עולים כיתה: איך לבחור תיכון?. צילום: Fotolia

עולים כיתה: איך לבחור תיכון?

תקופת התיכון היא אחת התקופות המשמעותיות והמעצבות ביותר בחייהם של כל נער ונערה, ולכן מדובר בהחלטה שרחוקה מלהיות פשוטה. ממה להתחיל ועל מה מומלץ שלא להתפשר כשבוחרים תיכון? הטיפים הבאים יהפכו את הבחירה שלכם לפשוטה יותר מכפי שתיארתם לעצמכם

החופש הגדול מורגש בכל פינה וההרשמה לבתי הספר התיכונים בעיצומה. בני נוער רבים מוצאים עצמם יחד עם הוריהם מתחבטים בסוגיה המורכבת הכוללת שיקולים רבים לכאן ולכאן. חשוב לזכור - מדובר באחת התקופות הרגישות והסוערות בחייהם של בני הנוער ובהחלטה שעשויה להשפיע באופן מובהק על עתידיהם. אז מה כדאי לקחת בחשבון ואיך להגיע להחלטה הנכונה? אספנו עבורכם עשרה טיפים לבחירה מוצלחת של תיכון באדיבות רשת התיכון "גימנסיה". 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מימוש עצמי והגשמה

לפני המבחנים והציונים חשוב לבדוק האם בית הספר שם דגש על התפתחות אישית והגשמה. האם מעבר למספרים וללמידה מעודדים הצטיינות גם בתחמים נוספים? לדוגמה, התוכנית האישית המוצעת בגימנסיה מאפשרת לתלמידים אשר עוסקים באומנות או ספורטאים מצטיינים לבוא לידי ביטוי ולהצליח. בתיכונים הציבוריים תלמידים נאלצים "להחביא" את הכשרונות שלהם, כי אין להם באמת במה ראויה להציגם.

© shutterstock

שיקול חברתי

אחד השיקולים הרגישים ביותר הוא השיקול החברתי. בחירת תיכון היא נקודת מפנה ומהווה הזדמנות חדשה, גם עבור אלה שלא הסתדרו חברתית, עברו חרם או שיימינג. המעבר לתיכון חדש יכול לפתוח דלת לסביבה חדשה, הכרויות חדשות, ובכלל הזדמנות להתחיל דף חדש. את החברים הקודמים ניתן לפגוש בחוגים אחר הצהריים, בתנועות הנוער וכדומה.

© shutterstock

שיעורי עזר ותמיכה

פשוט שאלו את עצמכם: האם בתיכון שבחרתם יש שיעורי תגבור אחר הצהריים? האם יש מערך תמיכה לתלמידים מתקשים יותר? האם ישנם שיעורי עזר לתלמידים עם כשרון מסויים (ספורט, יזמות, אומנות) שזקוקים לחיזוק בשאר הנושאים הנלמדים? הרי בסוף אנחנו צריכים תעודת בגרות וליהנות מהדרך. ואם כל הכסף ייצא על שיעורים פרטיים, מה ישאר להנאות אישיות וכמה זמן פנוי עוד ישאר לנו כתלמידים? עדיף לקבל את כל אלה במסגרת הלימודית.

© shutterstock

יחס אישי

בואו נהיה כנים, כיתות עם 40 ילדים לא באמת מאפשרות יחס אישי. חשוב לבדוק איך מחלקים את התלמידים בתיכון הנבחר. כמה תלמידים לומדים בכיתה, ככל שהכמות תהיה קטנה יותר סיכוייו של הילד להצליח ולצמוח יהיו גבוהים יותר. איזה ליווי מקבלים? הכירו את היועצת לפני הרישום או כל דמות תומכת אחרת הנמצאת בתיכון. הנערים זקוקים ליחס, לאוזן קשבת, לדמות שתהווה להם השראה ותהיה שם כשהם צריכים, מורים שאפשר לסמוך עליהם. הם עמוסים בציפיות ממקום הלימודים, ציפיות מהבית, מוצפים בגיל הזה בלחצים ועומסים רגשיים.

© gettyimages

גודל התיכון

זה מוכח וזה בדוק. כאן הגודל מאוד קובע! נערים נוטים "להיעלם" בתיכונים גדולים מדי. המרחב הפיזי בו מבלים בני הנוער בתיכון הוא קריטריון חשוב בהצלחה. ככל שהתיכון גדול יותר ומכיל יותר תלמידים המיקוד והיכולת להצליח קטנים משמעותית. בדיוק כמו בתי מלון – תבלו במלון של 2000 חדרים ותבלו בבריכה עם 500 אנשים וסביר להניח שבקושי תצליחו לשחות וליהנות לעומת מלון בוטיק של 200 חדרים ובריכה אינטימית, כמעט אישית, שתאפשר לכם לשחות להנאתכם. ככל שהתיכון יהיה אישי יותר, עם מרחבים סבירים ונעימים ועם כמות תלמידים נמוכה כך רמתו תהיה גבוהה יותר.

© GettyImages

מגמות ותחומי עניין

אלו מגמות לומדים בתיכון? אלו חוגים וסדנאות העשרה מקיימים שם? הקשיבו לרצונות שלכם, לתחומים שבהם אתם אוהבים לעסוק. בדקו עם תלמידים מהעבר שלמדו שם, מה דעתם? איפה הם היום? ממה נהנו במיוחד? האם זה שימש עבורם כמנוף לבחירת לימודים גבוהים או עבודה?  

© shutterstock

שעות לימוד

בדקו כמה שעות לומדים בתיכון אליו רוצים להרשם. ישנם תיכונים המקשים מאוד על התלמידים ומתחילים ללמד כבר משבע בבוקר. ישנם כאלו שמושכים את הלימודים עד ארבע וחמש אחר הצהריים ולא מותירים לבני הנוער את זמן הפנאי שכל כך חשוב בגיל הזה. בנוסף, ישנם תיכונים שמלמדים גם ביום שישי מה שהופך את לוח הזמנים של התלמידים למייאש ובלתי אפשרי. על מנת לייצר אפקטיביות צריכים להתחשב בלוח הזמנים החדש של התלמידים היום.

© shutterstock

הכנה לעתיד

תיכון הוא גם גשר. מסלול צמיחה לעתיד, אחת התקופות המשמעותיות ביותר. בדקו האם התיכון שלכם מדבר על העתיד, מכין אותם קדימה, מצייד אתכם בכלים חשובים המאפשרים להם להגשים חלום! האם התיכון אליו אתם רוצים להירשם מכבד את הכשרון הספורטיבי שלכם? האם הוא מכיר בכשרון הריקוד שלך? חשוב מאוד לבדוק שמעבר לציונים התיכון נותן מענה גם לתחומי חיים נוספים.  

© shutterstock

התנסות וחוויות

כן, מתבגרים וילדים באופן כללי לומדים הכי הרבה דרך חוויות והתנסויות. בדקו האם התיכון אליו אתם נרשמים משלב בתוך הלימודים העיוניים גם סדנאות שטח, הרצאות, מפגשים מעצימים, טיולים מדליקים, השתלבות מעשית בחוויות משלימות, התנדבות בגופים רלוונטיים. הרצאות לליווי עסקי, ספורט או כל דבר שיכול לגרום לאדרנלין לזרום וללב להתרגש. בית הספר הוא מקום שצריך להגיע אליו מחוייב, כמו שמגיעים לעבודה שמעריכים את ערכה עבורנו. חוויות טובות מייצרות הצלחות!

© Fotolia

בגרויות וציונים

כן, אתם צודקים. על בגרות וציונים לא מתפשרים כלל. בבחירת התיכון חשוב לראות האם התיכון מייצר תוצאות טובות, מהו אחוז התלמידים שעוברים אצלו בגרות? האם יש לו מערכי תגבור עבור תלמידים שזקוקים לחיזוק? האם יש אנשי סגל שקשובים לתלמידים ולעיתים אף יכולים לקיים איתו מפגשים אישיים על מנת לשפר את ציוניו? הפרטים הקטנים האלו הם תעודת הבגרות האמיתית של התיכון.

© gettyimages

והכי חשוב: בחרו לעבור את תהליך הבחירה יחד עם ההורים. זוהי בחירה חשובה, מאתגרת ומשמעותית!

תיכונים שאפשר לבחור:

רשת התיכון גימנסיה

רשת התיכון גימנסיה (מלכ"ר) מונה שמונה בתי ספר תיכוניים הכוללים את כיתות ט'- י"ב, כאשר הייחודיות שלה באה לכדי ביטוי בטיפוח סביבת לימוד סובלנית, בקבוצות קטנות ובשימת התלמיד במרכז תוך מקסום התמיכה, ההקשבה והאהבה של הצוות המוביל ובכך מאפשרת למצות את יכולותיהם הרגשיות, החברתיות והלימודיות של התלמידים באופן הטוב ביותר. מדובר במודל פדגוגי חינוכי אותו מוביל צוות מיומן ומקצועי המעביר את החומר הלימודי באמצעות פעילויות חווייתיות, המחזות, מצגות, משחקים לימודיים ועוד. הרשת מהווה אלטרנטיבה איכותית לתיכון הציבורי ולצד הקפדה על ההישגים הלימודיים מפעילה תכניות מיוחדות המאפשרות התנסות והעשרה בתחומים אישיים, ערכיים וקהילתיים ומאמינה כי אלו יתרמו בצורה משמעותית לחיי התלמיד כבוגר בקהילה, הפועל מתוך תפיסה ערכית-אזרחית המחוברת לארץ, למורשת ולמדינה. הצלחתו של התלמיד בבחינות הבגרות ופיתוח כישוריו האינטלקטואליים, הרגשיים והחברתיים, הינם בעלי חשיבות עליונה והם מהווים את אבני הדרך על פיהם פועלת רשת הגימנסיה – לראיה פרס התמונה החינוכית תשע"ו שזכתה "גימנסיה חדרה" במקום השלישי בישראל!

מה לומדים?

בכל תיכון יש את המגמות היחודיות לו תוך שיתוף פעולה עם חברות מובילות בישראל על מנת לספק לכל תלמיד בביה"ס את האפשרות להשתלב בתוכנית מתמחים.

תיכון גינסיה באר שבע: תיכון ללימודי משטרה, קרימינולוגיה והתמחות בפשיעת סייבר- התיכון היחיד בישראל המספק את המסלול הזה לאורך כל שנות הלימודים.

תיכון גימנסיה חדרה: לימודי תקשוב, טכנאי רשתות תקשורת CISCO , לימודי עיצוב גרפי במסגרת מגמת תקשוב ומגמת ניהול השיווק והמכירות.

תיכון גימנסיה נתניה: מגמת קרימנולוגיה ומדעי החברה, מגמת משאבי אנוש ומגמת ניהול מלונאי.

תיכון גימנסיה חיפה: לימודי תעשייה וניהול עם אפשרות להמשיך לי"ג וי"ד כהנדסאי תעשייה וניהול , לימודי תקשוב – טכנאי רשתות תקשורת CISCO.

תיכון גימנסיה קריות: מגמת תקשורת וניו מדיה, מגמת קרימינולוגיה ומדעי החברה, מגמת ניהול השיווק והמכירות.

© GettyImages

 האם יש תנאי קבלה?

 גימנסיה הוקמה על מנת לספק פתרון אלטרנטיבי לכל התלמידים שמסיבות שונות לא עלה בידם להצליח בתיכונים הציבוריים - כל תלמיד יכול להתקבל לתיכון גימנסיה כאשר הוא שומר על נהלי התנהגות ונוכחות.

מה התעודות שמקבלים?

בגרות טכנולוגית בכל התיכונים פרט לבאר שבע, שכן מדובר בתכנית מיוחדת. בית הספר מציע מסלולי לימוד משולבים לתעודת בגרות לצד קורס שונים במסגרת מרכז החוויה של הרשת, לדוגמא קורס יזמות, קורס ניהול פיננסי, קורס דיג'יי ועוד. התלמידים כמובן יוכלו להשתלב במקומות עבודה שונים אשר בשיתוף פעולה קבוע עם הרשת בהתאם למגמה.

מדוע כדאי ללמוד בבית הספר?

רק בתיכון גימנסיה בונים תוכנית לימודים שמותאמת לכם אישית. התכנית מאפשרת גמישות פדגוגית המתאימה לספורטאים, אמנים, מצטיינים במדעים וכמובן לכל בני הנוער המעוניינים ללמוד בתכנית אישית.

  • מרכז חוויה 360: סדנאות, קורסים, הרצאות ופעילויות חווייתיות, שיפתחו לכם את הראש ויאפשרו לכם לחקור ולהתעמק במה שבאמת עושה לכם את זה.
  • התמחות מעשית: במסגרת פרויקט "המתמחים", תוכלו להתנסות בעבודה עם החברות הגדולות במשק, תוך ליווי וחונכות מקצועית. תלמדו איך לתכנן קריירה, איך להתנהל כלכלית כדי לצאת מוכנים לחיים האמיתיים.
  • GYM - חדר כושר לציונים: מרכז למידה ותגבור שייתן לכם אקסטרה תמיכה בכל המקצועות, גם באמצעות המורים וגם באמצעות תלמידים חונכים משכבת י"ב. המרכז משלב בין שיעורי עזר פיזיים ללימודים אונליין.
  • גישה חינוכית אחרת: תשכחו מכל מה שאתם מכירים מבית הספר הקודם. אצלנו תיהנו ממקסימום יחס אישי עם עד 25 תלמידים בכיתה, תחילת לימודים בשעה 09:00 וימי שישי חופשיים.
© fotolia

תיכון עמל אנרג'י-טק חברת החשמל - צמוד מפעל, באתר חפציבה של חברת החשמל

תיכון עמל אנרג'י-טק חברת החשמל הוא תיכון טכנולוגי חדש שייפתח בשנת הלימודים הקרובה באתר ההדרכה של חברת החשמל בחפציבה ליד חדרה. בית הספר יופעל על ידי רשת עמל בפיקוח משרד העבודה, בהנחיית מהנדסים מומחים ממרכז ההדרכה של חברת החשמל ומורים מרשת עמל.

 מה לומדים?

חשמל ומיכון תעשייתי.

האם יש תנאי קבלה?

יתקבלו תלמידים העולים בשנת הלימודים הקרובה לכיתה י', אשר בעלי כישורים טכניים, לאחר ראיון קבלה עם מנהל בית הספר.

 מהן התעודות שמקבלים?

בית הספר מציע מסלולי לימוד משולבים לתעודת בגרות טכנולוגית ותעודות הסמכה מקצועיות מוכרות מטעם חברת החשמל ומשרד העבודה. כמו כן, התלמידים יוכלו לרכוש בהמשך לימודיהם תואר הנדסאי או טכנאי מוסמך.

© gettyimages

 מדוע כדאי ללמוד בבית הספר?

תיכון עמל אנרג'י-טק פועל באתר ההדרכה המרכזי של חברת החשמל בחדרה, ומאפשר התנסות באמצעים מתקדמים יחידים מסוגם בארץ. בנוסף התלמידים ייהנו מהתנסות מעשית בתחנות הכח ובמתקני חברת החשמל תלמידים שישלימו את לימודיהם בהצלחה, יתקבלו בזרועות פתוחות לעבודה בחברת החשמל, הנחשבת כאחד ממקומות העבודה הנחשקים בישראל. בנוסף לכך, קיים ביקוש רב בצה"ל לבוגרי מסלולי הלימוד הטכנולוגיים, והתלמידים משתלבים במקצועם במסגרת השירות הצבאי, ורוכשים שנים של ניסיון יקר ערך המעניק להם יתרון משמעותי כשהם יוצאים לשוק העבודה.

מעבר לכך חשוב לציין שבית הספר שוכן בלב שמורת טבע ירוקה, וכולל אמצעי לימוד מתקדמים ומכשור ייחודי באווירת קמפוס ירוקה. לכך יש להוסיף את התנאים המעולים המוצעים לתלמידים: הסעות חינם מאזורי צפון השרון, עמק חפר, חדרה והסביבה, ארוחת צהריים חמה מדי יום, ביגוד וציוד מגן חינם, התנסות מעשית בשכר כבר במהלך הלימודים בכיתות י"א ו- י"ב.

 מדוע כדאי ללמוד ברשת עמל?

רשת עמל היא רשת החינוך המובילה בישראל, בעלת ניסיון ומוניטין של עשרות שנים. בוגריה מאיישים עמדות מפתח במשק, בתעשייה ובחברה הישראלית. הרשת מובילה כיום שינוי תפיסת הלמידה בבתי הספר בדגש על חינוך ליזמות, חדשנות, מצוינות וחינוך לערכים. הלימודים בעמל מעניקים לתלמיד כלים להצלחה בחיים. הם מחוברים לעולם האמיתי של התעשייה המודרנית. עמל הכניסה אמצעים טכנולוגיים חדשניים להוראה וללמידה, ושיטות לימוד חדשניות ביניהן למידה באמצעות חקר ופרויקטים, כיתות גוגל (Google Classroom) תיכון עמל אנרג'י-טק חברת החשמל, צמוד מפעל, באתר חפציבה של חברת החשמל. 

דרור בתי חינוך

בדרור בתי חינוך בתי ספר הן בחינוך המקצועי והן בחינוך העיוני תחת משרד החינוך ותחת משרד העבודה והרווחה. כולם בתי ספר ציבוריים. עם זאת מדובר בבתי ספר ייחודיים , לרוב קטנים בגודלם, אשר יש בהם מספר מאפיינים ייחודיים.

  • שיטת חינוך דיאלוגית: השיטה דוגלת במפגש ובשיחה, בלימוד שבו שמים דגש על פיתרון בעיות וצרכים של החיים עצמם ומשלבים למידה של כמה מקצועות יחד. כמו כן, מקום של הציונים בתהליך החינוכי אינו גדול. ישנן עבודות רבות ופרויקטים שווי ערך לבגרות – פרוייקטים אלו הנבחרים על ידי התלמידים משלבים את הידע שלמדו בנושאים שונים ומשלבים גם פיתרון בעיות, ניהול פרויקט, יצירה ועוד. כך מעבר לידע שנצבר מייצרים מענה לצרכים אמיתיים ומתמודדים עם כל הבעיות שבדרך.
  • מקצוע לחיים: בחלק מבתי הספר ניתן לצאת עם תעודת מקצוע, לעבוד בשכר על פי חוק החניכות, לזכות בחונך מקצועי ולרכוש מקצוע.
  • בונים עסק: בחלק מבתי הספר הפרויקט הוא להקים עסק בצמם בתחום אותו לומדים, כך לצד ההכשרה המעשית ורכישת המקצוע, מתנסים בכל האלמנטים של בניית עסק על ידי מנטור חינוכי ומקצועי.
  • גיוון במגמות: בבתי הספר האלה ישנן מגמות שונות - מגמת כלבים וסוים, אולפן וסאונד, צילום, אומנות הבישול, קוסמטיקה, טיפול קהילתי בקשישים ועוד.
  • מקצועות המחר: בבית ספר ייחודי בקיבוץ רביד שיפתח בקרוב את השנה השנייה, "דרור גליל – בית הספר למקצועות המחר" ניתן ללמוד במגמות של העתיד - בניית המחר, חקלאות המחר, מוצרים משפרי חיים.
© gettyimages
תגובות