שמים פס על הכללים: חצי מבני הנוער נהגו ללא רישיון. צילום: shutterstock

שמים פס על הכללים: חצי מבני הנוער נהגו ללא רישיון

נהיגה בלי רישיון? חצי מבני הנוער כבר עשו את זה • לשתות ולנהוג? למה לא • להעיר לחבר שנוהג מהר? השתגעתם, זו "פאדיחה" • וחגורת בטיחות? עזבו אותם מזה • סקר שערכה עמותת "אור ירוק" בקרב כ־50 אלף בני נוער חושף תמונת מצב מדאיגה: הם מהמרים על החיים שלהם בלי חשבון, ולא מבינים מה הבעיה

מגיל צעיר מלמדים את הילדים לחצות רק במעבר חציה, להביט ימינה ושמאלה ולהיזהר בכביש. אבל אז, בגיל ההתבגרות, נדהמים לגלות שהם שכחו הכל, ושפתאום לא נראה להם כל כך נורא לנהוג בלי רישיון, בלי חגורת בטיחות ואפילו לשתות ולנהוג.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

סקר שערכה עמותת "אור ירוק" מציג תמונה מפחידה של דעות בני הנוער בכל הקשור להתנהגות בכביש. עולה ממנו למשל כי אחד מכל שני נערים עלה לפחות פעם אחת על הכביש — עם אוטו או עם קטנוע — בלי רישיון נהיגה.

הסקר נערך בקרב כ־50 אלף תלמידי כיתות י"א, מהמגזר היהודי והערבי, שהשתתפו בתוכנית "סינמה דרייב" שמפעילה עמותת "אור ירוק" בבתי־ספר ברחבי הארץ בשיתוף משרד החינוך. עולה ממנו כי 12.5% נהגו בלי רישיון פעם אחת, 12.3% עשו זאת 3-2 פעמים ו־25.2% הודו שעשו זאת יותר משלוש פעמים. 27% מהנשאלים סברו כי לא מסוכן בכלל לנהוג ללא רישיון אם נוהגים בזהירות בכבישים צדדיים. כשנשאלו את אותה שאלה שוב אחרי הסדנה ירד שיעור התלמידים שחשבו כך ל־14% בלבד.

© shutterstock

לפני הסדנה השיבו מחצית מבני הנוער (53%) כי יש סיכוי שינהגו הביתה אחרי ששתו שליש ליטר בירה או מנת אלכוהול אחרת. זאת אף שהחוק אוסר על נהג צעיר לנהוג אחרי ששתה ולו טיפה אחת של אלכוהול. אחרי הסדנה ירד שיעור בני הנוער שהודו שיעשו זאת ל־30%. 32% מבני הנוער אמרו שלא יפסלו חזרה הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה, ו־13% חשבו שחצי ליטר בירה בכלל לא משפיעה לרעה על הנהיגה.

התפיסה השגויה של בני הנוער באשר לסכנות האורבות בכביש לא מסתכמת בשתייה ונהיגה. כך, למשל, כמעט מחצית מבני הנוער (45%) חושבים שלסמס בנהיגה "לא תמיד מסוכן", ו־15% סבורים שזה לא מסוכן אם הנהג מנוסה או שהוא נוהג לאט.

אחד מכל שני נערים (54%) הודה שלא יתעקש שחבר שנוהג במהירות מופרזת יאט את הרכב, ו־25% אמרו כי אין מצב שבכלל יעירו לו על כך "כי זה פאדיחה".

מה לגבי חגורות הבטיחות שכל כך לימדתם את הילדים להקפיד כשישבו במושב האחורי? מתברר ששליש מבני הנוער (32%) לא חושבים שחשוב מאוד לחגור חגורת בטיחות במושב האחורי בכל מצב, ו־10% טענו שחשוב לחגור רק בנסיעות מחוץ לעיר.

© אלון אלבכרי

על פי נתוני עמותת "אור ירוק", מתחילת השנה נהרגו 32 נהגי רכב צעירים (עד גיל 24) בתאונות דרכים, לעומת 25 נהגים צעירים שנהרגו בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 25%. "נהגים צעירים הם אוכלוסייה שנמצאת בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים, הרבה יותר מאשר חלקם במצבת בעלי הרישיונות", אומר מנכ"ל "אור ירוק", ארז קיטה. "המחקר מראה שצעירים רבים פשוט לא מבינים את ההשלכות והסכנות של נהיגה ללא רישיון או נהיגה בהשפעת אלכוהול. המחויבות של הממשלה היא להציל את החיים שלהם באמצעות מאמץ משולב של הגברת החינוך לתעבורה, הסברה ייעודית באמצעי התקשורת שהצעירים צורכים ואכיפה מניעתית במרכזי הבילוי בכל ימות השבוע".

לבני הנוער שהשתתפו בסדנה היו רעיונות משלהם כיצד להפחית את מעורבותם בתאונות ולעודד אותם לשמור על החוק: 32% מהם סברו שצריכים לתת להם יותר כלים מעשיים לנהיגה נכונה, 30% טענו שצריך להראות להם תמונות קשות של תאונות ונפגעים, 28% טענו שצריך להסביר להם יותר על העונשים בחוק לעבירות נהיגה, ו־9% ביקשו לראות נתונים על מספרים וסטטיסטיקות בנושא.

חרף התוצאות הטובות של הסדנה, בשנת הלימודים החולפת ביטל משרד הבריאות פיילוט שבמסגרתו היו אמורים חלק מתלמידי כיתה י' לקבל שיעורי חינוך תעבורתי, שיכללו גם הדרכה על הסכנות שבנהיגה ודרכי התמודדות עם לחץ חברתי. הפיילוט ייצא לפועל רק בשנת הלימודים הקרובה, אך יקיף רק 500 כיתות, המהוות 12% בלבד מהתלמידים.

תגובות