בין הלחץ לאהבות: המדריך השלם איך לשרוד את התיכון. צילום: shutterstock

בין הלחץ לאהבות: המדריך השלם איך לשרוד את התיכון

עולים לכיתה י' ומלאים בהרבה מחשבות על מה שיהיה? שומעים הרבה מסביב אבל לא באמת יודעים איך זה במציאות? ברוכים הבאים לתיכון! אז איך אפשר לשרוד אותו?

אם אתם עולים היום לכיתה י' ומתחילים תיכון, ניתן רק לדמיין את התחושות, המחשבות וההתרגשות. ההרגשה הנפלאה הזו שפתאום אתם חלק מגדולי בית הספר מתערבבת עם מחשבות וחששות על זוגיות, הלחץ בלימודים, הבגרויות (או לפחות ההכנה להן כתוצאה מהרפורמה החדשה) ועוד...

זה לא בדיוק "ילדות רעות" עם חבורת רג'ינה ג'ורג, וזה ממש לא הבחורה החדשה שזוכה בבחור המושלם, אבל זה גם לא איזה סרט מדהים שכולם מפנטזים עליו, כן זו יכולה להיות תקופה לא פחות מנפלאה, אבל יש לה את החסרונות שלה, והסרט לא תמיד מושלם. המון דברים משתנים פתאום מכיתה ט' ל-י', לאו דווקא אצלכם, אבל אצל השכבה שמקיפה אתכם, למשל - המון. 

אז מה זה באמת תיכון?

מקובלים, חבורות וצרות אחרות

פתאום תשימו לב שכיביכול, העניין הטיפשי הזה של מקובל לא מקובל נעלם, ומתחלף בדבר אחר , החבורות, והתיוג לכל חבורה. אנשים נוטים בתקופה הזו ללכת ביותר אחרי הזרם, יותר משהיה בעבר, והמשפט "לא טוב האדם לבדו" נהיה משמעותי פתאום לכל אחד הרבה יותר. אנשים ינסו תמיד לא להיראות לבד.

כן, ישנה החבורה הזו שנדמה שהיא תמיד במרכז, אבל כל עוד יש לכם את החברים שלכם ואתם מסתובבים עם אנשים שעושים לכם טוב, היא כל כך שולית.

כל חבורה פתאום תקבל משמעות: המעשנים, השותים, המבריזים, האופנתיים, אלו שלומדים עד השעות הקטנות של הלילה וכדומה. תיוג שעד סיומך בתיכון, אתה לא ממש יוצא ממנו.

עצה שלנו: התחברו עם מי שעושה לכם טוב, ואל תיגררו לשטויות, אל תתאמצו להיות חלק מהחבורה עם הזוהר, כי לפעמים היא לאו דווקא החבורה הזוהרת. אל תנסו להיות אנשים שאתם לא, תהיו עצמכם, ובזכות כך תמצאו את החברים הנכונים. בלי החברים הטובים והנכונים (לכם!) אי אפשר לשרוד את התיכון.

מתוך הסרט
מתוך הסרט "ילדות רעות" © צילום מסך מיוטיוב

מהפך המסיבות

מחבורה של ילדים מצחיקים שרקדו מקרנה במסיבות בת/בר מצווה במועדון ושיחקו "נשיקה סטירה" עד לא מזמן, הפכו מסיבות התיכון למסיבות של שתייה, המון עישון במתחם המועדון, ולפעמים המון בלגן. יש לציין שלא כל המסיבות הן כאלו, ויש גם מסיבות רגועות יותר.

אם נתקלתם בסוג השני, אתם עלולים להיכנס למסיבה ובה לרוב תגלו המון נערים בגילכם שפוכים לחלוטין שמתנהגים, בואו נהיה כנים, בצורה אידיוטית לחלוטין, רק כי הם לא בדיוק פיקחים. בין המשתתפים במסיבה תמצאו גם את אלו שלוקחים את הכוס עם השתייה בשביל לצלם ולצלם ולצלם, את מה? את השתייה, את עצמם באופן שיכור מבוים לחלוטין, כנראה מחזיקים גם סיגריה ביד שעוזרת לפוזה, והמון שטויות אחרות.

עצה שלנו: אם אתם לא רוצים לשתות או לעשן - אל. אתם לא חייבים לעשות כלום, גם אם נדמה לכם שכולם עושים זאת. בחרתם שכן? אנחנו לפחות מקווים שזו הבחירה שלכם ולא הבחירה של החברים שלכם. בתיכון מופעל המון לחץ חברתי ולא חייבים להיכנע לו.

© shutterstock

לכולם יש חבר ורק לי לא!

פתאום מסביבכם יווצרו הרבה זוגות, גם לחברים הכי טובים שלכם יהיו חבר/ה, ואולי יקרה מצב "נורא" בו תמצאו את עצמכם לבד. 

הכל בסדר, וזה לא סוף העולם. 
זה יבוא כשזה יבוא, וגם אם תספרו המון אנשים שנמצאים בזוגיות אצלכם בשכבה, בדיוק לצד השני אולי תתפלאו לספור המון כאלה שאין להם, ואולי אפילו יותר מכאלו שיש להם.

עצה שלנו: אל תרדפו אחרי זה, אל תרוצו, אל תמהרו לשום מקום, ואל תשקעו בבאסה מטופשת. הכל יבוא בזמנו! נצלו את שנות התיכון להיכרות רחבה יותר, בהן תוכלו ליצור חברויות חדשות שמי יודע? אולי ילוו אתכם לכל החיים. שמרו על ראש פתוח ותבואו לבית הספר בגישה חיובית.

© shutterstock

הלימודים נעשים קשים יותר מאי פעם

הלחץ עולה ואיתו גם שיעורי הבית, כמויות המבחנים והרמה שלהם. לפעמים תמצאו את עצמכם טובעים בלימודים עד השעות הקטנות של הלילה, ותגלו שגם לישון לצערכם, אין ממש זמן.

עצה שלנו: יומן יהיה החבר הכי טוב שלכם בשנת הלימודים עד כיתה י"ב. רבים כיום מדלגים על הקנייה שלו בחנות למוצרי בית ספר, אבל הוא חשוב מאד ובתיכון תגלו שהוא המוצר הטוב ביותר לניהול זמנים, הוא חשוב לארגון ולסדר כמובן, ואיתו או בלעדיו אתם תהיו חייבים ללמוד לארגן את הזמן שלכם בצורה נכונה.

© shutterstock

ולסיום - הטיפ הכי גדול שניתן לתת לכם:

אל תשכחו שיש חיים בחוץ. רבים מאיתנו קיבלו החלטה שלרוב התגלתה פעם אחר פעם כשגויה, והיא - לשכוח שיש עולם בחוץ. דברים כמו חברים, קולנוע, קניונים או כל דבר שעושה לכם כיף נשכחו מאחור. בני נוער רבים חוזרים הביתה לאחר יום שלם של לימודים, ולומדים לבגרויות עד הלילה, הולכים לישון מאוחר וקמים בבוקר כאשר יש להם חוסר שעות שינה גדול. נכון, ללמוד זה מאד חשוב ואף קריטי, במיוחד בתיכון, אבל להקריב את החיים החברתיים והשקט שלכם, להיכנס ללחץ גדול ולא לתת לעצמכם זמן להירגע - מיותר וחבל. תלמדו לאזן בין הלימודים לחיים שבחוץ וככה תוכלו גם להשקיע וגם להנות מתקופה שכפי שאמרנו יכולה להיות נפלאה ולאחר שלוש שנים היא נגמרת, ולא תחזור שוב.

בהצלחה לכל התלמידים! 

 

 
תגובות