אמ;לק: היחסים הדיפלומטים של ישראל מתרחבים. gettyimages_IL/Alex Wong

אמ;לק: היחסים הדיפלומטים של ישראל מתרחבים

סיכום החדשות השבועי של פרוגי חוזר כדי שגם השבוע תישארו הכי מעודכנים שיש!

הייתם עסוקים ולא הספקתם להתעדכן בכל מה שקרה השבוע בארץ ובעולם? אל דאגה! בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. סיכום החדשות השבועי של פרוגי חוזר גם השבוע על מנת שתישארו הכי מעודכנים שיש גם בשבועות עמוסים כמו אלה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

יום ראשון 6.12

צהל ממליץ: האחראים שצריכים להיות על מבצע החיסונים הם פיקוד העורף

הגורמים הבכירים בצה"ל לענייני קורונה דנו בנוגע לסוגיית החיסונים, והעבירו המלצה למשרד הבריאות לפיה צה"ל יוביל את מבצע החיסונים הארצי. לפי גורמים, מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר חזי לוי, שוקל להסכים להמלצה: "סביר שנקים במפקדת אלון מערך חיסונים. מדובר באופרציה גדולה, עם הישג נדרש של מקסימום מתחסנים במינימום זמן ובכל הארץ. לצה"ל יש את היכולות לבצע את זה".

© AdobeStock

אושר המינוי הבכיר ביותר של ערבי בשירות המדינה

חאסן טופארה, אשר בתפקידו האחרון היה סגן בכיר למנהל רשות החברות הממשלתיות, מונה על ידי הכנסת לראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית במשרד לשוויון חברתי וגמלאים, לאחר שהמשרה לא אוישה במשך שנתיים וחצי. מי שביקשה את המינוי היא השרה לשיוויון חברתי מירב כהן. היא הגיבה כי "דרך הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית יש לנו הזדמנות לייצר מנועי צמיחה חדשים למשק ולפעול לצמצום אמיתי של אי השוויון שקיים בחברה הישראלית".

יום שני 7.12

בית שמש: נער בן 13 נהרג בעקבות נפילה מגובה

לפי עוברי אורח, הנער נפל מתוצאה של גדר שקרסה, ונפל מגובה של חמישה מטרים.חובש רפואת חירום במד"א סיפר: "כשהגענו למקום הובילו אותנו אל הנער ששכב מחוסר הכרה. סיפרו לנו שהוא נפל מגובה רב. ביצענו בו בדיקות רפואיות, הוא היה ללא דופק וללא נשימה ומיד התחלנו לבצע בו פעולות החייאה מתקדמות שכללו עיסויים והנשמות, העלינו אותו לניידת הטיפול הנמרץ ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך ביצוע פעולות החייאה".

מני מזוז, השופט העליון פורש במפתיע מתפקידו

השופט מני מזוז הודיע לנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ולשר המשפטים, אבי ניסקור,ן כי הוא החליט לפרוש, ארבע שנים לפני סיום כהונתו. לדברי מזוז, ההחלטה נבעה מסיבות אישיות: "בתום שש וחצי שנות כהונה בבית המשפט העליון וכארבעים שנה שאותן הקדשתי לשירות הציבורי הגעתי מטעמים אישיים לכלל החלטה לסיים את כהונתי כשופט בית המשפט העליון. בשנים האחרונות הקדשתי את מרב זמני ומרצי לעשייה שיפוטית ואני מודה לנשיאה, לחברותיי וחבריי השופטות והשופטים על ההזדמנות שניתנה לי לכהן לצידם ולתרום יחד עמם לקידום שלטון החוק ולשמירה על ערכי הדמוקרטיה בישראל".

יום שלישי 8.12

הערבייה הראשונה שהגישה מועמדות לתפקיד נשיאת המדינה

אלהלם חאזן, היא האישה הערבייה הראשונה שהגישה את מועמדותה להיות הנשיאה הבאה של ישראל. חאזן היא אשת עסקים המתגוררת בצפון הארץ, כיום חאזן בעלת רשת בתי מרקחת ומרכז רפואי. כשהגישה את מועמדתה היא הצהירה שבתור נשיאת המדינה היא תייצג את כל מדינת ישראל – הערבים והיהודים. 

גדעון סער עוזב את הליכוד ומקים מפלגה חדשה

ביום שלישי האחרון גדעון סער הודיע שהוא עוזב את הליכוד ומתפטר מהכנסת לאחר 13 שנים שכיהן כחבר כנסת מטעם המפלגה, זאת כדי להקים מפלגה חדשה שמטרתה "להחליף את שלטון נתניהו". בנאומו ביקר את ראש הממשלה והכריז שבבחירות הבאות לא יתמוך בבנימין נתניהו. כזכור, סער התמודד לראשות מפלגת הליכוד בפריימריז האחרונים שם לא הצליח לגבור על נתניהו. למפלגה החדשה שמקים סער יצטרפו גם יועז הנדל וצבי האוזר.

בריטניה החלה במבצע חיסונים

בריטניה היא המדינה הראשונה שמתחילה לחסן את אזרחיה נגד הקורונה באמצעות החיסונים של חברת "פייזר". בריטניה התחילה את מבצע החיסונים בנתינת זכות ראשונים לקשישים והצוותים הרפואיים. מטרת בריטניה בשלב הראשוני היא לחסן 800 אלף אזרחים שנמצאים בסיכון גבוה בחשיפה לנגיף.

יום רביעי 9.12

הקניונים נפתחו בזכות החלטת הקבינט

לפי החלטת הקבינט, כל מאות הקניונים שפזורים ברחבי הארץ נפתחו אחרי שלושה חודשים שבהם היו סגורים. ישנם המרוצים מההחלטה – בעיקר הלקוחות ובעלי החנויות, אך מומחים מזהירים שזהו מהלך מסוכן לאור העובדה שחלה עלייה בתחלואה. כמו כן, פתיחת הקניונים נעשתה תחת הגבלות הקורונה השונות.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © adobestock

החיסונים הראשונים נגד קורונה נחתו בארץ

ביום ד' האחרון המשלוח הראשון של חיסוני הקורונה של חברת "פייזר" נחתו לנתב"ג. לפי הערכות ארגון ה-FDA יאשר בימים הקרובים את החיסון המדובר ומדינת ישראל תתחיל במצבע חיסונים. לפי דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, צפויים להגיע בימים הקרובים משלוחים של חיסונים גדולים אף יותר. בנוסף, הוא הצהיר שיהיה הראשון להתחסן בישראל.

כרמל מעודה הורשעה בבית המשפט בעברות של התעללות ותקיפת קטינים

פרשה שדוברה רבות ברשתות החברתיות ובתקשורת היא פרשתה של כרמל מעודה, "הגננת המתעללת", הורים רבים נשמו לרווחה כאשר מעודה הורשעה בלמעלה מ-10 עברות של התעללות ותקיפת קטינים. במהלך העסקתה כגננת היא קשרה פעוטות והתנהגה אליהם באלימות.

יום חמישי 10.12

חללית אב טיפוס של Space X התפוצצה בנחיתה 

אב הטיפוס של החללית של space X  התפוצץ בנחיתה. מדובר בניסוי של חללית שהייתה אמורה להנחית אסטרונאוטים על מאדים. החללית שוגרה לגובה של 12.5 קילומטרים, בשלב החזרה של ספינת החלל לקרקע, הנחיתה לא הייתה רכה ואב הטיפוס התפוצץ ועלה בלהבות. בסך הכול היה דגם ספינת החלל באוויר שש דקות ו-40 שניות.  אין נפצעים או הרוגים. למרות זאת צייץ אילון מאסק, מנכ"ל "space x", בטוויטר "מאדים אנחנו בדרך".

ישראל ומרוקו חותמות על הסכם שלום 

תוך חודשים ספורים, מצטרפת מדינה מוסלמית רביעית, לרשימת המדינות שמכוננות יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל. כך גילה הנשיא דולנד טראמפ בחשבון הטוויטר:  "שתי בעלות הברית הנהדרות שלנו יקימו יחסים דיפלומטים מלאים". מרוקו ביקשה תמורה והיא הכרה אמריקאית על סיפוח סהרה המערבית-אותה כבשה בשנת 1976 ממדינת מערב סהרה. טראמפ צייץ גם על זה: "כמו שמרוקו הכירה בארצות הברית בשנת 1777 לכן מתאים שאנו נכיר במרוקו בכל מערב סהרה". בנוסף  צפויה החלפת שגרירויות,  ישראלית ברבאט ומרוקאית בתל אביב וטיסות ישירות בין המדינות. 

יום שישי 11.12

תאונה קטלנית במחלף לטרון ,שני ילדים הרוגים 

מכונית פרטית התנגשה במשאית בכביש 1 והתוצאה קשה: בן 5 ובן 7 נהרגו, נהג המכונית וילד נוסף נפצעו קשה. משפחת יונגרייס מבית אל שבשומרון היו בדרכם להעביר את השבת עם קרובי משפחה בבנימין ,דודם שנהג ברכב התנגש במשאית שעמדה בצד הכביש מסיבה שעדין לא ברורה. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי בשנה זו נהרגו בכבישי ישראל 21 ילדים עד גיל 14 ועוד 149 ילדים נפצעו קשה בתאונות דרכים.

יום שבת 12.12

החיסון של פייזר אושר סופית

מוקדם יותר היום (שבת), בסביבות ארבע בבוקר, אישר מנהל המזון והתרופות האמריקאי סופית את החיסון לקורונה של חברת "פייזר". החיסון, בין המובילים והמבטיחים שפותחו בשנים האחרונות, אושר לשימוש נרחב בקנדה כבר ביום רביעי שעבר, ולטענת מחקרים מסוימים פועל ועובד אצל 95% ממשתמשיו. החיסון הזה מצטרף למספר חיסונים נוספים שכבר אושרו על ידי מדינה לשימוש נרחב, זאת בטענה שלמרות השפעתיו השונות של החיסון, כמו כאב במקום החיסון (שהורגש על ידי 73% מהנבדקים), חולשה (הורגשה על ידי 56% מהנבדקים) וכאבי ראש (הורגשו על ידי 47% מהנבדקים), הוא נמצא יעיל ומקטין משמעותית את כמות הנדבקים בווירוס. בין החיסונים שאליהם החיסון של פייזר מצטרף, החשוב ביניהם החיסון של אסטרהזניקה, שאושר גם הוא על ידי מנהל המזון והתרופות. בנוסף למספר חיסונים שאושרו לשימוש בסין, רוסיה, ואיחוד האמירויות.

יחסים דיפלומטיים עם בהוטן

השבוע נחתם עפ עוד בשורה משמחת. היום (שבת) מצטרפת למרוקו, קטאר, בחריין ואיחוד האמירויות מדינה מפתיעה - בהוטן. הממלכה הבודהיסטית, הקטנה וההררית שממוקמת בהרי ההימלאיה ידועה כאחת מהמדינות העניות, המבודדות והמאושרות בעולם. בידודה גורם לכך שרק כשליש ממדינות העולם מנהלות עם בהוטן יחסים דיפלומטיים, רשימה קצרה שאליה ישראל תצטרף. העובדה שבהוטן נחשבת לאחת המדינות היפות בעולם בהחלט תאפשר ואף תהפוך אותה למרכז תיירות ישראלי. לפי הערכות בתקופה הקרובה בהוטן תתחיל לנהל יחסים דיפלומטים עם מדינות נוספות בניסיון לפתוח את המדינה לשארית העולם.



 

תגיות
תגובות