אמ;לק: השמיים נפתחים והחופים מזדהמים. AdobeStock

אמ;לק: השמיים נפתחים והחופים מזדהמים

סיכום החדשות השבועי של פרוגי חוזר כדי שגם השבוע תישארו הכי מעודכנים שיש!

הייתם עסוקים ולא הספקתם להתעדכן בכל מה שקרה השבוע בארץ ובעולם? אל דאגה! בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. סיכום החדשות השבועי של פרוגי חוזר גם השבוע על מנת שתישארו הכי מעודכנים שיש גם בשבועות עמוסים כמו אלה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 

יום ראשון , 14.2.2021

הושג הסכם להתקנת מערכת אספקת גז מישראל לתחנת הכוח בעזה:

לאחר משא ומתן של שנים ובטיוח קטאר ,האו"ם והאיחוד האירופי- הושג הסכם להתקנת מערכת אספקת גז מישראל לתחנת הכוח בעזה . וחברת "דלק " תמכור את הגז לרשות הפלסטינית שיועבר לתחנת הכוח. האיחוד האירופי הקצה חמישה מיליון דולר להנחת צינור הגז מגבול הרצועה ועד לתחנת הכוח ואילו קטאר תממן את הנחת הצינור בשטח ישראל . שר האנרגיה יובל שטייניץ מסר בתגובה: "ההסכם הבינלאומי על אספקת גז טבעי מישראל לתחנת הכוח בעזה נעשה בתיאום מלא איתנו  . הזרמת גז טבעי לרצועה תביא להורדת זיהום האוויר באזור ותסייע לתושבים ביישובי עוטף עזה והסביבה לנשום אוויר נקי ובריא יותר".

אושר מתווה לפתיחת נתב"ג לטיסות לחו"ל:

במהלך קבינט הקורונה בו היו חילופי האשמות בין ראש הממשלה נתניהו לשר הביטחון בני גנץ הציגה שרת התחבורה מירי רגב מתווה מעודכן לתחום התעופה. לפי התוכנית יורשו להיכנס מדי יום עד 2000 נוסעים בנתב"ג . ככל הנראה מחלימים ומחוסנים לא יצטרכו להיכנס למלונית בידוד. על פי התוכנית משרד הביטחון ייערך לפתוח מספיק חדרי בידוד במלוניות ,ומשרד הבריאות ייערך לתת מענה לוועדת חריגים . המתווה התעופה אושר במענה ללחץ של חברות תעופה אמריקניות על מנת להשתלב בטיסות החילוץ .

 

© פרטי

 

יום שני, 15.2.2021

הסופה שבדרך לישראל : שלג כיסה את יוון

שלג כבד הגיע לצפון יוון בשני האחרון. השלג שירד על יוון בכמויות שלא נראו כבר 12 שנה כאשר בצפון המדינה צנחו הטמפרטורות עד למינוס 20 מעלות, בנוסף לכך שגל קור פוקד את הערים היווניות מאז שבת. מזג האוויר הסוער גורם להפסקות חשמל, שיבושי תנועה ולכודים בבתים. שלג נדיר ירד אפילו במרכז הבירה אתונה, אחרי ימים ארוכים שבהם פקד את האזור מזג אוויר חם מהרגיל לעונה. למרות ששלג הוא מראה שקורה לא מעט  בחורף בצפון יוון ובאזוריה ההרריים, זהו מראה די נדיר במרכז הבירה אתונה, שם ירדה כמות נכבדה של שלג, ובאיים היווניים בים התיכון.

איראן הודיעה כי תגביל את פקחי הגרעין:

איראן הודיעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי תחל בהגבלת הגישה בשבוע הבא, החקיקה האיראנית שהעבירו השמרנים הקיצוניים בפרלמנט האיראני בעקבות חיסולו של ראש מערך הגרעין האיראני, מוחסן פחריזדה, קבעה שורה של הפרות של הסכם הגרעין עליו חתמה איראן עם שש המעצמות הגדולות וצמצום דרמטי של פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על מתקני הגרעין בשטחה. למרות הכותרת, אלו חדשות טובות לישראל שכן ממשל בידן ואיראן במשא ומתן מי יתחיל קודם -איראן בהפסקת עשרת האורניום או ארה"ב בהקלת הסנקציות  הכלכליות. דבר זה ימשיך את הסכסוך להגעת הסכם הגרעין עם איראן.

קבינט הקורונה אישר - הקניונים יפתחו:

על-פי המתווה של השרים  גנץ ואדלשטיין, ביום ראשון הקרוב, 21 בפברואר, ייפתחו כל חנויות הרחוב, הקניונים, מתחמי "ביג", השווקים, המוזיאונים והספריות ללא "תו ירוק" - משמע ללא צורך בהצגת תעודת מתחסן או מחלים, אולם תחת הגבלות "תו סגול מחמיר". במתווה נקבע עוד כי ביום שישי הקרוב תירשם הקלה במגבלת ההתקהלויות: 10 בני אדם יוכלו לשהות במבנה סגור, בעוד 20 יוכלו לשהות בחוץ, דבר היאפשר פתיחה של בתי התפילה בהתאם להגבלת ההתקהלויות העדכנית.

 

© adobestock

 

מיום ראשון אוהדים יוכלו להיכנס לאירועי ספורט:

החל מיום ראשון הקרוב ובכפוף לאישור הממשלה : אוהדי הספורט יוכלו להיכנס לאירועי ספורט ,  כך סוכם בין שר הבטיחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין. המתווה כולל ש-500 צופים יוכלו להיכנס למשחקים במגרש פתוח, ו-300 באולמות. אך עם זאת מדובר רק במחוסנים ובמחלימי קורונה. בנוסף תחל "פעימה שנייה" בתשעה במרץ ואז ניתן יהיה להכניס כמות גדולה יותר של קהל לתחרויות ספורט. לקבוצות הכדורגל בליגת העל יש  בעיה שכן זה לא ריאלי מבחינתן להכניס כמות כל כך קטנה של אוהדים בפעימה הראשונה. מנגד, בליגה הלאומית והליגות התחתונות, וגם בחלק מקבוצות ליגת העל בכדורסל, כמות האוהדים הזאת היא ללא ספק תתקבל בברכה.

יום שלישי, 16.2.2021

השינוי של מגדל אייפל:

אחד מהסמלים היותר אייקונים של פריז, מגדל אייפל הולך לשנות את צבעו בתהליך שייקח יותר משנה לקראת  הוועדה שמנהלת את תחזוקת מגדל אייפל, בהנהלת פטריק ברנקו ריבו, מסרה כי "מגדל אייפל ייצבע עד שנת 2022 בעירוב של צבע צהוב וחום שיתנו לו גוון של זהב וזאת כמחווה והצדעה לאלופים האולימפיים של אולימפיאדת פריז שתתקיים בשנת 2024". הוועדה גם ציינה  והוסיפה  כי למעשה, צבע הזהב היה הצבע המקורי שרצה מעצב ויוצר המגדל המעצב והאדריכל גוסטב אפל. משך הצביעה יימשך יותר משנה, בעיקר בגלל גודלו של מגדל אייפל. זו תהיה כבר  הפעם העשרים בה המגדל יעבור צביעה מחדש וכל פעם בכדי לחדש ולשדרג את אחד ממקומות התיירות המעניינים ביותר בעולם.

 

© adobestock

 

 ימי השלג הולכים ומתמעטים בארץ:

 דווקא בזמן סוף שבוע מושלג כל כך הסטטיסטיקה  מראה שרק אחת לכמה שנים מגיעות אלינו מערכות כאלה משמעויות של שלג, למעט שנים יוצאות דופן. אירוע השלג המשמעותי האחרון לדוגמא  היה בפברואר 2015, אז ירדו בחודש פברואר 20-40 ס"מ של שלג ליאור סודרי, חזאי מטאו טק, מציין כי אפשר להבחין במגמת קיטון בימי השלג. "אם בעבר הלא רחוק היו ימי השלג במזרח הים התיכון אחת לשנתיים או שלוש, הרי שבשנים האחרונות אנו רואים התמעטות, ולעומת זאת לא ניכרת התמעטות במשקעים. עדיין קשה להצביע על סיבה מובהקת לזה".

יום רביעי , 17.2.2021

חיסון הקורונה מונע גם חולי וגם הדבקה:

 לפי המחקר הראשון שפורסם לפני כחודש נאמר שהחיסון לא רק מונע את המחלה אלא גם מקטין את ההדבקה.על פי ניסוי שנערך בבית החולים שיבא שבתל השומר, החיסון של חברת פייזר לא רק מונע מאנשים לחלות במחלה, אלא גם להיות נשאים שלה. עם זאת, המחקר הזה עוד לא עבר ביקורת עמיתים, אולם  כל המחקרים הללו  מהווים ביטוי ראשון למסע מחקרי גדול יותר שיבדוק האם, בסופו של דבר, נצטרך להמשיך לעטות מסכות במפגשים עם קהל גדול ישנו סיכוי סביר שהחיסונים נגד הקורונה מנצחים את הנגיף וגם מונעים את המשך הפצתו.

© adobestock

 נתניהו וביידן שוחחו לראשונה:

ארבעה שבועות אחרי השבעתו לנשיא ארצות הברית גו ביידן וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שוחחו בערב רביעי האחרון בלשכתו של ראש הממשלה. על פי הדיווחים, השיחה הייתה ידידותית וחמה ביותר ונמשכה כשעה. שני המנהיגים ציינו את הקשר האישי רב השנים ביניהם ואמרו שיפעלו יחד להמשך חיזוק הברית האיתנה בין ישראל לארה"ב הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו דנו בהמשך קידום הסכמי השלום, באיום האיראני ובאתגרי האזור וסיכמו על המשך הידברות ביניהם.

חמישי , 18.2.2021

רכב פרסברנס נחת במאדי:ם

רכב פרסברנס, ששוגר על ידי נאס"א ביולי של שנה שעברה, נחת ביום חמישי על הכוכב האדום. הרכב שרד מסע של יותר ממאתיים מיליון קילומטרים, ומהווה הישג חשוב בחקר החלל והמאדים. הרכב יעבור תהליך של התארגנות על שטח המאדים, ויתחיל במחקרו בעוד מספר ימים, במטרה לאסוף דגימות ולחפש ראיות לחיים על המאדים, בין אם בהווה אם בעברו של הכוכב. הדגימות שייקח יוחזרו לכדור הארץ בעוד כעשור, אך התמונות שיתחיל לצלם יחזרו לכדור הארץ תוך שבוע מצילומם, ויפורסמו באופן מיידי.

השתלת לב, הראשונה מסוגה בעולם, התרחשה בישראל:

ישראלי בין 55 עבר השתלת לב יחידה מסוגה בישראל ובעולם. המטופל הישראלי סבל מבעיית לב מיוחדת, "לב הפוך" שגורמת לחיבור הפוך של כלי הדם שבליבו לחדרו הימני. רופאים בבית החולים בילינסון יצרו לב מלאכותי, וביצעו את השתלת הלב הראשונה לבן אדם שסובל מלב הפוך. ההשתלה הייתה מוצלחת.

© Fotolia

החל הפיתוח של המערכת הצבאית "חץ 4":

משרד הביטחון השיק את מערכת היירוט "חץ 4", אשר החלה את פיתוחה במשרד הביטחון ובארצות הברית בשבועות האחרונים. המערכת, שנועדה להחליף את מערכת היירוט "חץ 2" תהיה מהירה ויעילה בהרבה, ותכלול מערכות טיסה ויירוט יוצאות דופן. בני גנץ, שר הביטחון, אמר ש"פיתוח חץ 4 יביא לקפיצת מדרגה טכנולוגית ומבצעית בשדה הקרב העתידי, אל מול איומים שמתפתחים כל העת במרחב המזרח תיכוני ומעבר לו".

יום שישי , 19.2.2021

הישראלית שעברה את הגבול אל תוך סוריה חוזרת לישראל:

הישראלית שעברה לפני מספר ימים את הגבול אל תוך סוריה נחתה בישראל ביום שישי, לאחר שהועברה לרוסיה על ידי הממשלה הסורית. מאמצים להחזיר את האישה לישראל התרחשו בדלתיים סגורות בין ישראל לסוריה, בתיווכה של הממשלה הרוסית. מסיבה זו, איננו יודעים מה נתנה ישראל בתמורה להחזרתה של חוצת הגבול. חבר הכנסת אחמד טיבי רמז לאחר חזרתה לישראל שהתמורה שנתנה ישראל לסוריה הייתה בעלת קשר ישיר לחיסונים כנגד מגפת הקורונה.

התו הירוק יוצא לדרך:

תוכנית "התו הירוק" של משרד הבריאות יצאה לדרך בסוף השבוע. השלב הראשון של התוכנית אפשר פתיחה חלקית של אירועי תרבות וספורט, בתי מלון, בריכות שחייה, ומספר ממשעותי של עסקים וחנויות. התו מאפשר פתיחה עם עמידה בתנאים מסוימים, כמו שמירה על ריחוק חברתי, והגבלת שימוש בשירותים השונים לבעלי הדרכון הירוק, אשר ניתן להשגה בעיקר דרך התחסנות. הפתיחה אפשרה החזרה חלקית של המשק לעבודה, אך נתקלה בבעיות של כוח אדם, אשר הגבילו את היקף הפתיחה המחודשת.

 יום שבת , 20.2.2021

 בעקבות הזיהום - מאות אנשים יצאו לנקות את החופים השונים:

למעלה ממאה וחמישים אלף ק"מ של רצועת חוף, מראש הנקרה ועד לחוף אשקלון,זוהמו באופן קשה יותר בעקבות זפת שנזרקה אל הים והביאה למותם של מאות יצורים חיים תת ימיים . מרשות הטבע והגנים נמסר כי ייקח המון זמן עד שהכמויות הגדולות של הזפת ינוקו מהחופים. מקור הזיהום עדיין אינו ידוע, אך על פי סוג הזפת ומרקמה, נראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל.

 

תגיות
תגובות