך לפח, זה מאוד מתסכל"

אמיר ברקי מדריך בסניף ותלמיד כיתה יא' סיפר לנו על הקושי בלהעביר פעולות בחוץ, "אני מאמין שהפעולות הן חלק ניכר מאוד בלעצב את הדרך שבה ילך החניך כל חייו, כשנוח לחניך הוא משתף פעולה. הפעולות בחוץ גורמות לבעיה, בתור מדריך קשה לי לתפוס את צומת הלב של החניכים, לגעת בלב של כל חניך מהסיבה שהחניכים לא מגיעים ומי שכן מגיעים קופאים מקור. לפעמים כל מה שאני מכין הולך לפח, זה מאוד מתסכל".

עיריית ירושלים מסרה בתגובה: 

לאחר מאמצים רבים העבירה עירית ירושלים מבנה נייד עבור תנועת בני עקיבא ולשימוש ילדי התנועה וזאת תוך כדי הסכם ברור ומפורט בין התנועה להנהלת ביה"ס. עיריית ירושלים עומדת על כך כי הקרוואן בבית הספר חומת שמואל ימשיך לשמש את התנועה וזה ייעודו. כפי שסוכם בעבר בין התנועה לבית הספר, העירייה מברכת את התנועה על הסכמתה לאפשר פעילות של בית הספר בקרוואן, מבלי שתיפגע בצרכי התנועה ובשעות הבוקר. הסיכום בעינו עומד ואף יצאה הודעת ריענון השבוע של ראש מינהל החינוך בעירייה למנהלת בית הספר.

תגובות