פרויקט חלא"ס: "מצאתי שיש אנשים טובים שגם רוצים לחיות בשלום". באדיבות פרויקט חלא''ס

פרויקט חלא"ס: "מצאתי שיש אנשים טובים שגם רוצים לחיות בשלום"

במסגרת פרויקט חלא"ס נפגשים תלמידי חטיבות ביניים, יהודים וערבים, לשיח, בילוי וכיף. "המפגש עם הנוער הערבי רק גרם לחיזוק ולהעצמת הדעות שלי", מספרת אחת התלמידות. "כולנו באנו פתוחים ומוכנים להתחבר", מספרת אחרת

לא פעם הסכסוך הישראלי פלסטיני חודר ליחסים ולדו הקיום השברירי בין האזרחים היהודים והערבים בישראל. בניסיון לגשר על השונות וההבדלים החלה לפעול בצפון הארץ תוכנית ייחודית למניעת אלימות ויצירת מנהיגות נוער ערבי יהודי משותפת - פרויקט חלא"ס (חיים ללא אלימות וסכסוכים), שמתקיים על ידי המוזיאון הארכיאולוגי עין-דור בשיתוף קרן ה-USAID. בתוכנית לוקחים חלק עשרות תלמידים משישה בתי ספר יהודים וערבים באזור הגליל, שנפגשים פעם בשבוע ופועלים ליצירת הסברה הקוראת לפתרון ויישוב סכסוכים ובעיות, בדרכים ללא אלימות. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"בתחילת השנה חולקנו לקבוצות בהן אנו עוברים את הפעילויות" , מספרת תמר (שם בדוי). "אין תוכנית קבועה ובכל מפגש אנחנו עושים דברים שונים. משחקים במשחקי גיבוש שנועדו לחבר בינינו ולחזק את הקבוצה, עוברים פעילויות מגוונות וסדנאות אומן בנושאים שונים, ומנהלים דיונים על נושאים בוערים ואקטואליים, וגם סתם עושים כיף ונמצאים אחד עם השני".

© באדיבות פרויקט חלא''ס

למה אתם חושבים שצריך פרוייקט כזה?

דיאר עימאד אבו ראחל, בת ה- 13 מכפר טורעאן: "צריך פרוייקט כזה בכל בתי הספר בישראל כי אנחנו צריכים להיפטר מכל השנאה והגזענות בתוכנו כי בסוף אנחנו חיים באותו ארץ".

גיל עמוס, בן ה-15 מעפולה: "צריך פרוייקט כזה לכדי להגביר מודעות שערבים הם בדיוק כמונו ולא שונים". 

יש קשיים בפרוייקט?

תמר (שם בדוי): "אמנם קיים מכשול התקשורת והשפה, אך ישנם פתרונות רבים - המדריכים שדוברים את שתי השפות, דיבור באנגלית, העברת המסר בתנועות, ועוד, וכולנו באנו פתוחים ומוכנים להתחבר, ולכן התגברנו על המכשולים שבדרך והצלחנו להתחבר זה עם זה". 

© באדיבות פרויקט חלא"ס

איך הפרוייקט השפיע עליכם?

גיל: "הפרוייקט השפיע עליי במובנים רבים - תרם ליכולת שלי להיפתח ולהתחבר עם אנשים חדשים, עזר לי להבין, לקבל ולהכיל דעות שלא בהכרח עולות בקנה אחד עם דעותיי, הזכיר לי שבכל דבר יש שני צדדים ותמיד צריך להתחשב בעובדה הזאת, נתן לי את ההזדמנות להתמודד עם סיטואציות לא פשוטות שנוצרות כתוצאה ממפגש בין תרבויות שונות, שפות שונות, מקומות מגורים שונים, חגים שונים, וכו', וללמוד מאותן סיטואציות". 

דיאר: "בהתחלה הפרוייקט שיפר העברית שלי מאוד ועזר לי להיפטר מהגזענות בתוכי. אני מאוד שמחה להיות חלק מהפרוייקט הזה כי מצאתי שיש אנשים טובים שגם רוצים לחיות בשלום בישראל". 

© באדיבות פרויקט חלא"ס

הוא שינה משהו בדעות שלכם?

גיל: "אני מאמין בדעות ובעקרונות שהפרויקט מנסה להעביר. לכן, הפרוייקט לא שינה לגמרי את נקודת המבט שלי. המפגש עם הנוער הערבי רק גרם לחיזוק ולהעצמת הדעות איתן הגעתי מלכתחילה אל הפרוייקט". 

דיאר: "עכשיו יש לי חברות יהודיות בפעם הראשונה בחיים שלי. פגשתי חברה מאוד טובה לפני חודש, דיברנו וצחקנו וזאת היית חוויה יפה מאוד ואני אוהבת אותה כי היא מאוד חמודה. אני מודה לחלא"ס על ההזדמנות הזאת, למדתי ממנה הרבה".

 

תגובות