דו"ח: עלייה של 80% בבני הנוער שדיווחו על תקיפה מינית. צילום: shutterstock

דו"ח: עלייה של 80% בבני הנוער שדיווחו על תקיפה מינית

לפי דו"ח של עמותת "עלם", נרשמה עלייה במקרים של פגיעה מינית במשפחה. כשליש מבני הנוער שפנו לעמותה דיווחו על תחושת בדידות. 1,800 בני נוער דיווחו בשנה שעברה שהותקפו מינית

בשנה האחרונה חלה עלייה דרמטית בכמות בני הנוער והצעירים שדיווחו כי חוו פגיעה מינית. כך עולה מהדו"ח השנתי של עמותת "עלם" שהוגש היום (ב') לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. כ-1,800 בני נוער וצעירים דיווחו לעמותה על פגיעה מינית בשנת 2017, לעומת כ-1,000 בשנה שלפניה, עלייה של כ-80%.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מבין הפונים - 75% הן בנות, 21.5% הם בנים ו-3.5% הם טרנסג'נדרים. 717 בני נוער וצעירים בכלל הפרויקטים של "עלם" דווחו כפוגעים מינית במהלך השנה, מתוכם - 92.5% הם בנים, 6% הן בנות, וכ-1.5% הם טרנסג'נדרים.

לפי הדו"ח, שמבוסס על מידע שנאסף מיותר מ-21 אלף בני נוער שקיבלו סיוע מהעמותה, ניתן להבחין בשנה האחרונה בכמה מגמות עיקריות סביב נושא הפגיעות המיניות. בין היתר נצפתה עלייה בכמות הילדים הצעירים שהגיעו לטיפול, כולל בגיל הרך. כמו כן, לאחרונה התרבו המקרים של פגיעות על ידי סבים והתקבלו יותר פניות הקשורות לפגיעות בין אחים.

תופעה נוספת שנחשפה לאחרונה היא ריבוי הפגיעות המיניות במשפחות גדולות בעלות יותר מעשר נפשות, שבהן אחים ואחיות נפגעו ופגעו זה בזה. מהדו"ח עולה גם כי ניכר שישנם יותר טיפולים בילדים שפגעו מינית וגם נפגעו בעצמם.  

אילוסטרציה
אילוסטרציה © shutterstock

מצוקה נוספת שעולה באופן מובהק מהדו"ח היא בדידות. 6,965 בני נוער וצעירים, כשליש מהמסתייעים בעלם, דיווחו בשנה האחרונה כי הם חווים קשיים ביצירת קשרים חברתיים וחשים בדידות. מחברי הדו"ח מציינים כי הקושי ביצירת הקשרים החברתיים ותחזוקתם, ניכר בחסרונם של כישורים חברתיים ומלווה בתחושת דיכאון, וכי הם מוצאים הלימה בין השעות הרבות שבני הנוער והצעירים מבלים מול מסכים, במדיה וברשתות חברתיות, לבין הקושי ביצירת קשרים חברתיים משמעותיים או ממושכים בעולם החברתי שמחוץ לרשת.

844 מבני הנוער והצעירים שהסתייעו בעמותה ביצעו ניסיון אובדני או פגעו בעצמם בשנת 2017. ככל שמצבי הסיכון בקרב בני נוער וצעירים חמורים יותר, כגון פגיעות מיניות, חסרות בית ומעורבות בזנות, כך גם עולה אחוז האובדנות והפגיעה העצמית. בקרב בני הנוער והצעירים בקצה רצף הסיכון שעלם פוגשת, כ-31% מהמטופלים חוו ניסיונות אובדנות. 

אילוסטרציה
אילוסטרציה © shutterstock

בשנת 2017 עלם זיהתה התגברות של תופעה חדשה, שלפיה בני נוער רבים סבלו מהרעלת אלכוהול, תקיפות מיניות, מקרי אלימות ושימוש מוגבר בסמים במהלך מסיבות שנערכו במרחבים פרטיים שהושכרו על ידם ללא פיקוח. בני הנוער מתארגנים באופן עצמאי לשכירת מרחבים פרטיים לשם עריכת מסיבות המתקיימות ללא כל הפרעה או התערבות של גורמים חיצוניים, והיעדר הפיקוח של מבוגר אחראי במקום מגביר את ההתנהגויות המסוכנות.

מהדו"ח עולה כי לרשתות החברתיות חלק חשוב בהפצת ופרסום המסיבות במרחבים הפרטיים, דבר המגדיל מאוד את כמות המשתתפים ומרחיב את מגוון הגילאים באירועים אלה, כולל בני נוער בגילאים צעירים יותר שלוקחים בהם חלק.

מסיבה. אילוסטרציה
מסיבה. אילוסטרציה © shutterstock

הנשיא ריבלין קיבל את הדו"ח מידי נשיאת עלם נאוה ברק, יו"ר עלם שלמה ינאי, מנכ"לית עלם ענבל דור קרבל ובני נוער המקבלים סיוע מהעמותה. ברק אמרה כי "אחת מכל שש נערות חוותה פגיעה מינית ממושכת במשפחה או בסביבה הקרובה אליה. מדובר בנתון קשה ומזעזע שאינו מדווח בדרך כלל ולכן התופעה קשה מאוד לאיתור. אנחנו מאמינים שחובתנו כחברה לטפל לא רק בנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, אלא גם בפוגעים מינית, ולהעלות על סדר היום את התרחבות התופעה".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר לנציגי העמותה בעקבות קבלת הדו"ח כי "פעם גולת הכותרת הייתה הניידת של 'עלם', הנוכחות ברחוב עד השעות הקטנות של הלילה. בשנים האחרונות מבלים בני הנוער שעות רבות יותר ברשתות החברתיות, כמו פייסבוק, ואתם נמצאים שם לתת להם תמיכה ואוזן קשבת. השימוש שלכם בפלטפורמה האינטרנטית כדי לאפשר סיוע אנונימי, נגיש, מהיר ונוח - מצליח לסייע לצעירים רבים במציאות של ימינו. אני בטוח שהנערים והנערות שאתם תומכים בהם יצליחו בזכותכם לקחת חלק פעיל בחברה הישראלית - יתגייסו, יטיילו, ילמדו ויבנו את ביתם היציב והחם במדינת ישראל".

בימים אלו מתקיים קמפיין מימון המונים של עמותת עלם שמוקדש להמשך קיומו של פרויקט "בית אמיתי", שנותן מענה לנערות וצעירות שעברו פגיעה מינית. לתרומות לחצו כאן, מידע נוסף באתר "עלם".

תגובות