דעה: לצבא לא כדאי לגייס כ"כ הרבה חרדים. צרכים בסיסיים שונים. צילום: ישראל קריספין

דעה: לצבא לא כדאי לגייס כ"כ הרבה חרדים

כתב פרוגי בניו יורק, שהוא חרדי בעצמו, לא מבין מדוע המדינה מתעקשת לגייס את כל החרדים: "ייצטרכו להתמודד עם בעיות שלא חשבו עליהן לפני כמו הקמת מקוואות והקמת בסיסים כשרים לפי הזרמים החרדים"

דובר רבות בחודשים האחרונים ובפרט בשבוע האחרון, על חובת השוויון בנטל, שירות חובה לחרדים וערבים.

מה גרם לצעירים חרדים מישראל לטוס לניו יורק בשבוע האחרון?

ובכן, מן הצד נראה כאילו הטענה צודקת - למה שחיילים ימותו עבור המדינה ושאר האזרחים החיים בה, ואילו מנגד יעמדו עשרות אלפים ולא יתגייסו, למרות שתנאי החיים שלהם הינם כמו של כל אזרח אחר במדינה. שירות חובה לכולם ללא הקלות.

אך אם נפעיל קצת יותר מחשבה בנושא, אנחנו נגלה שבעצם יש סיבה לכך שהצבא חיכה עשרות שנים, ועדיין מחכה, ולא ממהר לגייס את כל החרדים לשורותיו. בעצם, מצב שבו כל בני המגזר החרדי בגיל גיוס מתגייסים לצה"ל, הוא נטל על הצבא מעבר לתועלת שבדבר. תנו לי מעט זמן לפני שאתם תוקפים אותי, ואסביר את דעתי בפירוט. ולא, אני לא אומר את זה בגלל שאני חרדי, כי אני כן מתכוון להתגייס לצבא בעוד מספר חודשים.

כדי להבין את מידת הנטל שיפול על צה"ל, במקרה ויגוייסו עכשיו כעשרת אלפים חרדים - ואף יותר, אני אציג כמה דוגמאות לשינויים לוגיסטיים משמעותיים שהמערכת תיאלץ להסתגל אליהם, חלקם בלתי אפשריים.

adbox[5]

נתחיל מהבעיה העיקרית שעומדת בפנינו, איך לא - כשרות המאכלים. בשונה מהציבור הדתי לאומי, המגזר החרדי מחולק לזרמים רבים, כאשר כל אחד מהם מחזיק גוף כשרות אחד או שניים, ולפעמים יותר, שרק את ההכשר שלו מותרים בני הזרם המסויים לאכול.

מטבחי צה"ל אמנם עומדים בסטנדרטים גבוהים מבחינת כשרות המאכלים, אך עדיין אינם מעודכנים בגבול הדק שנמצא בין "העדה" או "לנדא" לבין "שארית" או "אגודה" (זרמים בעדה החרדית). דברים מהסוג הזה כמעט ולא ניתן לסדר מבחינה לוגיסטית, שהרי לא יחלקו את הבסיסים לבסיס "גור-350" ובסיס "ברסלב-58" וכן הלאה.

בעיה נוספת, ההפרדה. חרדי ממוצע לא יכול לשרת בצה"ל בצורה רגילה, כאשר יש חיילות שעובדות יחד איתו. ישנם חרדים שמתנגדים לכך בתוקף וחלקם קצת פחות. אבל אנחנו לא יכולים לכפות על אדם לעשות דבר בדרך הנוגדת את חינוכו. אמנם הצליחו להכשיר מספר יחידות בהתאמה לחרדים, כאשר יש הפרדה מוחלטת בין חיילים לחיילות. התאמה של בסיסים נוספים ויחידות שונות לכך, תדרוש מאמץ לוגיסטי רב, ואף עלולה לגרום לבלגאן גדול בפיקוד.

בעיה נוספת, ולא פחות חשובה, חלק מהחרדים נוהגים לטבול במקווה טהרה מדי בוקר. הצבא, בשל חובתו לספק לחיילים שירותי דת מלאים, ייצטרך לספק להם מקווה כשר לטבילה. קל ופשוט? לא כל כך. עלות ההקמה הממוצעת של מקווה סטנדרטי ומטה, עומדת על כמאתיים אלף שקלים. 

אלו רק דוגמאות על קצה המזלג מדוע יהיה לצבא קושי גדול בקליטת כל החרדים לשורותיו. אבל כדי שלא יצא מצב שבו אני אראה כמטיף ומעודד השתמטות, אני אסביר את הפתרון שלי, החלקי לפחות, לבעיית הגיוס המורכבת. זה לא סוד שפרוייקט שילוב החרדים בצהל (שח"ר), נחל הצלחה גדולה בתחומי האינטרנט והמודיעין, ואפילו יש גדוד קרבי המיועד לחרדים בלבד.

בכל שנה מתגייסים עשרות רבות של חיילים דתיים וחרדיים לצה"ל, באמצעות הפרוייקט. ישנם רבים אחרים נוספים שמעוניינים להשתלב בפרוייקט, אך אינם מתקבלים עקב בעיות תקציביות שונות. אם היו מקצים את מיליוני השקלים, שבוזבזו על מחאות למיניהן, אל פרוייקטים כמו שח"ר, זה היה תורם באמת. בלי הרבה דיבורים.

תגובות