כל מה שצריך לדעת על הפיילוט שיקצר את מספר שנות הלימוד. צילום: gettyimages

כל מה שצריך לדעת על הפיילוט שיקצר את מספר שנות הלימוד

מאז קום המדינה, תלמידי ישראל לומדים 12 שנות לימוד במערכת החינוך על מנת להיות זכאים לקבלת תעודת בגרות מלאה. בתחילת השבוע דווח על יוזמה חינוכית חדשה של רשת "אורט ישראל" שתקצר את שנות הלימוד ל-11 שנים. אנחנו ניסינו לברר קצת יותר פרטים על הפיילוט. מנכ"ל רשת אורט: "יכול להיות שנכשל, אך מכשלונות לומדים"

יוזמה חינוכית חדשנית לקיצור שנות הלימוד ל-11 שנים תצא לפועל כבר בשנת הלימודים הקרובה או בזו שלאחריהבמסגרתה, הלימודים יסתיימו כבר בכיתה י"א והחופש הגדול יקוצר בחודש בכל שנה. היוזמה הינה פרי שיתוף פעולה של רשת "אורט ישראל" ושר החינוך, נפתלי בנט.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הפיילוט הניסיוני יופעל בבתי הספר של אורט בשני יישוביםככל הנראה בצפון הארץ, שבהם ילמדו תלמידים ותלמידות כאחד 11 שנות לימוד בלבד במקום 12. 11 שנות הלימוד יורכבו משש שנים ביסודי וחמש שנים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה, תוך קיצור החופש הגדול בחודש וסיום הלימודים בסוף כיתה י"א. הרעיון ושלבי התוכנית כבר קיבלו את אישורם של שר החינוך ושלטונות צה"ל.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © fotolia

מדובר במבנה חדש, אשר יחליף את מבנה החינוך המיושן שקיים כבר מאז הקמת המדינה, תוך התחשבות בשינויים החלים בעולם - מהפכת האינטרנט, נגישות לטכנולוגיה מתקדמת ושוק העבודה שעובר תהפוכות. המטרה שעומדת מאחורי הפיילוט היא לאפשר לתלמידים למצות את הפוטנציאל הטמון בהם בשנה ה-12 באמצעות מסלולים שונים: לימודים אקדמיים לפני הגיוס לצה"ל, סיום תואר הנדסאי, שנת שירות ולמעוניינים שאינם ישרתו בתפקידים קרביים, הקדמת השירות הצבאי.

"יש לנו חשש מפני שינוי כזה", אמר לפרוגי צבי פלג, מנכ"ל רשת אורט. "לכן אנו מתחילים משני יישובים לא גדולים בצפון הארץ ולאחר שנתיים נבחן את הנושא עם וועדה, ונחליט איך מתקדמים מכאן. יכול להיות שנכשל, אך מכשלונות לומדים בחיים". 

אילוסטרציה
אילוסטרציה © gettyimages

לטענתו של פלג, אין סיבה שתלמידי ישראל לא יסיימו את לימודיהם במערכת החינוך בהצלחה וזאת בשל החופש הגדול שיקוצר. הוא אף מבהיר כי בכוונתו לפעול לשינוי בדרך הבחינות ובתוכנית הלימודים: "אנחנו בעד שינוי מתמיד בתוכן וביצירה. צריך לאפשר לתלמידים לבוא לידי ביטוי בעולם היצירתי הזה ויש ים של אפשרויות".

מנכ"ל רשת אורט  ציין כי "אין מחויבות אישית, המחויבות האישית היא במשך כל תקופת הלימודים. ככל שנותנים יותר - מקבלים יותר וזה מוכח". פלג הוסיף כי בעיית המכסות של שנת השירות הקיימת כבר היום אינה תהווה עבורם בעיה: "נדאג לכך שיגדילו את המכסות". ובעניין האפשרות להתגייס מוקדם יותר במסגרת הפיילוט לתפקידים שאינם קרביים הוא אמר כי "ילד בן 16 כבר מספיק בשל לזה. בקום המדינה נלחמו בגיל כזה. אני חושב שהדור של היום אפילו איכותי יותר מהדור של פעם".

תגובות