צמחוניות או לא להיות: "זה אורח חיים לא קל". צילום: shutterstock

צמחוניות או לא להיות: "זה אורח חיים לא קל"

לכבוד יום הצמחונים הבינלאומי, החלטנו לצאת למסע שאין בו בשר, אך יש בו הרבה ירקות - ברוכים הבאים לעולם הצמחונות! האם נערות צמחוניות מרגישות שונות כשהן מבלות עם החברים? איך נראה התפריט שלהן? והאם הן בדרך לאורח חיים טבעוני?

שירה אוחיון, (17.5) מבאר שבע, צמחונית כבר מגיל עשר, ״הפסקתי עם בשר כשהבנתי שאלו בעלי חיים״, היא מספרת על הרגע המכונן. ״עשינו על האש כל המשפחה וראיתי את אמא שלי משפדת לבבות ונותרתי מזועזעת״. אצל תמר זילברמן (18) מראשון לציון וירין אבוטבול (18) מבאר שבע הסיבה לצמחונות היא לא אחרת מאשר אי נוחות. עצם המחשבה לאכול בעל חיים מעוררת בהן סלידה.

לא מרגישות שונות

השלוש מדגישות כי הן לא מרגישות שונות מהסביבה על אף אורח החיים הצמחוני שלהן. זילברמן אומרת כי "אני לא מרגישה שונה, אני פשוט לא מתערבת לאחרים בצלחת ולא מוכנה שיתערבו לי". "מופתעים ממני כל הזמן, כי אני יוצאת הרבה למסעדות וזה נראה לאנשים מוזר שצמחונית יוצאת לאכול בחוץ", מצטרפת אבוטבול. אוחיון אף מוסיפה כי כאשר החלה עם הצמחונות, משפחתה לא התייחסה לכך ברצינות וחשבו שזה רק שגעון חולף.

ספרו על התפריט שלכן. הוא מאוזן?

זילברמן: "אני אוכלת כמעט הכל! חוץ מבשר, עוף ודגים. מוצאת תחליף בקיטניות. הוא מאוזן לחלוטין".

אבוטבול: "התפריט שלי מאוזן ומגוון. אבא שלי שף ורוב הארוחות המשפחתיות הן בשריות, אבל אני מוצאת תחליפים".

מי אמר שהמבורגר חייב להכיל בשר?
מי אמר שהמבורגר חייב להכיל בשר? © צילום פרטי

ישנם לא מעט סלבס צמחוניים. האם לדעתכן בני נוער הופכים ליותר מושפעים והולכים בעקבותיהם? עד כמה גדול כוחה של הרשת בהובלה לשינוי?

אוחיון: ״זה אורח חיים לא קל. לדעתי, זה לא מספיק שמישהו שתעריץ יהיה צמחוני כדי להניע אותך לשנות את החשיבה שלך".

אבוטבול: "זה יכול להשפיע. בלא מעט הזדמנויות שמעתי אנשים מדברים על סרטונים ותמונות של סלבס בהקשר של צמחונות. עצם השיח שזה יוצר, יכול לשנות. אני חושבת שיש כוח ברשת שיכול לגרום לשינוי תפיסתי בעיקר אצל בני נוער".

אתן נתקלות בשאלות לגבי מוסריות בצמחונות? 

אוחיון: "כל הזמן שואלים אותי, אבל אני עונה שלדעתי זה אולי לא נכון לצרוך ביצים וחלב".

זילברמן: "קשה למצוא תחליפים ראויים לחלבונים האלו. אני לא מתחברת לטבעונות ולקיצוניות שהיא גוררת אחריה בתוקפנות כלפי מי שצורך מוצרים מן החי".

אילוסטרציה © gettyimages

שלב בדרך לטבעונות?

אבוטבול שוללת את האפשרות בטענה שאורח חיים טבעוני הוא קיצוני מדי לטעמה, בעוד שזילברמן ואוחיון לא פוסלות את העניין. זילברמן אומרת כי ״זה נראה לי קצת יותר מסובך מבחינה טכנית, אבל יכול להיות שאני בדרך לשם״. אוחיון מציינת שאצלה זה כנראה שלב אחד בדרך לטבעונות.

 

תגובות