זה הזמן לשנות: מחירי הנשף המופקעים. צילום: אלכס נסטר

זה הזמן לשנות: מחירי הנשף המופקעים

אין תלמיד בישראל שלא מחכה לרגע המרגש, שבו הוא יסיים את 12 שנות הלימוד שלו בהצלחה ויחגוג עם כל חבריו לשכבה בנשף הסיום, אך הבעיה האמתית טמונה מאחורי הקלעים - בעלויות הנשף המוגזמות. אם תשאלו את ענבר פרנקל מהרצליה, שלומדת בעצמה בכיתה י"ב ומובילה קמפיין להורדת מחירי הנשף, המצב לא יכול להימשך: "שכחנו שנשף הוא בסף הכול מסיבת סיום"

 שמלות, עניבות, עקבים וטוקסידו הפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מכל נשף סיום בישראל, וזאת מבלי לדבר על הכניסה המפוארת בלימוזינה או על התסרוקות והאיפור המקצועיים שגורמים לשמיניסטים להראות כמו חתן וכלה יותר מאשר תלמידים, ואף להיפרד ממאות עד אלפי שקלים מכיסם. אך לשמחתנו, יש את מי שלא מוכן לקבל את המצב כפי שהוא ומתעקש לשנות, ובמקרה הזה זאת ענבר פרנקל בת ה-17 שלומדת בתיכון "הראשונים" בהרצליה", ומובילה את קמפיין שוויון בנשף, שמוחה על מחירי הנשף של השמיניסטים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"הודעתי שלא אבוא לנשף אם המחיר יישאר"

  ״הנציגה הכיתתית בוועדה שאחראית על הנשף כתבה כמה דברים שקשורים לנשף בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית וביניהם גם על מחיר הכניסה שעומד על 320 שקלים", מספרת פרנקל על ההשראה לקמפיין. "כתבתי שזה מחיר מוגזם והודעתי שלא אבוא לנשף אם המחיר יישאר. אחרי שכמה ילדים תמכו בי והסתיים הדיון, סמסתי לעורכת שלי בתכנית "23 דקות" והצעתי לה שאדבר הפעם על מחירי נשפי הסיום. היא הייתה בעד, אבל הרגשתי שזה לא מספיק, וכך נולד הקמפיין".

© מיכל פרנקל

 מהי הבעיה המרכזית שעומדת מאחורי נשף הסיום?

"נשפי הסיום הופכים בכל שנה למוגזמים יותר ויותר. תלמידים שמרוויחים כ-21 שקלים לשעה צריכים לעבוד יותר מ-15 שעות רק כדי לממן את כרטיס הכניסה, בלי לדבר על זה שלא כולם עובדים בתקופת הלימודים". שכחנו שנשף הוא בסך הכל מסיבת סיום ומסיבת הסיום הפכה לאירוע שחלק מהתלמידים נמנעים מלהגיע אליו בגלל המחירים, כאשר רבים מאלו שמגיעים נאלצים לשלם סכומים גבוהים מאוד ביחס ליכולת הכלכלית שלהם רק כדי לא להרגיש שהם פספסו משהו".

איך המחאה שלך נבדלת ממחאות דומות שקדמו לה?

"כמעט בכל שנה בערך קמות מחאות בנושא, אבל הן תמיד מגיעות בשלב מאוחר מדי בשנה ולא מצליחות להגיע מספיק לשיח הציבורי. למזלי השכמנו קום והתחלנו בזמן".

זכית לקבל תמיכה ממועצת התלמידים והנוער הארצית או מגופים אחרים?

"אנחנו מקבלים תמיכה ממועצת התלמידים והנוער הארצית ואף מקיימים איתם שיתוף פעולה - מיזם בשם 'תו המפיק החברתי' המוענק למפיקים המוכנים להפיק נשפי סיום ברמה במחיר של עד 200 שקלים. התו מוענק למפיק, והוא נכנס למאגר המפיקים שיעלה לאוויר ממש בימים הקרובים. מעבר לכך, הזמינו אותנו לדיון בועדה לזכויות הילד בכנסת שהתקיים בנושא ואנחנו מקבלים תמיכה גם מוועד ההורים הארצי ומחברת הכנסת יפעת שאשא- ביטון, יו"ר הועדה לזכויות הילד, שהנושא נגע לליבה".

בכנסת
בכנסת © יוני אולבסקי

"חלק מהם מתנגדים"

החברים שלך לשכבה תומכים במחאה או מתנגדים אליה?

"החברים שלי לשכבה תומכים, אבל חלק מהם מתנגדים. מסתבר שיש תלמידים שממש חשוב להם שהנשף שלהם יהיה ראוותני ומפואר, לי חשוב יותר שכל התלמידים יוכלו להרשות לעצמם להגיע לנשף בלי למכור כליה, אבל כל אחד והשיקולים שלו".

מהם היעדים שאת מציבה לעצמך?

"אני רוצה להגיע למצב בו מחירי הכניסה לנשפים בכל הארץ בתיכונים הציבוריים לא יעברו את ה- 200 שקלים לילד, שבני הנוער לא ירגישו שהם חייבים להוציא סכומי עתק כדי ליהנות באירוע הזה.  הרגעים הכי יפים של כולנו עם החברים שלנו הם ברובם  לא באירועים המושקעים שחיכינו להם חודשים, אלא כשפשוט בילינו יחד ונהנינו זה מחברתו של רעהו".

לסיום, איך את מתכוונת לפעול בהמשך?

"הצעדים הבאים שמתכוננים בקמפיין הם המשך קידום 'תו המפיק החברתי', קיום הרצאות בבתי הספר ברחבי הארץ בנוגע למחאה", היא מספקת בנחישות ולבסוף, מצליחה לעורר בנו סקרנות: "את השאר אני עדיין לא יכולה לספר, אז חכו ותראו".

 

תגובות