"בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך". צילום: GettyImages

"בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך"

לאחר שנה של עבודה לא פשוטה, הוחלפה שיטת המדידה המקובלת במשרד החינוך "זכאות לבגרות" לרפורמה החדשה "תמונת החינוך" עקב התוצאות המעוותות שהשיטה הישנה הביאה. "חוללנו שינוי היסטורי בשיטת המדידה למערכת החינוך"

"הבוקר השלמנו עבודה של כמעט שנה וחוללנו שינוי היסטורי בשיטת המדידה למערכת החינוך", כך התחיל נפתלי בנט את נאומו שעלה לדף הפייסבוק הרשמי שלו בשידור חי, לאחר מסיבת עיתונאים שהתקיימה אתמול (ב'). "עד היום הייתה שיטה אחת מרכזית במערכת החינוך שנקראה "זכאות לבגרות", שזה בעצם מספר התלמידים שמסיימם ליב' חלקי מספר התלמידים שסיימו את לימודיהם עם תעודת בגרות מלאה".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"אני גיליתי לפני שנה שיש בעיה גדולה עם שיטת המדידה בגלל שהיא מעוותת את המטרות שלה. לדוגמא, פגשתי מנהלת שאמרה לי שהיא מעודדת תלמידים לרדת לשלוש או ארבע יחידות מתמטיקה בגלל שהיא רוצה שלבית הספר שלה יהיו אחוזים גבוהים של זכאות לבגרות, וזה בדיוק ההפך מהמטרה שלי, עידוד התלמידים ללמוד חמש יחידות מתמטיקה".

בנוסף שר החינוך מסר כי, "אני שואל את עצמי מה עם הערכים? הליכה לתנועות הנוער? אחוזי הגיוס? ואחוזי הגיוס ליחידות קרביות? גילינו שבגלל שהמנהלים רוצים אחוזים גבוהים של תלמידים שזכאים לבגרות הם מנשירים מבית הספר את התלמידים החלשים, לכן לפני שנה הנחתי את צמרת המשרד לעבוד על שיטת המדידה החדשה, התוצאה היא הרפורמה החדשה שנקראת "תמונת החינוך".

התמונה החינוכית מתייחסת לבתי הספר התיכוניים ומציגה מבט רחב ומקיף על העשייה החינוכית המשלבת בין ערכים, תרומה לקהילה והישגים לימודיים.לראשונה, הישגי בתי הספר משקפים גם מעורבות חברתית, נשירה ממוסדות חינוך, שמירה על טוהר בחינות, קירבה ואכפתיות בין מורים ותלמידים ועוד. בעבר המדידה התייחסה לשיעור הזכאות לבגרות בלבד.

 "בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים"

 שר החינוך מסר כי, ״בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים. בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח והיום אני מקיים - נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות. אני מאמין ששינוי שיטת המדידה תביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך. מדידה לא סותרת ערכים. היא כלי לצמיחה ולשיפור. השאלה האמתית היא מה מודדים. אם מודדים רק הצלחות וזכאות - מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת, ואת זה אנחנו משנים היום״.

© GettyImages

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, מסרה כי: "מערכת החינוך יוצאת היום לדרך חדשה. דרך שתעצב שפה ושיח חינוכי אחר ושונה. דרך שתשקף את מגוון העשייה של המנהלים, המורים והתלמידים במוסדות החינוך ותביא לידי ביטוי את היכולות הרב גוניות של כל אחד ואחד. מהיום, מערכת החינוך תציג תמונה חינוכית שמעלה על נס את העשייה הערכית אשר כוללת, בין היתר, מעורבות חברתית, קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים, התמדה ונשירה. אלה יעמדו לצד העשייה הלימודית, שאף היא תכלול היבטים חדשים".

גם במועצת התלמידים והנוער הארצית בירכו על ההחלטה של משרד החינוך: "אני שמח לקחת חלק ביום החשוב הזה שבו אנחנו, כל הגורמים שקשורים לחינוך במדינת ישראל בכלל, ואני כנציג בני הנוער בפרט, מצהירים יחד הצהרה חינוכית חשובה מאד ומבהירים כי ערכים ומעורבות חברתית - אזרחית הם חלק בלתי נפרד מדמות הבוגר שמסיים את מערכת החינוך הישראלית", אמר חנן יזדי, יו"ר המועצה. "תם העידן בו בתי הספר ימדדו הצלחה אך ורק על פי אחוז הזכאות לבגרות שמייצג רק חלק קטן מהתהליך החינוכי שכל בן ובת נוער במדינת ישראל צריכים לעבור, אני מאחל לכולנו שנה של למידה משמעותית, משותפת תוך דיאלוג מתמשך לאורך כל השנים".

פירוט חלקי של הישגי התמונה החינוכית תשע"ה:

על פי אשכול ערכים ואקלים חינוכי:                                                                                     דיווח התלמידים על מאמצי ביה"ס לעידוד למעורבות חברתית - חלה עליה של 13% (תשע"ה 54%, תשע"ד 41%) מעורבות באירועי אלימות – שיפור של 1% (תשע"ה 7%, תשע"ד 8%)

 אשכול נשירה והתמדה:

התמדה בלימודים – עליה של 0.7%  (תשע"ה 71.2%, תשע"ד 70.5%)

נשירה ממוסדות חינוך – עליה של 0.2%  (תשע"ה 1.4%, תשע"ד 1.2%)

 אשכול הצוות החינוכי:

פיתוח וקידום מקצועי של מורים: 45% (המדידה החלה בתשע"ה)

 אשכול למידה והישגים:

שיעור הזכאים לתעודת בגרות מהלומדים בי"ב – עליה של 0.6%:  תשע"ה 66.1%, תשע"ד 65.5%

שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מהלומדים בי"ב – עליה של 0.6%: תשע"ה 7.1%, תשע"ד 6.5%

 

 

 

 
תגובות