מפת החינוך: רמת האלימות בבתי הספר. צילום: shutterstock. אילוסטרציה

מפת החינוך: רמת האלימות בבתי הספר

על פי המפה שהכין אתר מדלן עבור ynet, ב-30% מבתי הספר העידו לפחות ארבעה תלמידים כי הוכו על-ידי חבריהם. בין עשרת בתי הספר האלימים ביותר - שישה מהמגזר היהודי. הנתונים המלאים

מפת החינוך של ישראל שעיבד אתר מדלן עבור ynet ונחשפה לפני כשבועיים אפשרה לראות מהי רמת ההישגים במקצועות הליבה בבתי הספר השונים. המפה העלתה, שוב, את הפערים שבין המרכז לפריפריה, ובין תלמידים המגיעים מרקע סוציו-אקונומי גבוה לאלה המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. כעת אנו מפרסמים את חלקה השני של המפה – רמת האלימות בבתי הספר – שחושף כי במרבית בתי הספר היסודיים והחטיבות דיווחו לפחות שני תלמידים כי הוכו על ידי חבריהם לכיתה בתקופה האחרונה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

במבחני המיצ"ב הארציים שנערכים לתלמידי כיתות ה' ו-ח' מאז שנת 2002 מתבקשים התלמידים לענות גם על חלק של "אקלים וסביבה פדגוגית", שעוסק במעורבותם באירועי אלימות בבית הספר בחודש האחרון שקדם למילוי השאלון. בחלק זה מדרגים התלמידים תשעה היגדים שמתייחסים לאלימות ישירה ועקיפה, ובהם "בחודש האחרון אחד התלמידים השתמש במקל, באבן, בכיסא או בחפץ אחר כדי לפגוע בי", "בחודש האחרון מישהו מהתלמידים נתן לי מכות חזקות", "בחודש האחרון אחד התלמידים הפיץ עלי שמועות לא נכונות כדי לפגוע בי". בנוגע לכל היגד מתבקשים התלמידים לבחור מתוך שלוש אפשרויות תשובה: "אף פעם", "פעם או פעמיים", "שלוש פעמים או יותר".

© shutterstock

לצורכי הדיווח על הממצאים סווגו המשיבים שציינו את שני הערכים הגבוהים ביותר בסולם כ"מדווחים על האירוע". המדד המסכם של מעורבות באירועי אלימות הוא הממוצע של שיעורי המדווחים על אירועי האלימות המתוארים בהיגדים השונים, והוא נע בין 0 ל-100.

מנתוני מפת החינוך של ישראל לשנת 2016 עולה כי ב-30% מבתי הספר העידו ארבעה עד שישה תלמידים כי הוכו על ידי חבריהם בחודש שקדם למילוי השאלון. ב-27% מבתי ספר העידו על כך 4-2 תלמידים, וב-17% מבתי הספר שישה עד שמונה תלמידים העידו כי הוכו על ידי חבריהם בחודש שקדם למילוי השאלון. ב-13% מבתי הספר העידו על כך עד שני תלמידים וב-12% בתי ספר העידו על כך יותר משמונה תלמידים.

עשרת בתי הספר האלימים ביותר לשנת 2016 מתחלקים באופן שווה בין גילאי היסודי לחטיבות הביניים. מתוכם שישה בתי ספר מהמגזר היהודי, וארבעה מהמגזר הלא יהודי (ערבי ובדואי). בפילוח לפי ערים גדולות שנבחנו בשנים 2016-2015 ניתן לראות כי מדד מסכם נמוך של מעורבות תלמידים באירועי אלימות נרשם בין היתר בנתניה, רמת השרון, בת ים, חולון, אשדוד, רחובות, בני ברק, עפולה, נתיבות, ירושלים, אשקלון ובאר שבע.

© shutterstock

בפילוח לפי בתי ספר שנבחנו בשנת 2016, ניתן לראות כי מתוך 16 בתי הספר הכי פחות אלימים ישנם 12 בתי ספר יסודיים וארבע חטיבות ביניים. מכלל בתי הספר ישנם עשרה מהמגזר היהודי (שישה מהחינוך הממלכתי דתי וארבעה מהחינוך הממלכתי), ושישה מהמגזר הלא יהודי (ארבעה ערבי, אחד דרוזי ואחד צ'רקסי). בין בתי הספר בעלי מדד האלימות הנמוך ביותר ניתן למצוא את מירון מתל אביב, קדם מערד, עמי אסף מדימונה, יסודות מפתח תקווה, אל גזאלי מטייבה, בית מרגלית מנתניה ועוד.

עוד נמצא כי קיים מתאם חיובי בין הרצון של הילדים להישאר בבית הספר, לבין הדירוג של בית הספר במדד החינוך. למשל, בתי ספר שבהם מספר התלמידים שענו בחיוב על ההיגד "גם אילו הייתי יכול, לא הייתי עובר לבית ספר אחר" היה הגבוה ביותר, דורגו גבוה במדד ההישגים הלימודיים, ולהיפך.

במשרד החינוך מציינים כי הם עמלים כל העת על תוכניות למיגור תופעת האלימות בתוך מוסדות החינוך. מנתוני המשרד לשנת 2016 עולה כי נרשמה ירידה בהיקף האלימות בכל שכבות הגיל. סקרי האלימות שמועברים באופן שוטף בכל מוסדות החינוך מאפשרים למשרד לבנות תוכניות התערבות בבתי ספר שבהם נרשמים אירועי אלימות רבים.

מעבר לכך, הוגברה הנוכחות הפיזית והרגשית של מבוגרים בבית הספר והפעלת פיקוח והשגחה במהלך יום הלימודים. כמו כן שולבו תוכניות רגשיות וחברתיות המקדמות פיתוח כישורי חיים, ערכים, והקניה של כלים חלופיים לפתרון בעיות ולהטמעתם כחלק מאורח החיים. בנוסף לכך קיים טיפול בתלמידים המאופיינים בבעיות משמעת והתנהגות; כחלק מהתוכנית, בית הספר ממפה את המקורות והמניעים לבעיות משמעת ואלימות ומפתח מענה מותאם לצורכי התלמידים באופן פרטני וקבוצתי, לרבות באמצעות הדרכת הורים וצוותי חינוך.

תגובות