תיעוד היסטורי: נחשפה תמונה ראשונה של חור שחור. צילום מסך מיוטיוב

תיעוד היסטורי: נחשפה תמונה ראשונה של חור שחור

לצד ההישג ההיסטורי שנצבור מחר בערב עם נחיתתה הצפויה של החללית ''בראשית'' על הירח, גם היום נרשם הישג לא פחות משמעותי בתחום חקר החלל. מדובר בתמונה שצילם מערך הטלסקופים Event Horizon של חור שחור על-מסיבי שממקום במרכז הגלקסיה M87. כל הפרטים

"ההיסטוריה מתחלקת לשניים, לפני ואחרי התמונה"; כך אמר היום בכיר במסיבות עיתונאים של ארגון הנציבות האירופאית שמתקיימות במקביל מוושינגטון, בריסל, סנטיאגו, שנגחאי, טייפה וטוקיו. מסיבות העיתונאים הוזרמו בלייב בו חשפו את ממצאיו האחרונים של טלסקופ החלל Event Horizon Telescope. גולת הכותרת היא חשיפת תיעוד ויזואלי ראשון של חור שחור.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בתמונה ניתן לראות תיעוד ויזואלי של חור שחור שממוקם במרכז גלקסיית M87 הממוקמת כ-55 מיליון שנות אור מאיתנו. התמונה מציגה את החור השחור באופן מעט מטושטש, העיגול השחור במרכז הוא למעשה אופק האירועים של החור - הנקודה בה אור חודל להתקיים בגלל שאיבתו לתוך החור השחור. טבעת האש בצדדיו של החור הן למעשה תוצאה של אור שמגיע מאחורי החור השחור ומתעקם בגלל כוח הכבידה הרב שלו - מה שמעוות אותם וגורם להם להראות ככה.

חור שחור HP
© צילום מסך מיוטיוב

כאמור מדובר בחור שחור על-מסיבי שמסתו קרובה ל־6 וחצי מיליון מסות השמש וקוטרו הוא מאה מליארד קילומטרים. אבל אל תבהלו מהנתונים, מדובר במרחק עצום מאיתנו והסבירות שנושפע היא כמעט אפסית. מדוע התמונה מטושטשת? הסיבה היא שקנה המידה של החור מאוד קטן יחסית לתמונה המלאה שאותה צילמה החללית. בכל זאת, מדובר במרחק אסטרונומי וטרם פיתחנו את הטכנולוגיה שתוכל לצלם בקירוב איכותי יותר תמונה של עצם כה רחוק. 

משמאל, התמונה המלאה שצולמה בעזרת טכנולוגית X-ray ובמרכזה ניתן להבחין בחור השחור. מימין, תקריב של העצם הנ
משמאל, התמונה המלאה שצולמה בעזרת טכנולוגית X-ray ובמרכזה ניתן להבחין בחור השחור. מימין, תקריב של העצם הנ"ל © צילום מסך מיוטיוב

רגע אבל יש כבר תמונות של חור שחור, לא?

מנהג מקובל אך שגוי הוא לחפש בגוגל תמונות של 'חור שחור' ולהניח שהתוצאות שאנחנו רואים הן תמונות אמיתיות. הרוב המוחץ של תמונות המוצגות היום ברחבי האינטרנט הן הדמיות של חורים שחורים. בפועל, למעט תיעודי קלי קול או גלי כבידה - לא קיימת תמונה אמיתית של חור שחור. טוב, חוץ מהתמונה שבעקבותה אתם קוראים את הכתבה הזו. 

 

אינשטיין היה גאה

צילום התמונה בעצם מציג הוכחה ויזואלית לקיומו של חור שחור, וקיומו של חור שחור מצדיק את אמינותו של פרק החורים השחורים בתורת היחסות של אינשטיין. ולמעשה מוכיחה כי אינשטיין, עד כמה מטורלל שהיה - צדק. בנוסף לכך, בתשובות שסיפרו המדענים לשאלות העיתונאים, נאמר שבעתיד הם מקווים לצלם גם סרט נע של מספר שניות של החור השחור.

 
תגובות