אמרה את דברה: הספוקרית הצעירה שזכתה בתחרות הארצית. צילום: שחר גולדברג

אמרה את דברה: הספוקרית הצעירה שזכתה בתחרות הארצית

תפסנו את דבורה יקיר, המתמודדת הצעירה שזכתה בתחרות הארצית לספוקן וורד, לריאיון קצר. היא הסבירה לנו מה זה ספוקן וורד ואיך כותבים יצירה שכזו

"ספוקן וורד זו שירה מדוברת", מספרת לנו דבורה יקיר, "זו אמנות שמשלבת בתוכה המון כתיבה. אפשר להגיד תיאטרון וראפ בחלק מהמקרים. זה שונה משירה בכך שהיא נכתבת במטרה שיגידו אותה ושירה נכתבת רק לדף. על כן השם, ספוקן וורד (מילה מדוברת)".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

דבורה יקיר, נערה שכותבת ומופיעה עם קטעי ספוקן וורד כבר שנה שלמה, זכתה בתחרות ארצית של ספוקנוער, שנערכה במסגרת הסלאמסטיבל, פסטיבל ספוקן וורד של פואטרי סלאם ישראל ומפיק תיאטרון האינקובטור . יקיר מסבירה לנו מה ההבדל בין פואטרי סלאם לספוקן וורד. "פואטרי סלאם, להבדיל מספוקן וורד, זה בעצם הפורמט של התחרות". ביקשנו ממנה להסביר איך כותבים יצירה שכזו והיא הסבירה כי "זה משתנה אצל כל אחד. אצלי באופן אישי, אני לא מצליחה להכריח את עצמי לכתוב. אני צריכה שמשהו יבער בי בשביל שאני אוכל לכתוב עליו. המון פעמים זה יוצא ממש מעצמו וזה יכול לצאת ברגעים ממש מוזרים. סתם, במקומות לא צפויים. פעם אחת שלא הצלחתי ללמוד למבחן אז כתבתי קטע והוא יצא בסופו של דבר מאוד טוב".

איך את יודעת אם הקטע שכתבת הוא מוצלח?

"אני קוראת אותו עוד פעם, אבל אני לא אשקר - זה מאוד מתבסס על מה שאנשים אחרים אומרים. אבל בעיקר זה אם הצלחתי להעביר את מה שאני רוצה להגיד או אם לא הצלחתי".

שאלנו את דבורה אם היא התמודדה עם פידבק ביקורתי וקשה והיא אישרה. היא אומרת שספוקן וורד "זה בסופו של דבר משהו שיוצא ממך וזה דבר שהוא יוצא מהלב. כשאתה מקבל פידבק רע, זה כאילו פוגע בך כאדם".

© צילום: שחר גולדברג

כבר תקופה ארוכה שיש המון תחרויות של פואטרי סלאם בארץ. בפעם הראשונה, התקיימה תחרות פואטרי סלאם לנוער. היא מספרת לנו שיש ארגון ספוקנוער, שזה ארגון פואטרי סלאם לנוער, והם קיימו תרות לנוער בירושלים, בחיפה ובתל אביב. מכל עיר עלו שלושה מתמודדים מהמקומות הראשונים. היא זכתה בחיפה במקום השני ואחר כך בתל אביב במקום הראשון, עם קטעים שונים, וכך בעצם היא זכתה כמתמודדת הטובה ביותר.

איך זה הרגיש לכתוב את הקטע הכי מוצלח?

"זה מרגיש טוב, לא יודעת אם לקרוא לזה הכי מוצלח, אבל כן ניצחתי. בתחרות בחיפה לקחתי מקום שני, אז כשלקחתי את המקום הראשון הייתי ממש בשוק. זה מאוד מרגש, אני הייתי המתמודדת הכי צעירה. זה כן גרם לכך שהכרחתי את עצמי לכתוב קטע לכבוד תחרות שיש בקרוב וזה היה לי מאוד קשה".

ביקשנו ממנה לטיפ בשביל אלו שרוצים לכתוב ספוקן וורד והיא הציעה שכדאי "לכתוב על משהו שבאמת בוער לכם. לא לכתוב כי צריך או כי כולם עושים את זה או כי אני רוצה להגיד את מה שכולם רוצים לשמוע. זה יעבור רק אם זה משהו שיגיע מהלב שלכם". 

תגובות