בני הנוער מתגעגעים לפרס: "הוא היה כל כך מחובר לעם". צילום: GettyImages

בני הנוער מתגעגעים לפרס: "הוא היה כל כך מחובר לעם"

על אף שחלפה לה שנה מאז שהלך לעולמו נשיא המדינה התשיעי, שמעון פרס ז"ל, אין זה גרם לבני הנוער לשכוח את האישיות המוערכת. נהפוך הוא, הזמן שעבר רק הגביר את התחושות, הגעגועים וההשפעה העצומה של פרס על דור העתיד

שעות הבוקר המוקדמות ביום רביעי ה-28.9.16 זכורות היטב לכולנו כרגע כואב ועצוב, שבו נפטר הנשיא התשיעי וראש הממשלה לשעבר, שמעון פרס ז"ל בגיל 93, לאחר שהיה מורדם ומונשם בבית החולים שיבא במשך שבועיים. זה לא סוד שפרס נחשב לאחד האישים החשובים והבולטים שידעה מדינת ישראל. הוא כיהן בשורה ארוכה של תפקידי מפתח, האמין בשלום בכל רמ"ח איבריו והמשיך בפעילות הציבורית עד רגעיו האחרונים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

היום, כשנה לאחר מכן, יתכנסו בשנית בני משפחתו של פרס וקרובים לצד אנשים בכירים לטקס אזכרה ממלכתי שייערך בחלקת גדולי האומה בהר הרצל במלאת שנה לפטירתו של נשיא המדינה התשיעי. אבל אם חשבתם שבני הנוער כבר הספיקו לשכוח את הדמות המוערכת, כדאי שתחשבו על כך שוב. לא רק שהם זוכרים, אלא הם אף ממשיכים לראות בו כמנהיג ייחודי ומודל לחיקוי.

 "אם לא נפנטז, לא נוכל ליצור דברים פנטסטיים" 

עידן שני (17) מירושלים אומרת כי פרס "היה מנהיג שבא עם עקרונות וחלומות מראש. הוא כיוון לשלום עם המדינות השכנות עוד מלכתחילה, הוא נשאר בדעתו גם אחרי כל כך הרבה נפילות. הוא גם היה מנהיג ישר, הוא היחיד שלא ניצל את מותו של יצחק רבין מול פוליטיקאים רבים שישבו בכנסת ורק חיכו שרבין ייפול. 
הוא בעצם מדגיש את העניין של לא לוותר על עצמנו, אבל לא על חשבון אחרים". שני סבורה כי ההשפעה של פרס עליה מתבטאת לאו דווקא בדעה הפוליטית, שכן הדעות שלה ושל פרס ז"ל היו שונות לחלוטין. "דווקא במסרים שהוא העביר, של לחלום ולשאוף גבוה ו'לפנטז', כי אם לא נרשה לעצמנו את הדמיון הזה, לא נוכל לצאת מהקופסה ולעשות דברים שמעבר ליכולתנו. ״אם לא נפנטז, לא נוכל ליצור דברים פנטסטיים״. 

© GettyImages

"הוא נתן לי הרבה כוחות להתקדם בחיים"

לטל (18) המתגורר בירושלים היה קשר בלתי רגיל עם נשיא המדינה התשיעי. "מגיל 15 פגשתי אותו ארבע פעמים לשיחות ארוכות יחסית. בכל אחת מהשיחות הוא לימד אותי כל כך הרבה על החיים. הוא לימד אותי שאם אני רוצה להשפיע אני צריך עמוד שדרה חזק, לא להתקפל ממה שאומרים, לא לוותר על מה שאני רוצה ולעשות הכל בשביל זה. חוץ מזה, הוא גם לימד אותי שאפשר להיות יריב של מישהו בדעות וחבר בחיים. הוא נתן לי הרבהכוחות להתקדם בחיים. בזכותו לא וויתרתי על דברים והגעתי לאן שאני היום. הצטרפתי בזכותו למועצות התלמידים, נהייתי שותף פעיל בצופים, התנדבתי יותר בחקלאות ואהבתי את האדמה של הארץ, כי למדתי ממנו את הערך שלה". לדבריו, היתרון שלו היה שהוא היה כל כך מחובר לעם. "הוא אהב את כולם והתחבר לכולם שהוא אף קיבל את האהבה הזאת בחזרה. הוא היה איש של אנשים והאנשים אהבו אותו באמת. זה לא קרה רק בארץ אלא בעולם כולו". 

"מודל לחיקוי ללא עצירה"

דניאל מזרחי (16) המתגוררת בחולון מציינת כי שמעון פרס היה עבורה מודל לחיקוי לשלום ללא עצירה. "מדינאי עם חזון וערכים להגשמת שלום כולל במזרח התיכון. חסרונו מורגש בנוף הפוליטי, שכן אין עוד איש כמותו הנאמן למדינתו ולעקרונותיו. הדברים שהספיק למען החברה במשך שנות חייו בהחלט מעוררים השראה בגלל השינויים שהם חוללו בחייהם של רבים מאזרחי המדינה".

© gettyimages

"יותר מדמות פוליטית"

מאשה מיכאלסון (17) מירושלים סבורה כי שמעון פרס היה עבורה יותר מדמות פוליטית. "הוא היה אדם כל כך מרכזי ובעל תפקיד ענק בהיסטוריה שלנו בשנים בהן פיתחתי את הדעות שלי ראיתי אותו ואת הטעויות שלו כמישהו משתנה וכאחד כזה, לא שמעתי ממנו רק מה טוב ומה רע, אלא מה צריך להיעשות. כל הטוב שהוא עשה למדינה מבחינה פוליטית והתרומה העצומה שלו לחברה הפכה אותו לנקודת אור בפוליטיקה הישראלית בשבילי".

"ידע להבין את צורכי הנוער מקרוב"

אדר גיציס (17) דובר מועצת התלמידים והנוער הארצית המתגורר בנהריה, מאמין כי פרס הוא דוגמה למנהיג שידע להבין את צורכי הנוער מקרוב ואף לדבר אליהם בגובה העיניים דרך המדיה והתקשורת העכשווית. "פרס ז"ל היווה בעיניי דוגמה למנהיג היודע להפיץ אור, אהבה וקרבה חוצת מגזרים. הוא תמיד ידע לחדש ולעודד יוזמות טכנולוגיות ובדרך זו השאיר אחריו חותם כחולם וכמגשים".
תגובות