עובדים בתקופת הלימודים? כך תשמרו על הזכויות שלכם. צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד

עובדים בתקופת הלימודים? כך תשמרו על הזכויות שלכם

מאיזה גיל מותר להתחיל לעבוד, כל כמה זמן אתם זכאים לצאת להפסקה והאם למעסיק שלכם מותר לפטר אתכם בהודעת וואטסאפ? כדי לעזור לכם לשלב את העבודה במהלך שנת הלימודים בקלות, החלטנו לתת לכם את התשובות לשאלות המעסיקות כל נער עובד

החופש הגדול אומנם הסתיים, אך עשרות אלפי בני נוער ממשיכים לעבוד גם במהלך שנת הלימודים כאשר חלק לא מבוטל מהם אינו מודע לזכויות שלהם. עובדים ברשת מזון מהיר או מדריכים בחוג במתנס השכונתי מבלי לדעת למה אתם זכאים? אל דאגה, אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בכל הבלאגן.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

עובדים ובגדול

הסקר שנערך במכון גיאוקרטוגרפיה בשנת 2014 מעיד היטב על כך שלמעלה ממחצית בני הנוער בישראל עובדים. על פי הנתונים, 62% מבני הנוער בגילאי 14-18 לקחו חלק בשוק העבודה באותה השנה. 36% (כ-220,000) מצאו עבודה אחת לפחות ועבדו בה בפועל ו-26% (כ-160,000) חיפשו עבודה ולא מצאו.

ממתי אפשר להתחיל לעבוד ובאילו עבודות?

"במהלך החופש הגדול מותר להעסיק בני נוער מגיל 14, בעבודות קלות. במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל 16, אבל רק אחרי שעות הלימודים. אסור להעסיק בני נוער בעבודות מסוכנות", מסביר לנו יעקב אביד מהסתדרות הנוער העובד והלומד. עבודתם של בני הנוער לרוב פשוטה יחסית, רובם עובדים בענפי המזון השונים - מזון מהיר, אולמות אירועים וקייטרינג ומסעדות. ענפים נוספים בהם מועסקים בני נוער רבים הם ענפי חינוך והדרכה - שמרטפות והדרכה בחוגים וקייטנות, ועבודה במכירות.

עד כמה נפוצה התופעה של ניצול בני הנוער בזמן עבודה? 

"בכל שנה מגיעות אלינו אלפי פניות של בני נוער ששואלים לגבי זכויותיהם, או שמתלוננים על ניצול בעבודה. התלונות העיקריות עוסקות בנושאים הבסיסיים ביותר של הלנת שכר, אי תשלום שכר, תשלום שכר נמוך משכר המינימום. בנוסף, מגיעות תלונות רבות ביחס לזכויות הסוציאליות – תשלום נסיעות, אי מתן חופשות, אי מתן דמי הבראה. תלונות נוספות מגיעות ביחס ליחסי העבודה ולפיטורים – פיטורים בהודעות וואטסאפ, פיטורים בלי שימוע או הודעה מוקדמת ופיטורים מבלי לשלם פיצויי פיטורים".

© הסתדרות הנוער העובד והלומד

דעו את זכויותיכם!

לדברי אביד,  לבני הנוער מגיעות זכויות כמו לכל העובדים – לפחות שכר המינימום, ימי חופשה שנתית בתשלום ודמי הבראה לפי הותק והיקפי המשרה, וכן החזרי נסיעות לעבודה. זאת בנוסף הוראות נוספות שתפקידן להגן על בני הנוער ולהבטיח שהעסקתם לא תפגע בבריאותם, ביטחונם ולימודיהם – אסור להעסיק בני נוער בשעות הלילה (אחרי 22:00 או 23:00 במקום שיש לו היתר ממשרד העבודה), מעל 8 שעות או בימי השבת, בני נוער זכאים לשני ימי חופשה שנתית בתשלום יותר ממבוגרים, אסור להעסיק בני נוער בעבודות מסוכנות. "אם מעבידים בני נוער בשעות נוספות, או בשבתות – המעסיק הוא זה שעובר על החוק והוא עדיין חייב לשלם לעובד עבור השעות הנוספות, בדיוק כמו למבוגר", מציין אביד. "בכל משמרת שאורכה שש שעות ומעלה העובד זכאי להפסקה של 45 לפחות דקות. חצי שעה חייבת להיות רצופה וצריך שבמהלכה העובד יוכל לצאת ממקום העבודה ולאכול. המעסיק לא חייב לשלם עבור ההפסקה או הארוחה".

איך אמור להתבצע הליך של פיטורים ובאילו תנאים?

"לפני שמפטרים עובד חייבים לתת לו הזדמנות לשמור על עבודתו. לכן, כל מעסיק שמעסיק עובד לפרק זמן משמעותי חייב להזמין אותו מראש לשימוע. בהזמנה צריך לפרט למה שוקלים לפטר את העובד. בזמן השימוע העובד, או נציג מטעמו, יכול לטעון ולהסביר את גרסתו ומדוע לא צריך לפטרו. אם אחרי השימוע המעסיק יחליט לפטר את העובד הוא חייב לתת לו הודעה מראש בהתאם לותק. בשנת העבודה הראשונה, של עובד שעתי, יום עבור כל חודש. אם העובד עבד למעלה משנה חייבים לשלם לו פיצויי פיטורים בגובה משכורת חודשית ממוצעת עבור כל שנת עבודה". מה באשר לוואטסאפ? אביד מבהיר כי בשום פנים ואופן אין לפטר עובד דרך אפליקציית המסרים. 

© הסתדרות הנוער העובד והלומד

למה למעשה בעלי עסקים לא מקפידים על הזכויות של בני הנוער? בשל חוסר ידיעה של הזכויות, או היות שכך ההעסקה זולה יותר עבורם?

"לדעתי, מעסיקים רבים עובדים ב'שיטת מצליח' ומנסים לעגל פינות ולחסוך על בני הנוער 'בקטנה'", הוא אומר. "חופשה או פיצויי פיטורים לעובד שמתגייס הם סכומים נמוכים יחסית כל עובד בודד, אבל מצטברים לסכומים גבוהים במרוצת השנים. מעסיקים רבים עושים את החישוב שאם רק 10% מהעובדים יגלו, יתלוננו ובסוף יקבלו - זה ישתלם למעסיק".

האם בני הנוער מודעים בכלל לזכויות שלהם?

"אני חושב שבני הנוער מודעים יותר היום לזכויותיהם. השאלות שמגיעות אלינו מראות על ידע מקדים. באתר שלנו  מפורסמים החוקים השאלות ותשובות ואליו נכנסים מאות אלפי משתמשים בכל שנה. יחד עם זאת, לא כל בני הנוער מודעים והקושי הגדול הוא להבין, בזמן אמת, שנוצלתי, אבל שיש לי את הכוח להיאבק על הזכויות שלי".

יעקב מסביר לנו מדוע לדעתו בני הנוער מנוצלים "מעסיקים רבים עובדים ב"שיטת מצליח" ומנסים לעגל פינות ולחסוך על בני הנוער "בקטנה". חופשה או פיצויי פיטורים לעובד שמתגייס הם סכומים נמוכים יחסית כל עובד בודד, אבל מצטברים לסכומים גבוהים במרוצת השנים. מעסיקים רבים עושים את החישוב שאם רק 10% מהעובדים יגלו, יתלוננו ובסוף יקבלו – זה ישתלם למעסיק.

© הסתדרות הנוער העובד והלומד

כך תוכלו לשמור על זכויותיכם בעבודה

אביד מהסתדרות הנוער העובד והלומד מסכם במספר טיפים שיוכלו לעזור לכם לשמור על הזכויות המגיעות לכם בעבודה. "קודם כל - דעו שאנחנו זמינים לכל שאלה בנושא. בקשו מהמעסיק "הודעה לעובד" שמפרטת מי המעסיק בדיוק ומה תנאי העבודה. רשמו את ימי העבודה ושעות העבודה, שמרו את תלושי השכר וודאו שקיבלתם את כל מה שעבדתם עבורו. לא מבינים משהו? חושבים שחסר משהו? התחילו מלשאול את המעסיק. לא בטוחים בתשובה – כנסו לאתר שלנו וקראו עוד. תשאלו אותנו. אל תתביישו לחזור למעסיק ולהראות חומרים נוספים. אם עדיין לא מסתדר לכם, אל תשכחו שיש לכם גב בהסתדרות הנוער העובד והלומד".

לקבלת סיוע ניתן לפנות אל הסתדרות הנוער העובד והלומד באמצעות האתר, באמצעות התא הקולי 1121*, באמצעות הפייסבוק, וכן בסניפים השונים בכל רחבי הארץ.

 

תגובות