ניצול יום העצמאות גרסאת 2012  . לפחות צביקה פיק יקבל כסף בערב. צילום: דוברות עיריית מודיעין

ניצול יום העצמאות גרסאת 2012

מדי שנה מנוצלים מאות נערים ונערות תמימים למכירת צ'ופרים באירועי יום העצמאות. רבים מהם לא מקבלים את הכסף על העבודה. "פרוגי" מגיש לכם את הטיפים ל'איך לא להידפק' על ידי אותם המעסיקים

הניצול של נערים ונערות תמימים שוב פעם עומד לחזור. בקרוב נחגוג את יום העצמאות ה-64 של מדינת ישראל, אבל יש חבר'ה צעירים שאת יום העצמאות הקרוב יעבירו בעבודה קשה במיוחד: מכירת צ'ופרים למאות אלפי המבקרים באירועי יום העצמאות בערים השונות.

בדרך כלל מאותרים הנערים והנערות סמוך למועד יום העצמאות על ידי יזמים שעורבים מחוץ לבתי הספר ומציעים שכר מאוד גבוה על העבודה ביום העצמאות. אחד שחווה את הניצול הוא תומר (16) ממודיעין: "הציעו לי לבוא שנה שעברה לעבוד ביום העצמאות ולמכור בלונים בצורות. הסכמתי ישר כי הבטיחו לי שכר של 40 שקל לשעה, כי בכל זאת זה להפסיד את יום העצמאות עם החברים".

תומר מספר כי לאחר שעבד באותו הערב 4 שעות משמונה בערב עד חצות, הוא פגש את המעסיק שלקח את הבלונים שנשארו ונפרד ממנו לשלום. כששאל מה עם הכסף ענה לו המעסיק: "שמע, היו הרבה הוצאות היום על כל העובדים, אני אשלם לך ביום שישי". תומר המתין לתשלום, אך זה לא מיהר ליצור עימו קשר כפי שהתחייב ביום שישי: "התקשרתי אליו והוא אמר לי שהוא לא זוכר אותי", נזכר תומר וממשיך: "ההורים שלי התערבו ורק כשאבא שלי תפס אותו ואמר לו שיש לי הוכחות של חברים שראו אותי מוכר את הבלונים, הוא שילם את הכסף".

אך לא לכל החבר'ה הצעירים יש הורים עקשניים כמו של תומר. כדי להתמודד עם הניצול, עליכם לשים לב לפרטים הבאים:

  1. טרם העבודה חיתמו על חוזה בכתב שמציין את מספר השעות שתצטרכו לעבוד והתשלום שקבעתם עם המעסיק. את העותק שימרו אצלכם.
  2. בגמר העבודה, במידה והמעסיק לא מוכן לשלם לכם, קחו את השכר המגיע לכם מהקופה, עדיף שתעשו זאת כשהוריכם יחד איתכם.
  3. המעסיק לא שילם אבל חתם איתכם על החוזה? זה הזמן לפנות לבית הדין לתביעות קטנות ולדרוש את התשלום על העבודה יחד עם פיצוי על עוגמת הנפש.
  4. אם אתם יכולים, הקליטו את שיחות הטלפון כשהמעסיק מתחמק מלשלם לכם, הן יוכלו לשמש אתכם בבית הדין. 

>> הצטרפו לעמוד הפייסבוק של פרוגי

תגובות