משנת הלימודים הבאה: שינויים משמעותיים בבתי הספר. צילום: GettyImages

משנת הלימודים הבאה: שינויים משמעותיים בבתי הספר

כמה קיבלת במבחן בהיסטוריה־גיאוגרפיה? • מהפכת התיכונים: החל משנת הלימודים הבאה יזכו מנהלי בתי־הספר ל"אוטונומיה ניהולית" • המשמעות: המנהלים יוכלו לאחד מקצועות, לשלב גילאים שונים ואפילו להזיז את ההפסקה הגדולה לצהריים

רפורמה בבתי־הספר התיכוניים: החל משנת הלימודים הבאה יוכלו המנהלים לשנות את מקצועות הלימוד ואת מערכת השעות בהתאם לשיקול דעתם.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מדובר בצעד נוסף ב"מהפכה הפדגוגית" שעליה החליטה הנהלת משרד החינוך ושבמסגרתה תוגבר העצמאות הניהולית המוענקת לבתי־הספר. כך, למשל, יוכלו המנהלים לאחד מקצועות שונים וללמד אותם ביחד (ספרות עם לשון, כימיה עם ביולוגיה וכד'); לפתוח כיתות רב־גילאיות (בני כיתה ז' בכיתה אחת עם תלמידי כיתות ח' וט', לדוגמה); לשנות את זמני השיעורים וההפסקות; ולרכז את הלמידה במקצועות נבחרים על פני שנה אחת או סמסטר אחד במקום הפריסה הנהוגה כיום. בתי־ספר יוכלו ללמד, למשל, את מקצוע הספרות על פני שנה אחת במקום על פני שנתיים כמקובל, ואף לרכז את הלמידה על פני סמסטר אחד בלבד. במקרה כזה יצומצם מספרם של מקצועות הלימוד הנלמדים במקביל, אך הלמידה בהם תועמק.

עד היום חויבו בתי־הספר למבנה לימודים אחיד, שכולל חלוקה אחידה למקצועות לימוד לפי גיל התלמידים ומערכת שעות נוקשה מבחינת אורך השיעורים וההפסקות. במסגרת התוכנית החדשה יוכלו המנהלים להסב 15 אחוז משעות הלימוד של מקצועות הליבה למקצועות אחרים, לבחירתם. המנהלים יהיו רשאים גם לשנות את הזמנים ואת משכן של ההפסקות, כך שההפסקה הגדולה ֹלמשל — הפסקת עשר — עשויה לזוז לצהריים.

© צילום: GettyImages

יצוין כי אף שהמנהלים יוכלו לאחד מקצועות לימוד, בשלב זה התלמידים ייבחנו בבחינות הבגרות בכל מקצוע בנפרד. במשרד החינוך מתכוונים לעקוב אחר הנושא ולבחון בעתיד, מול האוניברסיטאות, אפשרות להתאים למבנה הלימודים החדש את בחינות הבגרות.

"המהלך החדש יאפשר למנהלים להחליט האם להמשיך במבנה הלמידה הקיים המסורתי או לבצע שינויים לפי בחירתם וללא התערבות מטה משרד החינוך", הסבירה מנהלת האגף לחינוך על־יסודי במשרד החינוך, דסי בארי, והדגישה: "בתי־הספר יידרשו על ידי משרד החינוך להגיע להישגים וליעדים הרצויים, אבל למנהלים יהיה חופש לבחור את הדרכים המתאימות להגיע לאותם יעדים"

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הסביר כי המשרד מאמין במתן חופש פעולה למנהלים ולמורים כדי שיוכלו להתאים באופן מיטבי את המעטפת החינוכית לצרכים הנקודתיים של תלמידיהם. "בשנים האחרונות הוטמעו במערכת החינוך מהלכים שונים של ניהול עצמי והרחבת האוטונומיה של בתי־הספר", הוסיף אבואב. "'מרחבי האוטונומיה' מהווים נדבך נוסף שמחזק את התרבות הארגונית־חינוכית המבוססת על אמון, שותפות ואחריות, תוך ניהול תקציב ותכנון חינוכי". אבואב גם סיפר כי ההחלטה לאפשר גמישות ניהולית התקבלה בתום הליך היוועצות עם כ־8,000 מורים ואנשי חינוך.

 ---------------------------------

סמכויות המנהלים החדשות

  • איחוד מקצועות לימוד
  • פתיחת כיתות רב־גילאיות
  • ריכוז למידה במקצוע אחד
  • שינוי זמני ההפסקות
תגיות
תגובות