כותב ומלמד: הנער שהופך את הנושא המאיים למעניין. צילום פרטי

כותב ומלמד: הנער שהופך את הנושא המאיים למעניין

פיזיקה ומכניקת הקוונטים נשמעות לכם כמו סינית? עומרי לנשנו מנהריה כתב ספר, שיסביר לכם את התורה ששינתה את העולם בפשטות. מה מושך אותו בפיזיקה, עד כמה הספר שלו מדבר אל הנוער ומה המסר שלו אליכם? כל התשובות בראיון שלפניכם

כשמרבית מבני הנוער שומעים את צירוף המילים מכניקת הקוונטים הם לרוב מיד נרתעים. אך בניגוד אליהם, עומרי לנשנו (17) מנהריה, שסיים לפני כמה חודשים את לימודיו במערכת החינוך, מתעניין בתחום הפיזיקה יותר מכל והחליט להעביר את האהבה שלו לתחום גם לשאר בני הנוער באמצעות הספר שכתב.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"אם מישהו בגילי רוצה ללכת ולקרוא על מכניקת הקוונטים הוא צריך להיות ברמה גבוהה מאוד באנגלית, או עם הרבה מאוד כוח רצון על מנת לקחת ספר לימוד בעברית שיש בו הרבה מאוד מתמטיקה מסובכת", הוא אומר.  לנשנו מסביר לנו שמטרתה של הפיזיקה היא לחזות את העתיד. לא באמצעות כדור בדולח, אלא בעזרת משוואות: "בהינתן משוואות מתאימות פיזיקאי יכול להגיד לך איפה ימצא הכדור שזרקת לאחר דקה, שעה וגם חמישה ימים. עיקרון זה נקרא דטרמיניזם" אבל על פי מכניקת הקוונטים, אין דבר כזה דטרמיניזם."מה שעניין אותי שבתורה הזאת יש המון שלא מתיישבים עם ההיגיון היומיומי שלנו ומאתגר אותנו לחשוב עליהם".

© צילום פרטי

"הספר כתוב בצורה שכל אחד יכול להבין"

לנשנו מציין בפנינו שהוא מעולם לא למד פיזקה ולכן כל אחד יכול להבין את הכתוב בספר. "הספר נכתב בצורה כזו שאפילו סבתא שלך יכולה להבין אותו. הוא עבר בהרבה שכבות אוכלוסייה על מנת לקבל פידבקים שלפיהם הוספתי שינויים, או הבהרתי מונחים מסוימים. העיקרון הוא שידע קודם לא חובה, אלא רק לבוא עם ראש פתוח".

מה דעתך על קמפיין "לתת חמש" של משרד החינוך?

"הרעיון מאחורי הקמפיין הוא נהדר. לתת לתלמידים מוטיבציה להשקיע במתמטיקה שהיא אחרי הכל, השפה של היקום. אבל כתלמיד ארבע יחידות אני יכול להגיד שדרך אחרת טובה יותר ופחות פוגענית כלפי אלו שלא מסוגלים או רוצים 'לתת חמש'. באופן אישי, פיזיקה לא משתלטת לי על החיים, אלא אם אני נותן לה".

באילו תגובות אתה נתקל?

"קיבלתי תגובות חיוביות מאוד ומלאות התלהבות ובעיקר מלוות במבט של 'מאיפה נחת?' כי זה בו זמנית מוזר ומדהים שילד שלא למד פיזיקה, אלא פשוט ישב מול המחשב ולמד כתב ספר".

© צילום פרטי

מדובר בנושא שאינו מעניין את מרבית בני הנוער בגילך. אתה חושב שהספר שלך ידבר גם אליהם?

"כשאנחנו נולדים אנחנו מתנהגים כמו מדענים קטנים. אנחנו חוקרים, בודקים, מגלים ומבינים דבר בעצמנו. לפי דעתי, כל אחד ישמח לשמוע על התורה ששינתה את הדרך שבה אנו תופסים את העולם שלנו ואני פשוט מנסה ליצור בשביל כל אלו שרוצים ללמוד את הדרך".

לנשנו מזמין אתכם לקנות את הספר ולעזור לו להוציא אותו לאור: "גיוס הכספים מתבצע על מנת להוציא את הספר לאור. על מנת להוציא את הספר לאור אני והוריי עברנו דרך מספר מוציאים לאור ולקחנו את הטוב ביותר שראינו, כי לספר כזה צריך גם צוות מיומן, אחראי ומקצועי במיוחד, מאחר שאני רק בן 17. מעבר לכך, הבגרות בלשון לא הלכה משהו ומישהו צריך לשבת ולהפוך את מה שכתבתי לנכון תחבירית. אם אתם אוהבים ללמוד קצת מעבר על העולם שמסביבנו, אני מזמין אתכם לקנות הספר בהד סטארט ולעזור לי להוציא אותו לאור כדי שאחרים יוכלו ללמוד ולדעת".

תגובות