ביקור נסיכותי: הנסיך וויליאם יגיע לישראל בקיץ. צילום: GettyImages

ביקור נסיכותי: הנסיך וויליאם יגיע לישראל בקיץ

שגרירות בריטניה הודיעה שבן משפחת המלוכה יגיע לארץ לבקשת המלכה אליזבת ויבקר גם ברשות ובירדן. לא ברור אם רעייתו קייט תגיע איתו. זהו ביקור רשמי ראשון של בן המשפחה בישראל אחרי שנים של הזמנות שנדחו

הנסיך וויליאם, דוכס קיימברידג', יבקר בקיץ בישראל, בירדן וברשות הפלסטינית. כך הודיעה הבוקר (יום ה') שגרירות בריטניה בישראל. לא ברור אם הוא יגיע עם רעייתו קייט, שצפויה ללדת את בנם השלישי באפריל. אף שמדובר באירוע סמלי, וחרף העובדה שהנסיך אינו דמות פוליטית, עיני כל העולם צפויות להיות נשואות למזרח התיכון בזמן ביקורו באזור. הוא ככל הנראה ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם נשיא המדינה ראובן ריבלין.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לפי ההודעה, "הוד מעלתו, הנסיך וויליאם, הדוכס מקיימברידג', יבקר הקיץ בישראל, בירדן וברשות הפלסטינית. הביקור ייערך לבקשת ממשלת הוד מלכותה והתקבל בברכה על ידי הרשויות בישראל, בירדן וברשות הפלסטינית. פרטים נוספים יוכרזו בבוא העת".

© GettyImages

הנסיך וויליאם עורך ביקורים רבים במדינות בעולם בשליחותה של המלכה. ביקורים אלה נועדו להכשיר אותו ליום שבו יירש את כתר ויהפוך למלך בריטניה. הביקור הצפוי שלו בארץ הוא סימן נוסף ליחסים החמים השוררים בין בריטניה וישראל, בפרט בזמן הממשלה הנוכחית הפרו-ישראלית.

אף שכמה מבני המלוכה ערכו בעבר ביקורים פרטיים בישראל, והשתתפו בהלוויות בארץ, המשפחה דחתה הזמנות לביקור רשמי. הנסיך צ'רלס הגיע להלוויית ראש הממשלה יצחק רבין בנובמבר 1995, והשתתף בספטמבר 2016 בהלווייתו של שמעון פרס, אך הגעתו לאירועים אלה הוגדרה כביקור פרטי. לאחר הלווייה של פרס נסע יורש העצר הבריטי לכנסיית מריה מגדלנה שבהר הזיתים, שם קבורה סבתו הנסיכה אליס, אמו של אביו הנסיך פיליפ, חסידת אומות עולם שעצמותיה נטמנו בירושלים.

המלכה אליזבת בת ה-91 עלתה לכתר הבריטי ב-1953 ומאז קיימה את מספר הנסיעות הממלכתיות הגבוה בהיסטוריה - בין השאר בירדן, סעודיה, כוויית ובחריין - אך בישראל מעולם לא ביקרה חרף הזמנות רבות. בני משפחתה קיימו ביקורים רשמיים באיראן (כולל פגישה בין הנסיך צ'ארלס לנשיא חאתמי), מצרים ואיחוד האמירויות.

וויליאם וקייט
וויליאם וקייט © GettyImages

ב-2006, בעת חגיגות יום הולדתה ה-80 של המלכה, הסביר שגריר בריטניה בארץ דאז, סיימון מקדונלד, כי ביקור רשמי של בן משפחת המלוכה בישראל ייערך רק לאחר שיכונן שלום.

בעבר טען ההיסטוריון והסופר אנדרו רוברטס שמשרד החוץ הבריטי אוסר קיום ביקורים של בית המלוכה בישראל ושבכך הוא לוקה בגזענות סמויה. משרד החוץ הבריטי הכחיש בתוקף את הדברים וטען כי "תוכנית הביקורים המלכותית נמצאת בבדיקה מתמדת".

האפשרות שאחד מבני משפחת המלוכה יגיע לביקור ממלכתי פורסמה כבר לפני שנה. במרס שעבר נפגש הנשיא ראובן ריבלין עם שר החוץ בוריס ג'ונסון ומסר הזמנה לביקור לקראת ציון 100 שנים ל"הצהרת בלפור".

האפשרות עוררה זעם בארגונים פרו-פלסטיניים. מנהל "הקמפיין לסולידריות עם פלסטין" בבריטניה, בן ג'מאל, אמר אז: "הרעיון שמשפחת המלוכה תקיים ביקור רשמי בישראל 100 שנה אחרי הצהרת בלפור הוא רעיון מזעזע ובלתי הולם. הפלסטינים עדיין מתמודדים עם השלכות הנישול. ממשלת בריטניה צריכה להרהר בחלק שיש לה באירועים האלה, להתנצל בפני העם הפלסטיני וללחוץ על ישראל למלא את החוק הבינלאומי".

הנסיך וויליאם
הנסיך וויליאם © GettyImages

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה: "אנו מקבלים בברכה את ההודעה על הגעתו של הנסיך וויליאם לישראל. זהו ביקור היסטורי, ראשון מסוגו, והוא יתקבל כאן באהדה גדולה. הנחתי את מנכ"ל משרד החוץ לרכז את ההיערכות לקראת הביקור כדי להבטיח את הצלחתו".

תגובות