משגיח בבגרות קילל ותקף מילולית את הנבחנת. צילום: Fotolia, פרטי

משגיח בבגרות קילל ותקף מילולית את הנבחנת

ליאל גרמה, תלמידה בעלת לקות למידה, נקלעה לוויכוח עם מנהל בחינת הבגרות בתנ"ך ומשגיחים לאחר שלא קיבלה הקלות שלהן היא זכאית. העימות, שתועד בטלפון נייד, נגרר לקללות בוטות מצדו של אחד המשגיחים

"מי את, יא זונה?", כך צעק משגיח בבחינת בגרות בתנ"ך לעבר נבחנת לקוית למידה. התקרית החמורה אירעה בשבוע שעבר במהלך הבחינה בבית הספר אורט יד שפירא בתל אביב. "הרגשתי מושפלת", סיפרה הצעירה ל-ynet בעקבות החוויה הקשה שתועדה בסרטון וידאו. "הגעתי הביתה פגועה, בוכה ורועדת". במשרד החינוך גינו את המקרה בחריפות. בחברת "מנפאואר", שאחראית על המשגיח, אמרו בתגובה כי ייערך לו בירור.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הצעירה, ליאם גרמה (25) מראש העין, משלימה בימים אלה את הבחינות לתעודת הבגרות ולומדת לקראתן במכללת לוינסקי בתל אביב. בשל היותה לקוית למידה היא זכאית לשורה של הקלות בבחינות, ובכללן התעלמות משגיאות כתיב וכן תוספת של 25% לזמן הבחינה.

תיעוד האירוע. ynet
 

לבחינה בתנ"ך נרשמה גרמה דרך האתר של משרד החינוך, ומשם היא הופנתה לבית הספר אורט יד שפירא. בתום החלק השני של הבחינה, כשדרשה את תוספת הזמן שהגיעה לה, נתקלה גרמה, לדבריה, באטימות מצד מנהל הבחינה ומהמשגיחים שסירבו להיענות לבקשתה.

הזמן המוקצב לשאלון הראשון עמד על שעה וחצי, ולשאלון השני הוקצבו שעתיים וחצי. "באתי לבחינה כשהיה ברור לי שההקלות שלי מוזנות במערכת מבחינת משרד החינוך", סיפרה גרמה. "בחלק הראשון של הבחינה שמתי לב שלא הדביקו את המדבקה של התעלמות משגיאות כתיב. אמרו לי שלא מגיע לי. אמרתי למנהל הבחינה שמגיע לי לקבל את המדבקה הזו, כי אני זכאית לזה".

אילוסטרציה
אילוסטרציה © צילום: fotolia

הנבחנת הצעירה סיפרה עוד כי מנהל הבחינה "התחיל להתווכח איתי ולאחר שערכו את הבדיקה הם גילו כי אכן אני זכאית להקלה הזו, וקיבלתי את המדבקה שהייתי אמורה לקבל".

לדברי גרמה, לקראת סיום החלק השני של הבחינה, היא הופתעה לגלות כי לא תקבל את הארכת הזמן שלה היא זכאית. "לקראת סוף החלק השני נאמר לנו שיש לנו עוד 10 דקות לסיום הבחינה, אבל לי יש תוספת זמן. המשגיחה התעקשה שהתוספת לא מגיעה לי, לכן פניתי למנהל הבחינה. ביקשתי ממנו את הזמן שמגיע לי. גם הוא התעקש שתוספת הזמן לא מגיעה לי. הוא אפילו לא היה מוכן לדבר עם השלוחה האקסטרנית של משרד החינוך כדי שיגידו לו שיש לי תוספת זמן. הרגשתי שפשוט אין עם מי לדבר".

הוויכוח בין גרמה למנהל הבחינה החריף, ובשלב זה היא החליטה לתעד את הסיטואציה, שלפה את הטלפון הנייד שלה, והחלה לצלם. לדבריה, במהלך העימות מנהל הבחינה דחף אותה ובשל כך הטלפון הנייד שלה נפל מידיה.

 

"הבנתי שאני לא מסיימת את הבחינה"

"התחננתי שרק ייתנו לי לסיים את הבחינה. זה כל מה שרציתי. בשלב הזה ניגש אליי אחד המשגיחים ואמר לי 'למה שאני לא אגע בך וקילל. כאן התחילו הדמעות. הבנתי שאני לא מסיימת את הבחינה". בהמשך התיעוד נשמעה גרמה אומרת לאחד המשגיחים "אל תיגע בי", והוא בתגובה השיב לה "מי את, יא זונה?". לאחר מכן נשמע אותו משגיח אומר לה "אין לך שום זכויות. כלום".

אילוסטרציה
אילוסטרציה © צילום: GettyImages

"הרגשתי מושפלת", סיפרה גרמה. "כולם הסתכלו עליי והרגשתי שאף אחד לא מתייחס אליי. הגעתי הביתה פגועה, בוכה ורועדת. הרגשתי שמזלזלים בי ובזכויות שלי. לא האמנתי שאלו האנשים שאחראיים על העתיד שלי ולמנוע ממני מלהצליח בחיים. הבגרות הזו הייתה הדבר שהכי חשוב לי בעולם. התכוננתי, למדתי וחיכיתי לה במשך כל כך הרבה זמן. כששוללים את הזכות לתוספת זמן עבור מישהי שהיא לקוית למידה כמוני – אין פגיעה יותר חמורה וקשה מזו. קשה לי לחשוב על מילה שתצליח לתאר מה הרגשתי".

ממשרד החינוך נמסר כי "אנחנו רואים בחומרה רבה את האירוע ומגנים בחריפות את התנהלות המשגיחים. לנוכח זאת, הנושא על כל היבטיו ייבדק אל מול חברת ההשגחה, ונדאג לפעול בהתאם".

מחברת "מנפאואר", שאחראית על המשגיחים, נמסר בתגובה: "מבחינת הסרטונים שהגיעו לידינו הבוקר, עולה כי התנהלות המשגיח אינה עומדת בסטנדרטים המצופים ממשגיח מטעמנו בבחינה. לאור כך, למשגיח ייערך בירור והוא אינו משובץ להשגיח בבחינות נוספות.

"לעניין טענת הנבחנת במקום על אי קבלת הקלה בבחינה, חשוב לציין כי בטפסים שהועברו לרשות המשגיחים ממשרד החינוך, לא הופיע כי הנבחנת זכאית לתוספת זמן. מכיוון שאין זאת בסמכותם של המשגיחים להעניק תוספת זמן על דעת עצמם, התנהלה בדיקה בזמן אמת מול משרד החינוך. לצערנו, בעת ההמתנה לתוצאות הבדיקה התפתח האירוע המצער".

תגובות