התלמידים מוחים: בחינת הבגרות הדתית בתנ"ך - קשה. צילום אילוסטרציה: דנה קופל, "ידיעות אחרונות"

התלמידים מוחים: בחינת הבגרות הדתית בתנ"ך - קשה

עשרות אלפי תלמידי כיתות י' בבתי הספר הדתיים בארץ, נבחנו אתמול בבחינת הבגרות בתנ"ך. מיד בסיומה, נפתחה ברשת עצומה שטענה כי הבגרות הייתה קשה. האם הטענות נכונות?

בחינת הבגרות בתנ"ך נערכה אתמול (ב') בין השעות 13:00 ל-14:30 ומסגרתה נבחנו עשרות אלפי בני נוער. מיד עם סיום הבחינה צצו ברשתות החברתיות עשרות סטטוסים וציוצים אשר טוענים כי בחינת הבגרות בתנ"ך הייתה קשה. עיקר הטענות היו בקרב תלמידי כיתות י' בבתי הספר הדתיים. בנוסף, נפתחה עצומה שנכון לעכשיו חתומים עליה כבר קרוב ל-4,000 בני נוער מכל רחבי הארץ.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

בשעות האחרונות נשמעות קריאות רבות בקרב בני הנוער הדתיים אשר ניגשו אתמול לבגרות בתנ"ך, שטוענים כי בחינת הבגרות השנה הייתה קשה מהרגיל. הטענות העיקריות של התלמידים הם דווקא כלפיי שאלות היישום (סעיפי ג') וכלפיי שאלות הבקיאות בחלק האחרון של הבחינה אשר כללו בין היתר כמות מופרזת של שאלות "מי אמר למי" (3 מתוך 9).

בקבוצת פייסבוק אשר נפתחה כחלק מההכנות ללמידה לבגרות בתנ"ך בה נמצאים כ-500 תלמידים מרחבי הארץ נכתבו מיד עם סיום מועד הבחינה עשרות תגובות זועמות ובינהם: "היו כמה שאלות שאני אישית בחיים לא למדתי! וגם בבקיאות היו 3 שאלות "מי אמר למי" ככה שחייבים לענות על אחת לפחות, וזה לא משהו שזוכרים ויודעים". 

תגובה נוספת הייתה: "סעיפי ג' היו זוועה! דרך אגב, תגידו מישהו יודע מה ההבדלים בין פרק כ"א לפרד כ"ד בשמואל?! אני בכלל לא הבנתי מה היה הקשר, אז איך יש שם הבדל?! ובכלל לא למדנו את פרק כ"א! והיה שם משהו על שאול, והוא בכלל מת 10 שנים לפני כן". ואלו רק חלק קטן מהתגובות. 

התשובות לבגרות בתנ"ך
קבלו: הפתרונות לבגרות בתנ"ך - 26.5
פרוגי
התשובות לשאלונים בתנ"ך כבר שוחררו. קבלו את התשובות שענו מומחי "אנקורי"

עוז, תלמיד שנבחן בבחינה אתמול אמר לפרוגי: "הקושי העיקרי היה החומר הרב הנדרש ללמוד לבגרות. בבגרות עצמה החלק השלישי היה קשה במיוחד. תלמידים רבים הגישו את הבחינה ריקה לאחר התייאשות מקריאת השאלות המורכבות".

רון, גם היא תלמידה שנבחנה בבחינה אתמול הוסיפה: "החלק העיקרי שהיה לי הכי קשה איתו הוא החלק השלישי של הבחינה שהוא היה בלי מקורות מהתנ"ך והוא היה לי קשה". בנוסף היא סיפרה כי: "המורים בבית הספר אמרו שהבחינה הייתה קשה, וגם שיש סיכויי גבוהה שהמגנים יפלו".

בכדי לדעת האם יש סיבה אמיתית מאחורי דברי התלמידים, שוחחנו עם מורה שמלמדת תנ"ך בבית ספר מוכר בארץ. היא ביקשה להישאר חסויה, ונתנה לנו תשובה מוחצת על הבגרות. "זה פשוט מרתיח. התלמידים נבחנו על יותר מדי פרשנים, פרשנים שהם לא למדו בקטע ולא נמצאים בתוך החומר הלימוד שנאמר למורים. למה צריך לעסוק במאירי? לא לימדו את זה ביחידת הלימוד".

"אתם לא תאמינו" היא אומרת לנו, "59 סעיפים לענות בשעה וחצי. איך קורה דבר כזה?" היא שואלת ומנסה להבין את המצב הזה. "גם אם כל זה לא מספיק, זה היה יותר מוגזם. לרוב השאלות, הסעיף לא כלל אך ורק חלק שאלה אחד, אלא היה בנוי משני חלקים" היא מציינת באדישות. "תלמידים טובים שלי שנגשו על ציון גבוה כמגן, אמרו לי 'המורה לא הספקנו להגיע לשאלות האחרונות' ואני לא ידעתי מה להגיד". "היו דברים שלא היו בחומר" היא ציינה באגרסיביות והוסיפה כי "בבגרות היו שאלות שאפילו אנחנו, צוות המורים, התלבטו עליהן. אין ספק שזה היה מוגזם!" היא אמרה לסיום.

בנוסף אליה, גם מורה אחר מבית ספר שונה אמר והדגיש: "לא הגיוני שיהיה כל כך הרבה שאלות עם סעיפי יישום, בכל שאלה היה סעיף יישום, ככה שאם תלמיד לא יודע לפתור שאלות מהסוג הזה, גם הבחירה לא תעזור לו". על רמת השאלות הוא אמר: "השאלות היו ניתנות לפתירה, אך בכמות זמן שכזו זה בלתי אפשרי, ובוודאי שלא במצב שאין לך בו בחירה".

לעומת טענות אלו, ישנם תלמידים הטוענים כי הבחינה הייתה הוגנת ולא קשה. אחת התלמידות בקבוצה רשמה: "הבגרות לא הייתה זוועתית, חלאס לנפח. היה חסר קצת זמן אבל היא הייתה יחסית הוגנת".

ממשרד החינוך נמסר כי: "במהלך בדיקת המבחנים נוהג המשרד לערוך בדיקה מקיפה של המחברות. אם יימצא, כי התעורר קושי בבגרות בתנ"ך למגזר הדתי, הרי שהמשרד ייתן את המענים הנדרשים ובלבד שהתלמידים לא יפגעו". 

>> לחתימה על העצומה

תגובות