צעד גדול לישראל: החללית הישראלית שוגרה בהצלחה. צילום: יוטיוב spaceil

צעד גדול לישראל: החללית הישראלית שוגרה בהצלחה

לפני מספר שעות, שוגרה חללית ישראלית בניסיון לנחות על הירח. עד כה, רק שלוש מדינות הצליחו להנחית חללית על הירח - והיום, ישראל מצטרפת אליהן בגאווה ואם הנחיתה באמת תצליח, תהפוך למדינה הרביעית שהצליחה להנחית חללית בירח. כל הפרטים

לאחר עשייה של שמונה שנים, והשקעה של עשרות מליוני שקלים - סוף סוף אפשר להגיד בגאווה, שגם אנחנו הצלחנו לשגר חללית לירח. כמובן שהחללית עצמה עדיין לא נחתה, אבל בנתיים אפשר להגיד שאנחנו בהחלט בכיוון הנכון. נוסף על העובדה שזהו אירוע היסטורי עבור מדינת ישראל, זה אירוע חשוב גם בקנה מידה עולמי מפאת העובדה ש"בראשית" היא החללית הקטנה ביותר שנחתה על הירח.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בשעה 3:45 לפנות בוקר, החללית שוגרה בהצלחה באמצעות טיל. כ-32 דקות לאחר מכן, החללית התנתקה מהטיל ושלחה תשדורת ראשונה אל חדר הבקרה שנמצא ביהוד. לאחר תהליך ההצלחה הראשוני, החללית התחילה בהקפה הראשונה שלה סביב כדור הארץ. 

 

ידוע שלחללית יש מסע יחסית ארוך, בכל זאת הירח נמצא במרחק של 384,000 קילומטרים מכדור הארץ אך מה שמפתיע הוא, שהמסלול של "בראשית" ארוך יותר! במקום לנסוע ישירות אל הירח, החללית תקיף את כדור הארץ ובסך הכל תעבור מסע של כ- 6.5 מיליון קילומטרים. אבל למה בעצם שנעשה דבר כזה? זה לא מסכן את סיכויי ההצלחה? אז לשאלה הזו יש הסבר פשוט, כאשר החללית מקיפה את כדור הארץ היא משתמשת בכוח המשיכה שלו שמאיץ אותה מהר ורחוק יותר - מה שאומר, שיש פה גם לא מעט חיסכון בדלק וכמובן גם שיא עולמי.

את החללית, ציידו ב"קפסולת זמן". קפסולת הזמן מכילה מאגר מידע על אודות החללית, על הפרויקט עצמו, על הצוות, קבצים דיגיטליים ואפילו - סמלים לאומיים כמו ספר התנ"ך (שמציין גם את ישראל כמדינה יהודית), ועוד חומרים שנאספו מהציבור על מנת שישלחו אותו לירח. החללית תשאר בירח, וככל הנראה אנחנו לא נגיע אליו בקרוב, אבל הדורות הבאים שבטח ימצאו שיטה קלה הרבה יותר להגיע לירח, יוכלו למצוא את קפסולת הזמן ובעזרתה להבין דברים על העבר.

 

החללית תוכנתה כך שתוכל לבצע פעולות אוטונומיות, והמפעילים יוכלו לשלוח לה נתונים ופרמטרים שישתלבו בתוך התוכנה שלה. בנוסף, ניתן יהיה להפעיל אותה מחדר הבקרה של התעשייה האווירית לאורך כל המסע שלה ואפילו, כאשר תגיע לירח. המסע לירח צפוי להמשך כ-8 שבועות, זמן לא קצר בכלל עבור כל מי שרק מחכה לראות את הנחיתה. כאשר החללית תנחת, היא אמורה לעשות תמונת סלפי שלה ולהעביר לנו תמונות פנורמיות.

 
תגובות