עפים על עצמם: ניסויים של תלמידי ישראל בדרך לחלל. צילום: באדיבות יח"צ

עפים על עצמם: ניסויים של תלמידי ישראל בדרך לחלל

חולמים להגיע לחלל? בשנת הלימודים הבאה תוכלו לקחת חלק בתכנית מטעם קרן רמון, שתעניק לכם הזדמנות חד פעמית לשלוח ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית. בינתיים, שוחחנו עם אביה וברק, שהשתתפו בתכנית השנה ויזכו לראות את הניסויים שלהם מחוץ לאטמוספירה. הם הסבירו לנו מדוע הפרויקט שלהם צריך לטוס לחלל, ושיתפו אותנו בחוויות ובקשיים שעמדו בדרך

לכל אחד מאתנו יש את החלום להגיע הכי רחוק שאפשר, לכבוש את כדור הארץ, לככב בכותרות העיתונים ולהגיע לכל מהדורת חדשות אפשרית, רק שלפעמים נדמה לנו שזה יישאר לנצח בגדר חלום. אבל אם תשאלו את אביה ואנונו וברק כהן, שלקחו השנה חלק בתכנית "רמון ספייסלאב" שעורכת קרן רמון בשיתוף עם קרן טירן, תגלו שהשמיים הם לגמרי לא הגבול.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אביה ואנונו בת ה-15 לומדת בבית הספר "אורט דקל וילנאי" שבמעלה אדומים. היא פעילה בצופים, נציגה במועצת התלמידים הבית ספרית ולמרות שהיא במגמת מחול, החלום הכי גדול שלה הוא להיות אסטרונאוטית.

© באדיבות יחסי ציבור

"כך יהיה אפשר לפתור את בעיית הסוכרת"

"הפרויקט היה מאוד כיף ומלמד", מספרת ואנונו בהתלהבות. "למדתי איך למצוא מקורות מידע אמינים, איך לתקשר עם פרופסורים חשובים וכיצד לקרוא מאמרים אקדמיים. אמנם היינו בלחץ לקראת סוף הפרויקט, אבל עדיין נהנינו והפקנו ממנו את המיטב".

כששאלנו אותה למה דווקא הניסוי שלהם צריך לטוס לחלל, זכינו לשמוע ממנה הסבר מורכב שלא היינו מצפים לשמוע מנערה בכיתה ט': "שאלת המחקר שלנו עוסקת בהשפעת מיקרו גרביטציה על כמות הפלסמידים העוברים בהעברה אופקית על החיידק אי קולי ובשפה של בני אדם - אי קולי הוא בעצם זן של חיידק מעבדה שבעזרתו אנחנו חוקרים האם אפשר להעביר אינסולין, שזהו חלבון שתפקידו לווסת את רמת הסוכר בדם, מאדם לאדם באותו דור. אנחנו רוצים לראות אם החלבונים ישתכפלו בצורה מהירה יותר וכך יהיה אפשר לפתור את בעיית הסוכרת".

למרות ההתלהבות והרצון לתרום לאורך כל הפרויקט, המשימה הייתה רחוקה מלהיות פשוטה: "במהלך החודש בין חצי הגמר לגמר כולנו התגייסנו למען הפרויקט והשקענו המון שעות מזמננו הפרטי", אומרת ואנונו. קרה שלא עמדנו בזמנים, ואז היינו בלחץ ובאווירה מתוחה, אבל מה שחשוב זה שבסוף עמדנו בכל המשימות וניצחנו".

© באדיבות יחסי ציבור

"אנשים יהפכו את החלל למקום מגורים"

גם ברק כהן בן ה-14 שלומד בבית הספר "אורט מודיעין" השתתף השנה בפרויקט ובחר עם כיתתו לעסוק בטעמו של היין האדום ובהשפעתו על תהליכים בגוף. בשונה מאביה, הוא לא שואף להיות אסטרונאוט, אבל בטוח שטיסה לחלל נשמעת כמו חוויה מדהימה.

"בתקופה האחרונה, האנושות מאוד מתקדמת בכל מה שקשור לחלל ואני מאמין שבסופו של דבר אנשים יהפכו את החלל למקום מגורים", אומר כהן. "אנחנו צריכים לדעת על החלל דברים בסיסיים, כמו: האם בצק תופח בחלל? הניסוי שלנו ייתן את התשובה לשאלה הבסיסית הזאת".

כהן אמנם לא שואף להיות אסטרונאוט, אבל הוא לא שוכח לחלק טיפים לתלמידים שעתידם לחלוף בפרויקט בשנה הבאה: "זה מקצוע מאוד מעניין, אני לא חושב שאני רוצה להיות אסטרונאוט אבל לטוס לחלל נשמעת חוויה מדהימה. אמנם אני לא מומחה גדול, אבל אני מאחל למשתתפים החדשים ליהנות מכל רגע, לעשות את הכי טוב שלהם ולתת לכל המשתתפים בניסוי לבוא לידי ביטוי".



תגובות