מועד ב': סקירת מערכת הבחירות לכנסת ה-22. צילום: gettyimges.ILAmir Levi

מועד ב': סקירת מערכת הבחירות לכנסת ה-22

בעוד פחות משבוע יתקיימו הבחירות לכנסת ה-22 של מדינת ישראל, מה מצב הסקרים ומה זה חוק המצלמות? פרוגי עושים לכם סדר

בעוד פחות משבוע יתקיימו בחירות נוספות במדינה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל חיים 5.8 מיליון איש בעלי זכות הצבעה, עלייה של 0.8% ביחס לבחירות שנערכו באפריל ומתוכם כ- 14% צעירים עד גיל 24. מי חבר למי, מה מצב הסקרים ומה צפוי ביום הבחירות? פרוגי מביאים לכם את הסקירה המלאה לבחירות הקרבות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הבחירות לכנסת ה-22 יתקיימו בשבוע הבא (17 בספטמבר). בחירות אלו הן המועד השני בשנה זו לאחר שראש הממשלה הנבחר, בנימין נתניהו, לא הצליח להרכיב קואליציה לכנסת ה-21 ונקבע מועד בחירות חדש. כהונת הכנסת ה-21 נמשכה כחמישה חודשים בלבד - הכהונה הקצרה ביותר עד היום. זו גם הפעם הראשונה בהיסטוריה הפוליטית בארץ שמתקיימות שתי מערכות בחירות באותה השנה.

נחזור לרגע למערכת הבחירות הקודמת - מפלגת הליכוד בראשותו של בנימין נתניהו ומפלגת כחול לבן בראשותם של בני גנץ ויאיר לפיד קיבלו כל אחת 35 מנדטים. ש"ס ויהדות התורה זכו בשמונה מנדטים, העבודה וחד"ש תע"ל- שישה מנדטים, ישראל ביתנו- חמישה מנדטים, איחוד מפלגות הימין קיבלו חמישה מנדטים, כולנו בראשות משה כחלון, מפלגת מר"צ, ורע"ם-בל"ד- ארבעה מנדטים.

ראש הממשלה
ראש הממשלה © gettyimages.IL/Amir Levy

חמישה חודשים עברו ונעשו שינויים רבים במפלגות ובחבריה. סתיו שפיר פרשה ממפלגת העבודה והצטרפה לרשימת המחנה הדמוקרטי כיו"ר התנועה הירוקה. גם יפעת ביטון ממפלגת גשר עזבה למפלגת ישראל דמוקרטית. חברי הכנסת שלי יחימוביץ, אבי גבאי וטל רוסו הודיעו שיפרשו מפעילות פוליטית.

שלי יחימוביץ'
שלי יחימוביץ' © צילום מסך מפייסבוק

מפלגת זהות אינה רצה לכנסת הפעם ומשה פייגלין חבר לנתניהו והצטרף לליכוד. בחודש יולי האחרון הודיעו עמיר פרץ, יושב ראש העבודה, ואורלי-לוי אבקסיס, יושבת ראש גשר, על ריצה משותפת בבחירות וכך קמה מפלגת העבודה-גשר. פרץ החליט כי הרשימה לא תתאחד עם מפלגות נוספות. בנוסף, הודיע פרץ שלא יצטרף לממשלת נתניהו וכי ימליץ לנשיא על בני גנץ כמועמד להרכבת הממשלה.

באוגוסט 2019 גילח עמיר פרץ את שפמו לאחר 47 שנים. הוא הסביר שעשה זאת כדי להבהיר שמפלגתו ומפלגת גשר בראשות אורלי לוי לא ישבו יחד עם נתניהו בממשלה בשום מצב: "החלטתי להסיר את השפם כדי שכל עם ישראל יבין בדיוק מה שאני אומר ויוכל לקרוא את שפתיי - לא אשב עם ביבי". אמר בראיון למהדורת החדשות.

בחודש שעבר השלימו משרדי הפנים והמשפטים את ההכנות להצעת "חוק המצלמות", שהוביל בנימין נתניהו, לפיו חבר ועדת הקלפי או כל ממלא מקום של אחד מחברי הוועדה, יוכלו לתעד חזותית או קולית את תהליך הכנת הקלפי להצבעה, הליך ההצבעה עצמו (כולל המצביעים ומלוויהם), רישום הקולות וספירתם, ואריזת חומרי הקלפי, ללא תיעוד ההצבעה עצמה מאחורי.

© Fotolia

החוק נפל ביום שני בתום דיון סוער בוועדה המסדרת של הכנסת. בהצבעה שנערכה על הצעת החוק הושג תיקו 12 בין המתנגדים לתומכים, וההצעה לא תעבור לדיון במליאת הכנסת. ח"כ רועי פולקמן (ממפלגת כולנו) נעדר מהדיון ולכן הושג תיקו.

לפי סקר שערכה HOT בשיתוף מכון "שווקים פנורמה" ופורסם ב-ynet, הליכוד וכחול לבן יקבלו 32 מנדטים, ישראל ביתנו, ימינה והרשימה המשותפת - עשרה מנדטים כל אחת, יהדות התורה - 8 מנדטים, ש"ס והמחנה הדמוקרטי - 7 מנדטים ובתחתית הרשימה נמצאת מפלגת העבודה-גשר עם 6 מנדטים. 

תגובות